Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Condițiile mai bune de călătorie și tarifele rezonabile facilitează creșterea volumelor

Companiile de transport public urban au înregistrat în 2023 o cifră de afaceri cumulată de 753,34 de milioane de euro, cu 13,5% mai mult decât în anul precedent, după ce 2022 a marcat revenirea clară de după pandemie, cu o creștere de aproape 20% a încasărilor comparativ cu 2021. Se păstrează așadar linia ascendentă a volumelor de activitate, transportul în comun dezvoltându-se susținut atât în interiorul orașelor, cât și în zonele metropolitane. Deși nivelul activelor totale cumulate ale operatorilor publici s-a menținut în 2023 similar cu cel din 2022, situându-se la 649 de milioane de euro, se știe că acum investițiile se fac de către autoritățile locale, acesta fiind motivul pentru care valoarea noilor mijloace de transport intrate în ultimul an în exploatare – și care nu au fost deloc puține – nu se regăsește în cifrele financiare ale operatorilor. Dar beneficiile exploatării unor flote noi se văd în reducerea cheltuielilor și în creșterea profitabilității. 2023 s-a închis așadar cu un profit cumulat de 12,19 milioane de euro, față de 7,71 de milioane de euro în 2022 (+37%). De asemenea, s-a îmbunătățit balanța dintre creanțe și datorii și, deși raportul rămâne negativ, acesta s-a redus de la -79,5 milioane de euro în 2022 la doar -55 de milioane de euro anul trecut.

Companiile de transport urban din România au încheiat anul trecut cu rezultate financiare foarte bune: o creștere importantă a profitului față de 2022, dar și a cifrei de afaceri și, cel mai important, îmbunătățirea cu aproape 25 de milioane de euro a balanței agregate dintre creanțe și datorii.

Cifra de afaceri totală realizată și raportată de operatorii urbani din România (cod CAEN 4939) s-a ridicat în 2023 la 753,34 de milioane de euro, cu 13,5% mai mult decât în anul anterior. Ca de obicei, aproape 42% din total (312,30 de milioane de euro) reprezintă aportul Societății de Transport București SA (STB), care – în linie cu evoluția generală a pieței – și-a crescut încasările cu 10,4%. Pe poziția a doua în topul cifrelor de afaceri realizate în 2023 se situează CTP Cluj-Napoca, cu 44,36 de milioane de euro (+12,2%). Vin apoi CTP Iași, cu 43,67 milioane de euro (+17,7%), RATBV, cu 37,56 de milioane de euro (+8,5%) și STP Timișoara, cu 33,37 de milioane de euro (+15,6%). Clasamentul este același cu cel din 2022.

Cele mai mari creșteri procentuale în 2023 ale cifrei de afaceri au fost înregistrate de către Troleibuzul SA, din Piatra-Neamț (+60%), Transport Urban Sinaia (+49%) și Transurb Dej (+40%). Spre deosebire de 2022, când doar doi operatori urbani au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, în 2023 au fost șapte companii „pe minus” față de anul anterior.

În topul profitabilității, primul loc a fost ocupat – la fel ca și în 2022 și în 2021 – de RATBV, cu 1,35 de milioane de euro (+17,3%), cu o marjă de profit de 4%. Locul al doilea a revenit CTP Bus, care a înregistrat 1,32 de milioane de euro, în creștere cu 372% comparativ cu anul anterior și o marjă de profit de 5%. Operatorul constănțean este urmat de Publitrans 2000, din Pitești, care a încheiat 2023 cu 1,27 de milioane de euro (creștere de 281% și o marjă de profit de 11%).

Poziția a patra a revenit Transport Urban Sinaia, cu 1,1 milioane de euro (marjă de profit de 16%), iar pe locul 5 s-a clasat RAT Craiova, cu 644.000 de euro și o marjă de 5%.

Nu mai puțin de 45 de companii au obținut profit în 2023, iar 5 au ieșit pe pierdere. Cele mai mari creșteri procentuale în 2023 ale profitului au fost înregistrate de către Pristyl, din Roman (+8.500%), după ce în anul precedent avusese un profit simbolic, de doar 1.000 de euro, CT Bus, din Constanța (+372%), și Troleibuzul SA, din Piatra-Neamț (+331%).

S-a îmbunătățit balanța dintre creanțe și datorii

Valoarea activelor totale deținute de operatorii de transport urban a scăzut puțin în 2023, cu doar 800.000 de euro, până la 649 de milioane de euro. Au fost totuși companii care și-au crescut mult activele în ultimul an, deși, per total, valorile agregate sunt similare.

