Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Anul transportatorilor de mașini

2023 a adus scăderi ale volumelor transportate pentru majoritatea companiilor românești, urmând tentința de scădere a întregii industrii europene. Dincolo de situația economică în continuare dificilă din UE și de fluctuațiile pe care indicatorii financiari ai firmelor din domeniu le cunosc oricum periodic, interesantă în 2023 este ascensiunea transportatorilor de mașini, care sunt acum reprezentați în Top 10 după cifra de afaceri și după profit nu numai de Dolo Trans Olimp, ca în anii trecuți, ci și de Lagermax și de Hoedlmayr-Lazăr. Ca să nu mai vorbim de faptul că Dolo este, în premieră, liderul clasamentului celor mai profitabile firme de transport din România, unde Lagermax este a doua, Titanic a cincea, iar Hoedlmayr a 10-a. Cu tarife și de trei ori mai mari decât în anii anteriori, firmele care au avut ansambluri pentru transport de mașini au dat lovitura în 2023, când s-au livrat masiv autoturismele comandate în 2021 și 2022 și care din cauza lipsei de microcip-uri și alte componente au ajuns la clienți mult mai târziu.

După un 2022 în care numărul de transportatori din România a fost aproximativ la fel ca în 2021, 41.535, față de 41.132 de firme având cod CAEN 4941, în 2023 acesta a crescut până la 43.384, reprezentând însă mai puțin, 1,72%, față de 1,75%, din numărul total de firme de la noi. Numărul de angajați a crescut nesemnificativ, de la 149.873 la 150.263 – adică s-a apropiat de cei 150.429 din 2021 – reprezentând 3,68% din totalul angajaților din România, față de 3,73%, respectiv 3,89% în 2022 și 2021. Cifra de afaceri cumulată a fost aproape aceeași din 2022, de 15,8, față de 15,7 miliarde de euro (2,78% din veniturile tuturor firmelor din România, față de 2,89% în 2022), după ce în anul anterior crescuse mult față de 2021, de la 12,90 la 15,70 de milioane de euro. Iar profitul întregii industrii a fost de 1,2 miliarde de euro, în ușoară scădere față de 1,3 în 2022, adică doar 1,07% din profitul tuturor agenților economici din România, față de 2,43% în 2021 și 2,41% în 2022.

Dacă la nivelul întregii industrii veniturile tuturor firmelor care și-au declarat indicatorii financiari pe 2023 au fost similare celor din 2022, primele 500 de firme de transport din România după cifra de afaceri pe 2023 au scăzut cu aproape 15% față de 2022, până la 5,31 de miliarde de euro, față de 5,41 aceleași firme în 2022 și față de 6,19 miliarde de euro, cât au avut primele 500 din clasamentul anului anterior. Primele 100 de firme au avut în total 2,94 de miliarde de euro, față de 2,93 aceleași firme în 2022, și față de 3,40, cât au avut primele 100 de firme din clasamentul pe 2022, deci au înregistrat o scădere procentuală de 13,5%. În sfârșit, primii 30 de transportatori ca cifră de afaceri pe 2023 au avut un total de 1,56 de miliarde de euro, față de 1,51 aceleași firme în 2022 și față de 1,65, primii 30 din clasamentul pe 2022, adică scăderea a fost de aproape 5,5%.

Internațional Alexander și Vos depășesc din nou pragul de 100.000.000 de euro

Doi transportatori din România au avut în 2023 o cifră de afaceri mai mare de 100.000.000 de euro, ambii reprezentând însă câte un grup de firme. Grupul Internațional Alexander Transport include Internațional Alexander, Vio Transgrup și AS Line Spedition, care au realizat împreună 176,5 milioane de euro cifră de afaceri în 2023 (în grup mai există Internațional Alexander Logistic, care a înregistrat venituri de 11 milioane de euro în 2023, însă rezultatele sale au fost analizate în articolul dedicat companiilor de expediții și logistică). Luate separat, principalele două firme de transport din grup – Internațional Alexander și Vio Transgrup, preluată în urmă cu 4 ani de la Viorel Angelescu – au înregistrat cifre de afaceri de 134,56 și respectiv 37,61 de milioane de euro – în timp ce AS Line a avut 4,35 de milioane de euro.

Astfel, grupul de firme Internațional Alexander se situează în topul firmelor de transport din România după cifra de afaceri, cu un avans serios față de următoarele clasate. Cele trei firme aveau, la începutul anului, un parc auto total de 458 de camioane (314 IA, 108 Vio Transgrup și 36 AS Line Spedition), însă în prezent numărul de copii conforme valabile s-a mai redus, la fel ca în cazul mai multor flote din România, până în septembrie a.c.

