Federa?ia Operatorilor Români de Transport (FORT) atrage aten?ia asupra faptului c? transporturile rutiere autohtone sunt în pragul colapsului, în timp ce afacerile în domeniu de?inute de poli?i?ti sau al?i „patroni institu?ionaliza?i“ se afl? în plin? expansiune. Motorina, drumurile proaste, legisla?ia haotic?, presiunile ?i abuzurile statelor europene, lipsa resursei umane ?i concuren?a neloial? reprezint? factori ce afecteaz? grav activitatea desf??urat? de transportatorii români. În ultimul timp îns?, din ce în ce mai mul?i operatori transmit raporteaz? abuzurile la care sunt supu?i de „personaje“ cu func?ii în diverse institu?ii de control, care de?in prin interpu?i (de regul? rude), afaceri de transport rutier de m?rfuri, pasageri sau activit??i de formare profesional? în domeniu, se arat? într-un comunicat de pres? FORT.
„Cel mai de notorietate caz este cel de la Timi?oara, unde agentul de poli?ie Sp?tar Alexandru, care are inters direct în raport cu afacerile firmei Ali Cez trans SRL, administrat? de Sp?tar Alina în calitate de unic asociat ?i administrator, a reu?it s? terorizeze una din firmele membre FORT (Haibach Trans SRL), c?reia în ultimele s?pt?mâni i-a re?inut certificatele de înmatriculare la 5 vehicule de transport marf?, în contradic?ie cu hot?rârea judecatoreasc? nr.5424/2018 25.05.2018, pronun?at? de sec?ia a II-a civil? a Judec?toriei Timi?oara. Practic, prin abuzurile repetate, agentul de poli?ie în spe?? face tot posibilul pentru a elimina din pia?? o firm? concurent?, care chiar ?i în situa?ia în care a ob?inut dreptatea în instan??, se vede obligat? s? înceteze activitatea“. Din estim?rile FORT, „cel mai mare num?r de afaceri în transporturile din România conduse «din umbr?» ?i care beneficiaz? de protec?ie se afl? în t?bara poli?i?tilor rutieri, în timp ce pe locurile doi ?i trei în acest top se situeaz? angaja?i ai ISCTR, respectiv CNAIR. A?a se face ca, spre exemplu, în cazul unor accidente rutiere, vehiculele chemate de poli?ia rutier? pentru a tracta vehiculele avariate reprezint? afaceri de familie sau apar?in unor grupuri de interse ?i nicidecum unor firme licen?iate pentru a interveni în astfel de situa?ii. Aceea?i explica?ie apare ?i în cazul transporturilor cu dep??iri de greutate, ce trec neobservate de controlul ISCTR, atunci când în spate se afl? o companie de transport de?inut? prin interpu?i de un angajat al CNAIR“.
FORT consider? c? astfel de abord?ri abuzive ?i în contradic?ie cu legisla?ia privind conflictul de interese au c?p?tat deja aspect de fenomen na?ional, iar autorit??ile trebuie s? intervin? urgent pentru stoparea lor.