Ca și în anii anteriori, ponderea cea mai mare o are STB, cu active de 299,1 milioane de euro, adică 46% din total. Compania bucureșteană și-a redus portofoliul cu 8% față de 2022. Top cinci operatori în funcție de valoarea activelor deținute este completat în ordine de CTP Cluj, cu 50,6 milioane de euro (-6,2%), RATBV, cu 36,36 de milioane de euro (+64,5%), Tursib, cu 29,03 milioane de euro (-5,2%) și CTP Iași, cu 22,84 de milioane de euro (+90%).

După ce, în 2022, companiile de transport urban s-au îndatorat mai mult decât o făcuseră în anii precedenți, 2023 a adus o optimizare a balanței agregate dintre creanțe și datorii, gradul de îndatorare al companiilor de transport urban reducându-se cu 24,5 milioane de euro, până la -55 de milioane de euro.

17 operatori au avut o balanță pozitivă între creanțe și datorii anul trecut (față de 13 în 2022). Este vorba, în ordine, despre STB, ETA Râmnicu-Vâlcea, Braicar, Urbis Baia Mare, Apă Termică Transport, Pristyl Roman, Ali Trans Com Călărași, Meditur, Transport Public Urban Drobeta, SDN Rental Solutions, Transloc Târgu Jiu, Multi Trans Sfântu Gheorghe, Trans Bus Buzău, CTP Arad, Troleibuzul SA, Transurb Dej și Servicii Săcelene.

Companiile de transport public și-au crescut puțin schema de personal în 2023, numărul mediu de angajați fiind de 23.748, față de 22.760 în 2022. Așa cum este de așteptat, cel mai mare angajator din transportul urban rămâne STB, cu 9.885 de oameni (-294, după ce în anul anterior fusese operată o reducere și mai consistentă de angajați, de 748). Alți mari angajatori în transportul urban sunt CTP Iași (1.228), CTP Cluj-Napoca (1.122), STP Timișoara (1.064), RATBV (893) și Transport Călători Express Ploiești (884).

Focus pe investiții

Principalele proiecte de investiții derulate de CTP Cluj-Napoca în 2023 au vizat instalarea unui sistem de panouri fotovoltaice pentru autobaza dedicată autobuzelor, cu o putere instalată de 100 kWp (care produce 80% din energia consumată), achiziția a trei stații mobile de încărcare pentru autobuze electrice, în vederea îmbunătățirii condițiilor de exploatare a acestora, achiziția a cinci module BNR pentru sistemul de ticketing, precum și modernizarea halelor de reparații din cadrul autobazelor companiei, prin înlocuirea și modernizarea instalațiilor electrice aferente halelor de lucru și spațiilor de birouri. De asemenea, s-a extins transportul cu troleibuze, înlocuind autobuzele de pe patru linii de transport din oraș, iar în regie proprie s-au reabilitat linii de contact și s-au montat stâlpi suplimentari. Au fost pregătite și proiectele de achiziție din fonduri nerambursabile pentru autobuze electrice noi (studii de oportunitate, caiete de sarcini, licitații, contracte de achiziții), mai ales că în 2023 s-au casat 22 de autobuze diesel vechi, ce urmează să fie înlocuite cu altele noi, electrice, livrările fiind planificate până în 2026. CTP Cluj-Napoca are în prezent o flotă de 389 de autovehicule, din care 317 sunt, în medie, zilnic în operare.

În 2023 s-au efectuat puțin peste 199 de milioane de călătorii, față de 177 de milioane de călătorii în 2022 (+12,48%). Dintre acestea, 85,14% au fost făcute în municipiul Cluj-Napoca și 14,86% în zona metropolitană, pentru 2024 fiind preconizată per total o creștere ușoară a componentei suburbane, ca urmare a aderării unei noi comune (Savadisla) la Asociația de dezvoltare intracomunitară. Și, într-adevăr, numărul pasagerilor transportați în primul semestru al acestui an a crescut cu 27,62% față de perioada similară din 2023. Dotarea cu mijloace de transport noi și extinderea rețelei de transport au influențat favorabil realizările în prima jumătate a anului și din perspectiva bugetului din 2024. De remarcat faptul că transportul metropolitan a avut o pondere de 14,75% din totalul încasărilor realizate.