Cu 165 de camioane înregistrate în România, Grupul Vos, și el analizat ca sumă a veniturilor firmelor din grup, a cumulat 136,78 de milioane de euro: 99,5 milioane de euro Vos Logistics Cargo, 34,09 Vos Logistics Bulk și 3,17 Vos Logistics Romania.

În 2022 au fost patru operatori cu peste 100 de milioane de euro: Rin Trans Activ (cu 109,71 de milioane de euro în 2022 și 140,43 în 2023) – pe care însă anul acesta nu l-am mai luat în considerare în analiza noastră pentru piața de transport, deoarece firma constănțeană nu este doar transportator, având 150 de camioane și 22 de barje proprii, ci și furnizor cereale la Marea Neagră – și Dolo Trans Olimp, care în 2022, cu 117,85 de milioane de euro, era pe locul al doilea după Internațional Alexander (în condițiile în care firmele din grupul Vos au fost analizate separat), iar acum este pe locul al treilea, cu 96,32 de milioane de euro. Chiar dacă are și alte activități economice sub umbrela aceleiași firme, cu 349 de autovehicule licențiate Dolo Trans Olimp realizează cea mai mare parte a veniturilor din transporturi rutiere.

Alte cinci firme în afară de Dolo au avut în 2023 venituri de peste 50 de milioane de euro, dintre care două, Lagermax (58,40 de milioane de euro, cu 118 de ansambluri car-carrier) și Hoedlmayr-Lazăr (54,93 de milioane de euro, cu 89 de ansambluri car-carrier), au avut în 2022 ceva mai puțin, 43,67, respectiv 43,55 de milioane de euro, și au fost și atunci aproape de Top 10. Doar că în 2023, pe fondul cererii mari și capacității reduse din transportul de autovehicule, tarifele au crescut mult, ceea ce se vede din rezultatele bune ale acestor două companii și ale Dolo, și veți vedea și în analiza profiturilor lor.

Dintre firmele care în 2022 au avut venituri de peste 50 de milioane de euro, lipsesc de data aceasta Skiptrans, dar și Carrion Expedition. Carrion și-a diminuat continuu flota din România în ultimii ani și a tot înregistrat scăderi de venituri din 2018 încoace. Doar că în 2023, spre deosebire de alți ani, când a fost pe pierdere, a avut profit de 700.911 euro. Skiptrans, în schimb, își continuă activitatea prin alte firme care au preluat flota deținută de firma belgiană în România – Transilvania Trucking Company, care deține 230 de camioane, Transilvania Green Spedition (217 camioane), Napoca Green Logistic (155) – și ale căror rezultate financiare le vom putea analiza abia începând cu anul viitor.

Patru transportatori au avut cifre de afaceri de peste 40 de milioane de euro, dintre care Gartner (44,18 milioane de euro și 185 de camioane) și Arcese (43,33 de milioane de euro, cu 196 de camioane) au avut și în 2022 tot peste 40 de milioane de euro și au fost, în aceeași ordine și tot imediat una după alta, dar mai jos în clasament, pe 19-20, în timp ce Iliuță Expedition (43,32 de milioane de euro în 2023) a fost pe locul al 28-lea în 2022, iar Luscan Com (42,58 de milioane de euro, cu 200 de camioane, cele mai multe pentru construcții) a fost în 2022 în afara Top 30.

În 2022 au mai avut venituri de peste 40 de milioane de euro Binar (208 camioane, multe dintre ele pentru construcții), H.Essers (220 de camioane), care era atunci pe locul al 12-lea, dar a înregistrat o scădere de 7,18 milioane de euro și a ajuns pe al 20-lea, Agexim (229 de camioane), care a scăzut cu 6,86 de milioane de euro și a ajuns, de pe locul al 13-lea, pe al 19-lea, Total NSA (206 camioane, din care și aici multe pentru construcții), care a scăzut cu 7,98 de milioane de euro și a coborât de pe locul al 16-lea pe al 25-lea, Dunca Expediții (cu 309 camioane), care a scăzut cu 4,66 de milioane de euro, dar, cu atâtea coborâri ale altor firme, a urcat de pe al 17-lea pe al 16-lea, și Internațional Lazăr Company (238 de camioane), care a scăzut cu 5,62 de milioane de euro, și a coborât de pe locul al 18-lea pe al 23-lea.

