Indicele tarifelor globale de transport maritim (unde ianuarie 2019 = 100)
Condițiile de pe piața globală de transport maritim au fost, în al doilea trimestru din 2024, și mai volatile decât în primul, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti), în mare parte din cauza problemelor politice, în special a crizei din Marea Roșie. Dar nu toate neajunsurile pot fi puse pe seama acestora. De exemplu, piețele globale de transport maritim și mai ales aerian au fost afectate de boomul volumelor de comerț electronic din China, care se așteaptă să aducă un sezon de vârf pentru maritim.
O altă schimbare este aceea că SUA este mai puțin decât acum un an un motor al cererii, existând semne că cheltuielile cu amănuntul din SUA continuă să fie moderate, ceea ce poate contrazice opinia actuală că expeditorii trebuie să cumpere marfa din timp și să acumuleze stocuri pentru Crăciun.
În plus, există semne că modelele de aprovizionare se schimbă, cumpărătorii occidentali îndepărtându-se în unele zone de producția chineză. Deci există multe mișcări pe piața actuală.
Tarifele globale de transport maritim au crescut la începutul acestui an ca urmare a crizei Mării Roșii. Incertitudinea și devierile de trasee au menținut prețurile de transport ridicate, iar recent ele au mai avut o creștere.
La nivel global, tarifele au fost în august 2024 cu 167,4 puncte peste nivelul din ianuarie 2024 și cu 154,6 puncte peste nivelul din aprilie 2024.
Tarifele pe rutele maritime majore au crescut în medie cu 19,1% în iulie 2024, dar au scăzut cu 10,3% în august 2024. Creșterea a venit ca urmare a mai multor factori, printre care cel mai important a fost blocajul din lanțul de aprovizionare. Însă pe măsură ce problemele se atenuează, cererea mai mare și utilizarea mai mare a capacității pot aduce scăderi mai puțin intense în trimestrele următoare.
În al doilea trimestru din 2024, deoarece ruta Cape s-a dovedit mai complexă decât s-a presupus inițial, au fost problemele legate de utilizarea porturilor de transbordare, ceea ce a dus la congestie pe măsură ce a crescut numărul de mișcări în terminale. Este greu de estimat impactul precis al acestor realități asupra cererii de capacitate a navelor container, consideră analiștii Ti, dar cu siguranță prețurile au fost afectate, ceea ce mai arată că toate calculele făcute la începutul crizei, cu privire la impactul ei, au fost prea ambițioase.
Măsurarea efectului de domino pe care îl are trecerea prin Cape este dificilă, dar congestia a crescut deja în porturi precum Singapore, iar capacitatea mai mică a navelor are impact asupra comerțului Asia-Europa.
În plus, India continuă să înregistreze o creștere a cererii, iar aprovizionarea este mai dificilă acum decât atunci când Canalul Suez era accesibil tuturor navelor.
Din cauza acestei imprevizibilități, perspectivele pieței de transport maritim de containere nu numai că rămân incerte, mai arată studiul Ti, dar au devenit și mai incerte în ultimul trimestru. Criza Mării Roșii nu dă semne de atenuare, iar perspectiva unui război cu Iranul ar putea face problema și mai acută. Cu toate acestea, există și unele semne de scădere a cererii din SUA, care ar putea modera cererea pe termen mediu. În aceste condiții, probabil că tarifele vor rămâne ridicate pe termen scurt, iar instabilitatea politică va continua să influențeze major piața.