Tarifele de transport în municipiul Cluj-Napoca nu au fost majorate nici în 2023 și nici anul acesta, prețul biletului standard fiind de 3 lei. Se pot alege și abonamente lunare: 90 de lei pentru o linie, 122 de lei pentru două linii sau 177 de lei pentru toate. În localitățile care fac parte din zona metropolitană (UAT) tarifele sunt mai mari decât în municipiu, în funcție de distanțele parcurse de autobuzele CTP.

Costurile de operare au fost acoperite din încasări în proporție de 87,85%, diferența de 12,15% fiind acoperită prin compensații de la bugetele locale ale UAT-urilor din zona metropolitană. Față de 2022, gradul de subvenționare a scăzut cu 2,02%. „Calculul compensației se face prin compararea cheltuielilor/km cu veniturile/km. Facturarea compensației se face trimestrial, în funcție de costurile aferente pe km, din trimestrul în cauză”, au explicat reprezentanții CTP Cluj-Napoca.

Proiecte ambițioase pentru următorii ani

În 2024, la Cluj-Napoca s-au achiziționat 18 autobuze electrice articulate, cu finanțare prin Programul Național de Reabilitate și Reziliență (PNRR), și s-a cumpărat din fonduri proprii CTP o mașină pentru rectificarea bandajelor, în valoare de un milion de euro. În prezent se montează un sistem de panouri fotovoltaice și la secția Troleibuze, pentru alimentarea cu energie electrică a atelierului de reparații, a unor consumatori auxiliari și pentru alimentarea a două stații de încărcare baterii. Puterea instalată de 100 kWp va asigura 80% din consumul propriu. S-au achiziționat și montat încă 20 de automate pentru eliberarea legitimațiilor de călătorie, pentru extinderea sistemului de ticketing de la 62 la 82 de automate. Până la finalul anului se va moderniza sistemul de ticketing (software și server-e), se va achiziționa o spălătorie mecanică pentru microbaza Bacium și se vor moderniza hala de reparații tramvaie și linia de troleibuze Mărăști-Aeroport. În paralel, se așteaptă finanțarea pentru achiziția a 25 de troleibuze cu autonomie extinsă (autobuze electrice cu încărcare în mers pe linia de troleibuz), studiul de oportunitate fiind deja finalizat.

Pentru 2025 este planificată achiziționarea a 31 de autobuze electrice articulate prin programul Regional 2021-2027, iar pentru 2026 planurile sunt și mai ambițioase: 20 de autobuze cu pilă de combustie pe hidrogen + construirea unei fabrici de hidrogen prin electroliză (aproximativ 2.000 kW putere instalată), rezervoare de hidrogen și stație de alimentare pentru autobuze, în colaborare cu Universitatea Tehnică Cluj-Napoca.

Mai mulți pasageri la transportul public

Principalul proiect de investiții în 2023 pentru CT Bus SA, din Constanța, a fost achiziția a 21 de autobuze electrice Granton, care au fost livrate la începutul acestui an. În scurt timp, ele au fost distribuite pe trei linii importante de transport din oraș și au înlocuint o parte din autobuzele MAZ, din flota de generație mai veche a societății. Valoarea contractului s-a ridicat la 8,1 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4.

Rezultatele financiare pozitive înregistrate de CT Bus în 2023 se datorează îmbunătățirii procedurilor operaționale și creării a noi pârghii de monitorizare a cheltuielilor, a arătat directorul general, Sorin Petrică Țuțuianu. „Prioritizăm zilnic necesitățile și cercetăm atent ofertele pentru achiziții. Am îmbunătățit procedurile operaționale și am creat noi pârghii de monitorizare a cheltuielilor, a creanțelor și datoriilor. Am accelerat demersurile pentru recuperarea creanțelor, am reușit să achităm datorii vechi și mai ales să acoperim pierderile contabile din trecut. Foarte important, în toamna lui 2022 au intrat în exploatare 20 de autobuze electrice noi BYD, de asemenea produse în China, care au înlocuit o parte din autobuzele vechi și care au fost în tot acest timp în perioada de garanție, ceea ce ne-a ajutat să eficientizăm costurile de exploatare într-o oarecare măsură.”

CT BUS nu efectuează curse metropolitane, întreaga activitate fiind desfășurată pe raza municipiului Constanța. Chiar și fără a avea însă aportul unui număr suplimentar de pasageri, anul trecut, volumul de transport s-a ridicat la peste 44 de milioane de călători, cu trei milioane mai mult decât în 2022, iar creșterea a venit în contextul în care numărul de kilometri parcurși a fost cu un procent mai mic în 2023 față de 2022. „Este adevărat că există interes pentru realizarea acestui tip de transport mai ales din partea localităților aflate în imediata apropiere, însă punerea la punct implică mult mai mulți factori. Sunt necesare noi investiții, o flotă de autobuze mai mare, mai mulți angajați și modificarea Contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport local de persoane prin curse regulate”, a precizat directorul Țuțuianu.