Firma aflată în 2023 pe locul 30 după cifra de afaceri, Com Divers Auto (147 de camioane), a avut 31,23 de milioane de euro, în condițiile în care în 2022 ultima firmă din Top 30 a avut mult mai mult, 35,36 de milioane de euro, dovadă că media firmelor cu cele mai bune venituri a scăzut anul trecut. Așadar, în 2023 în Top 30 au fost 18 firme cu peste 30 de milioane de euro, și alte două pe locurile 31-32: Doru și Florin (176 de camioane) și Criboșer (care a ajuns, de la un camion în 2006 la 181 de ansambluri pentru transport frigorific intern și mai ales internațional: importuri de alimente – fructe, legume, carne, pește, dar și flori și medicamente – din Germania, Olanda și Polonia în România, și exporturi din Ungaria spre vestul Europei).

Alte 24 de firme au avut peste 20 de milioane de euro și alte 90, de peste 10 milioane de euro.

12 firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut venituri mai mici decât în 2022…

… cea mai mare diferență fiind în cazul Dolo Trans Olimp (21,52 de milioane de euro), Total NSA (7,98), Vos (7,84) și H.Essers (7,18) și cea mai mică, în cazul Speed Line Impex (102.543 de euro). În ceea ce privește cele mai mari scăderi de venituri din întreaga industrie, nu numai dintre firmele din Top 30, ele aparțin Carrion (cu 35,73 de milioane de euro mai puțin decât în 2022), Dolo Trans Olimp și Euro Fleet Transports (16,93), în timp ce alte firme au avut scăderi de peste 10 milioane de euro: Macomi MPS Logistic, Teuer, Port Trans, Stalker Media, Tempo Premium Logistic, Total Trans Company și Fartud.

11 firme au avut scăderi de peste cinci milioane de euro, opt de peste patru milioane, 32 de peste două milioane și 57 de peste un milion de euro.

Iar dintre cele 18 firme din Top 30 după cifra de afaceri care au avut creșteri față de 2022, cele mai mari sunt ale Routier (22,66 de milioane de euro) și Filip (14,55), care și-au crescut volumele de transport intermodal, și între ele Lagermax (14,72). Cele mai mici creșteri le-au avut Est Europa Expediții (715.556 de euro) și H.Z. Logistics (789.853 de euro).

Cele mai mari patru creșteri de cifre de afaceri dintre toate firmele le aparțin tot unor transportatori din Top 30 după cifra de afaceri – Routier, Lagermax, Filip și Hoedlmayr-Lazăr – urmate de Sylc Con Trans (8,68) și apoi de alte două firme din Top 30, Luscan (8,50) și Iliuță Expedition (7,91). Alți nouă operatori au avut creșteri de venituri de peste cinci milioane de euro, alți trei de peste patru milioane de euro, alți nouă, de peste trei milioane de euro, alte 23, de peste două milioane de euro, și alți 37, de peste un milion de euro.

Dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri, cele care au cele mai mari medii ale cifrelor de afaceri pe ultimii cinci ani sunt grupul Internațional Alexander (cu o medie de 144,40 de milioane de euro), grupul Vos (cu o medie de 142.942.534 de euro pentru toate cele trei firme), Dolo Trans Olimp (87,24), Duvenbeck (80,47) și la mare distanță Routier (43,52), Filip (42,34), Lagermax (40,57) și Arcese (40,20 de milioane de euro). Urmează 13 firme cu o cifră de afaceri medie pe ultimii cinci ani de peste 30 de milioane de euro și nouă cu peste 20 de milioane de euro.

În afara Top 30 după cifra de afaceri, dar fruntașe ca medie a cifrei de afaceri pe cinci ani, sunt Carrion (77,58 de milioane de euro), Ravitex (31,50), Dianthus (29,90) și Fartud (28,40 de milioane de euro), ale căror venituri s-au împuținat în ultimii ani.

Cei mai mulți salariați dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri care și-au declarat numărul de salariați îi au Internațional Alexander (1.177, față de 1.212 în 2022), Duvenbeck (634, față de 637), H.Essers (565/619) și Filip (534/388), iar cei mai puțini, Iliuță Expedition (43), Rozoti (84) și Est Europa Expediții (90).

Cinci firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut pierderi

Cea mai mare dintre ele este cea a Vos (1,75 de milioane de euro, toate cele trei firme din grup având pierdere), urmată de HTR (1,67), Dunca (1,20 de milioane de euro), Routier (946.907 euro) și European Logistics (736.228 de euro). Dunca a mai avut pierdere, dintre ultimii cinci ani, numai în 2021, iar HTR în 2021 și 2022, în rest celelalte trei, în niciun alt an în afară de 2023.

