Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raport european privind punerea în aplicare a Directivei privind eurovigneta: doar 6 state din 27 au transpus-o

Directiva Eurovigneta care reglementează taxarea rutieră a camioanelor în Uniunea Europeană (UE) a fost modificată ultima dată în 2022, iar statele membre trebuiau să o transpună până la 25 martie 2024.

În prezent, 6 state membre din 27 au transpus directiva. Statele membre care impun taxe de drum pe teritoriul lor național trebuie să respecte noile cerințe ale directivei. Raportul ECG, asociația operatorilor europeni de logistică a vehiculelor, prezintă stadiul punerii în aplicare a Directivei privind eurovigneta în UE, inclusiv linkuri utile pentru calcularea noilor taxe de drum, acolo unde este cazul.

Acest raport urmează documentului informativ publicat de ECG în octombrie 2023 care rezumă principalele efecte ale punerii în aplicare a directivei asupra costurilor în Germania, unde impactul estimat pe kilometru parcurs a fost o creștere semnificativă de 7,9% pentru transportatorii auto.

Principalele elemente noi ale directivei sunt:

  • Extinderea domeniului de aplicare pentru a include vehiculele ușoare de până la 3,5 tone plus autobuzele și autocarele.
  • Eliminarea treptată a vinietelor bazate pe timp în favoarea taxării bazate pe distanță. În principiu, statele membre ar trebui să treacă la taxarea bazată pe distanță pe rețeaua TEN-T centrală până la 25 martie 2030, dar pot acorda derogări.
  • Va fi introdus un nou cadru obligatoriu pentru ajustarea tarifelor (taxe de infrastructură și costuri externe) în funcție de eficiența energetică și emisiile de CO2 ale autovehiculelor. Acest cadru va coexista cu actualele ajustări ale tarifelor bazate pe norma EURO a vehiculului. În cazul în care un stat membru aplică deja o taxă bazată pe costurile externe pentru CO2 sau are în vigoare o măsură de stabilire a prețului carbonului pentru carburanți, acesta poate alege să omită variația tarifară bazată pe CO2.
  • taxă suplimentară, dar nu obligatorie, bazată pe costurile externe pentru emisiile de CO2.
  • Aplicarea obligatorie, începând cu 25 martie 2026, a unei taxe pentru costurile externe legate de calitatea aerului pentru vehiculele grele de marfă, cu posibilitatea de derogare.

Costul pe kilometru parcurs pe drumurile UE variază în funcție de abordarea adoptată de fiecare stat membru pentru punerea în aplicare a dispozițiilor directivei.

Articole similare

Ad