Pe de altă parte, orașul Constanța are o importantă componentă turistică, astfel că fluxul de călători din sezonul estival îl depășește de cele mai multe ori pe cel din celelalte anotimpuri. Turiștii au la dispoziție linia estivală City Tour, operată de autobuzele etajate, precum și două linii importante (100M și 5-40), care conectează o parte dintre cele mai importante locuri din Constanța cu Stațiunea Mamaia. Acestea circulă și ziua, și noaptea tot sezonul estival. Nu sunt singurele linii de noapte: în total, în Constanța, vara sunt 4 linii de noapte, care acoperă toate zonele orașului. Până acum, în 2024 au fost peste 21 de milioane de călători, iar autobuzele CT Bus au efectuat peste 285.000 de curse, parcurgând aproape 6 milioane de kilometri.

Probleme în aprovizionarea cu piese și componente

Pe lângă cele 41 de autobuze electrice intrate în operare în ultimii doi ani, CT Bus mai folosește 18 autobuze Mercedes, 104 Isuzu și 10 autobuze etajate Volvo. La acestea se adaugă 52 de autobuze MAZ mai vechi, foarte fiabile, care au dus greul în transportul în comun constănțean în ultimii 15-20 de ani. Există un proiect pentru achiziționarea altor 22 de autobuze electrice și conducerea companiei speră ca acest lucru să se materializeze cel târziu anul viitor.

„În momentul acesta aproximativ 20% din flota operațională a CT BUS este asigurată de autobuzele MAZ, achiziționate în perioada 2004-2008. Dintre cele 79 de autobuze, 52 sunt operabile și circulă zilnic pe liniile de transport în comun din Constanța. În cazul acestor autobuze fabricate în Belarus problema cea mai mare este lipsa pieselor de schimb. Ce reușeam să achiziționăm cu greu înaintea izbucnirii războiului din Ucraina, acum nu mai putem găsi deloc. Sunt dificultăți cu achiziția de componente de schimb și la celelalte mijloace de transport. De exemplu, pentru autobuzele BYD și Granton, fabricate în China, durata de expediere a pieselor de schimb este relativ mare, iar uneori și aprovizionarea cu componente pentru autobuzele Isuzu fabricate în Turcia poate fi anevoioasă”, a explicat directorul CT Bus.

În ceea ce privește personalul, și aici este o problemă generală, nu neapărat a operatorului constănțean. „Mereu avem nevoie de oameni calificați, cu experiență și dedicați activității lor.” Tarifele pentru transportul public în comun în Constanța nu au mai fost modificate din 2022, atunci când au fost actualizate cu rata inflației. În plus, în ultimii ani s-au creat facilități pentru plată, cu introducerea unor metode alternative la clasicul bilet sau abonament, respectiv plata cu cardul bancar direct la validatorul din autobuz, achitarea prin SMS 7475 sau cu aplicația 24Pay.

Tarifele CT Bus sunt printre cele mai accesibile din România: bilet pentru o călătorie – 2,5 lei, bilet pentru 75 de minute – 4 lei, bilet de 24 de ore – 10 lei, bilet de 7 zile – 35 de lei, abonament lunar pentru o linie – 55 de lei, pentru două linii – 80 de lei și pentru toate liniile – 125 de lei. De asemenea, abonamentul pentru toate liniile poate fi plătit direct pentru șase luni (625 de lei) sau pentru un an (1.250 de lei).

Tichetele de călătorie și abonamentele se pot achiziționa de la cele 20 de tonete din Constanța și cele două din stațiunea Mamaia, care sunt deschise special pentru turiști doar în perioada sezonului estival. Pentru a facilita procesul de vânzare, începând din 2022, au fost introduse și automatele de carduri de călătorie: TVM. Acestea sunt amplasate în zone intens circulate și cu flux mare de călători. În prezent nu există nicio discuție referitoare la modificarea tarifelor, dar acest lucru nu este exclus în viitor.

Costurile de operare sunt acoperite atât din încasările proprii, cât și din subvențiile pentru facilitățile la transportul local acordate anumitor categorii de cetățeni. În ultimii trei ani, aceste subvenții au fost aproximativ constante.

Înnoirea flotei vine la pachet cu reducerea costurilor de operare

Municipiul Iași a încheiat în 2023 contractele de achiziție pentru 25 de autobuze electrice plus opt stații de încărcare rapidă și pentru 18 tramvaie de 22 m lungime, cu finanțare prin PNRR, toate cu livrarea în 2024, iar tramvaiele și în 2025. De altfel, grație investițiilor în mijloace de transport nepoluante, care au costuri de operare și întreținere mult reduse, dar și datorită intrării pe trasee din zona metropolitană Iași începând din ianuarie 2023, CTP Iași și-a crescut cifra de afaceri în anul trecut, concomitent cu îmbunătățirea profitului realizat, a activelor, precum și a balanței dintre creanțe și datorii. Concret, în 2023 a început exploatarea a 32 de tramvaie noi (Pesa și Bozankaya), ceea ce a permis retragerea treptată din circulație a aproximativ 20 de tramvaie vechi. Tot anul trecut a fost făcută treptat recepția autobuzelor electrice Granton noi, iar spre finalul anului, în cadrul procedurii de achiziție de mijloace de transport pentru zona metropolitană, derulată de Municipiul Iași, la flota companiei de transport s-au adăugat 16 autobuze, trei midibuze și trei microbuze rulate. În prezent, flota CTP Iași este alcătuită din 149 de autobuze convenționale, 44 electrice, la care se adaugă trei midibuze, șapte microbuze și 128 de tramvaie. Media zilnică de operare este de 172 de unități de transport, distribuită în 107 autobuze, 63 de tramvaie și trei microbuze.

Pentru a crește siguranța călătorilor și a personalului de bord, anul trecut au fost încheiate contractele pentru instalarea de sisteme de avertizare și asistență anti‑coliziune pentru 140 de autobuze și 150 de tramvaie, iar montarea acestora este în curs de derulare. În plus, printr-o finanțare POR 2017-2020 s-a reușit implementarea sistemului de e-ticketing în zona metropolitană Iași, ce a inclus instalarea de router-e, validatoare, sisteme de numărare a călătorilor și calculatoare de bord. Iar grație sistemului de numărare a pasagerilor s-a realizat o imagine mult mai clară asupra cererii, fiind eliminați, pe cât posibil, kilometrii „neproductivi”.

În 2023 au fost înregistrate peste 88,6 milioane de călătorii, față de 60,36 de milioane în anul precedent, un procent de 3,57% fiind realizat în zona metropolitană. În ceea ce privește veniturile, 6,34% din totalul încasărilor a provenit în 2023 din exploatarea traseelor suburbane, iar ponderea se așteaptă să crească anul acesta, odată cu introducerea de linii noi, la fel ca și venitul total, în condițiile în care tarifele au fost majorate din decembrie 2023, la 3,5 lei/călătorie în municipiul Iași și 6 lei/călătorie în zona metropolitană. Desigur, în funcție de nevoia de transport, se poate opta și pentru bilete sau abonamente combinate intra + extra urban, cu valabilitate zilnică, lunară, pe jumătate de an sau pe un an întreg. Prețul pentru un abonament valabil 12 luni în zona metropolitană + municipiul Iași costă, de exemplu, 2.400 de lei.

„Una dintre politicile de stimulare pentru utilizarea mijloacelor de transport a fost promovarea unui sistem tarifar valabil două ore din momentul validării în municipiul Iași și trei ore în zona metropolitană. De asemenea, pentru eficientizarea timpului și a vitezei de deplasare, s-a început implementarea benzilor dedicate pe anumite tronsoane, ceea ce a dus la creșterea vitezei de exploatare cu 10-15%”, a arătat directorul general al CTP Iași, Cristian Stoica.

În 2023, compensația primită de la Primăria Iasi + UAT-urile din Zona Metropolitană reprezintă 34,05% din total venituri, în creștere față de 2022, ca urmare a compensației din diferența de redevență, care se va majora și anul acesta față de 2023, odată cu primirea în exploatare a tramvaielor și autobuzelor noi (bunuri de retur, la care CTP Iași plătește redevență la nivelul amortizării lunare).

Pe lângă proiectele în desfășurare cu privire la achiziția mijloacelor de transport electrice, cea mai mare investiție este construirea unui nou depou. Proiectul este unul foarte ambițios, inovativ, cu planuri de a fi complet independent energetic, și va asigura integrarea conceptului de digitalizare atât în faza de operare a mijloacelor de transport, cât și în faza de întreținere, revizii și reparații.

Investiții importante și la Sibiu

Valoarea totală a programului de investiții al Tursib în 2023 a fost de 8,79 de milioane de lei (inclusiv componenta alocată plății serviciului datoriei aferente împrumutului pe termen lung contractat în 2017, destinat achiziției de 55 de autobuze noi proprietatea Tursib, cu finanțare parțială de la BERD). Urmare a proiectelor derulate de către Primăria Sibiu în vederea implementării infrastructurii de operare a zonei metropolitane, a fost identificată nevoia pregătirii infrastructurii de mentenanță și relocarea spațiului de garare pentru un parc de autobuze suplimentar, toate acestea urmând să fie făcute de compania de transport, prin programul de investiții proprii. În vederea îmbunătățirii calității transportului public din oraș, Tursib a înființat cinci trasee noi și a prelungit alte două, pentru a asigura o mobilitate mai bună către zona industrială și a acoperi mai eficient anumite regiuni ale orașului.

Pe parcursul ultimilor ani, flota Tursib s-a înnoit considerabil, cu 5 minibuze electrice Karsan Jest, 40 de autobuze Mercedes-Benz Citaro CNG și nouă autobuze Solaris Urbino electrice, plus două autocare Temsa pentru traseul Sibiu-Plătiniș. Pe lângă acestea, compania mai deține 17 Menarinibus, 38 Isuzu, 10 Eurobus Diamond și 14 MAN (din care se mai folosesc doar șase). Flota necesară pentru executarea planului de transport zilnic în timpul săptămânii la orele de vârf este de aproximativ 95 de autobuze.

Ca o consecință a tuturor modificărilor și optimizărilor, numărul călătorilor a crescut în 2023 cu aproape trei milioane de pasageri (7,7%). De asemenea, în prima jumătate a acestui an, numărul călătorilor s-a majorat cu 13,61% față de perioada similară a anului trecut. Nu se efectuează deocamdată transport metropolitan, însă a fost demarată procedura de achiziționare a 36 de autobuze electrice, care vor deservi în viitor zona metropolitană.

Prețul unui bilet valabil 60 de minute este de 3 lei, iar pentru o legitimație zilnică, de 5 lei. Se pot achiziționa abonamente săptămânale (23 de lei) sau lunare (86 de lei nominal sau 120 de lei nenominalizat). Separat, pe ruta Sibiu-Păltiniș, o călătorie costă 11 lei dus sau 20 de lei dus-întors. Tarifele nu s-au majorat de dinainte de 2023 și nu se preconizează scumpiri cel puțin până la finalul anului. În același timp, nivelul subvențiilor/compensațiilor a scăzut semnificativ în 2023 comparativ cu anul anterior. Astfel, după ce în 2022 acestea reprezentau nu mai puțin de 79% din costurile de operare, anul trecut au fost de doar 49%.

Problema principală rămâne forța de muncă, presiunea fiind cu atât mai mare cu cât se preconizează în viitorul apropiat operaționalizarea zonei metropolitane, ceea ce va necesita o suplimentare substanțială de personal, au explicat reprezentanții Tursib. Deficitul este semnificativ: 222 de șoferi de autobuz din 255 estimați a fi necesari, plus alți angajați pentru atelierele de reparații. „Criza de personal este principala problemă în acest moment, chiar dacă în ultima perioadă s-a înregistrat o îmbunătățire din acest punct de vedere. Pachetul salarial oferit de Tursib este inferior față de ceea ce oferă alți operatori de transport public local din România, ceea ce determină dificultăți în procesul de recrutare. Este evident necesară, pe de o parte, creșterea numărului de șoferi, iar, pe de altă parte, creșterea salariilor în companie, în special pentru cei direct productivi, pentru menținerea și stimularea angajaților existenți și viitori.”

Per total, transportul public urban se află pe o linie ascendentă, aportul de autobuze, troleibuze și tramvaie noi, achiziționate în ultimii ani cu fonduri europene, facilitând optimizarea costurilor de exploatare și eficientizarea cheltuielilor. Operatorii urbani și-au permis să păstreze (în mare) aceleași tarife de călătorie din anii trecuți, fără a se impune creșterea subvenției/compensației primite de la administrația locală. Mai mult, în unele orașe, aceasta chiar s-a redus puțin. Procesul de înnoire a parcului auto național continuă, astfel că premisele pentru o dezvoltare optimă a sectorului în continuare sunt încurajatoare.

Articole similare

Ad