Dintre cele 25 de firme din Top 30 după cifra de afaceri care au avut profit, cea mai mare valoare o are Dolo Trans (12,70 de milioane de euro), urmat de Lagermax (9,50), Transpeco (6,87), de firmele din grupul Alexander (5,89) și la mare distanță Internațional Lazăr Company (3,89) și Total NSA (3,47 de milioane de euro), apoi alte șase firme cu peste două milioane de euro, alte nouă cu peste un milion de euro și patru cu profit mai mic.

Iar dintre firmele din afara Top 30 după cifra de afaceri care au avut profituri mari se remarcă Titanic Grup (cu profit de 5,36 de milioane de euro), Fartud (3,20), Lancetti (3,15), Maracana (2,73) și Express Euroscan (2,47 de milioane de euro).

Cea mai mare creștere de profit față de 2022 dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri o are Lagermax (care a avut cu 6,39 de milioane de euro mai mult), urmată de Dolo Trans (5,41), Duvenbeck (2,25) și Dumagas (1,68). Alte 10 firme au avut profit cu peste 100.000 de euro mai mare decât în 2022, alte două, de peste 10.000 de euro, și restul au avut profit mai mare în 2022 decât în 2023 sau pierderi.

20 de firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut profit în toți ultimii cinci ani

Acestea sunt Dolo Trans, Transpeco, ILC, Internațional Alexander, Total NSA, Hoedlmayr-Lazăr, Rozoti, Logistic E van Wijk, Duvenbeck, Romstyl, Agexim, Filip, Est Europa Expediții, H.Essers, Speed Line Impex, Eliton, Luscan, Arcese, Com Divers și Iliuță Expedition.

În aceste condiții, grupul Internațional Alexander are cea mai mare medie a profitului pe cinci ani dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri, de 6,95 de milioane de euro, urmat de Transpeco (6,31 de milioane de euro), Dolo (4,56), Romstyl (3,15), de Total NSA, Lagermax, ILC, Logistic E Van Wijk, Agexim și Rozoti, cu peste două milioane de euro profit mediu, de alte șapte firme cu o medie de peste un milion de euro, de alte șase cu peste 500.000 de euro, de alte patru cu peste 100.000 de euro și de alte trei cu mai puțin.

Routier a avut cea mai mare creștere de active

Cele mai valoroase active dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri le au, ca și în 2022, Internațional Alexander (102,11 milioane de euro) și Internațional Lazăr Company (61,54), cu flote mari și mai multe depozite de logistică în proprietate, urmate de această dată de Routier (51,51), care a făcut investiții atât în autovehicule și semiremorci, cât și în vagoane și alte echipamente de manipulat pentru transport intermodal, și Total NSA (50,43), care, pe lângă autovehicule de transport marfă generală și construcții a investit mult și în proprietăți real-estate.

Alte șase firme au avut active de peste 30 de milioane de euro – Dolo, Romstyl, Transpeco, Luscan, Filip și Duvenbeck – alte nouă de peste 20 de milioane de euro – Vos, Arcese, Est Europa Expediții, Lagermax, Hoedlmayr-Lazăr, European Logistics, Speed Line Impex, Trans Sese și Dunca – alte cinci au avut active de peste 10 milioane de euro și alte șase, mai mici, cea mai mică valoare a activelor dintre aceste 30 de firme având-o Gartner, 2,94 de milioane de euro, în scădere continuă din 2019 încoace, când a avut 9,15 milioane de euro, apoi 7,35, 6,65 și 5,44 de milioane de euro în 2022.

Iar firmele din afara Top 30 după cifra de afaceri care au cele mai mari active sunt Port Trans (22,52 de milioane de euro), Vectra Internațional (22,45) și Mainfreight (22,16 milioane de euro).

Cea mai mare creștere de active față de 2022 dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri pe 2023 o are Routier (14,50 de milioane de euro), urmat la mare distanță de Filip (8,61), Arcese (6,09), Total NSA (5,80) și Lagermax (5,03 milioane de euro), de două firme cu creștere de peste patru milioane de euro, Eliton și HTR, două de peste trei milioane, Com Divers Logistic și E van Wijk, trei de peste două milioane, Speed Line, Luscan și Duvenbeck, șase de peste un milion și două cu mai puțin. Iar 11 firme au avut active mai mici în 2023 decât în 2022, cele mai mici diferențe fiind în cazul Dumagas (233.428 de euro) și cele mai mari, în cazul Dolo (9,74) și Vos (10,02 milioane de euro). Celelalte opt au avut active cu 1-3 milioane mai mici decât în 2022.

Firmele din afara Top 30 după cifra de afaceri care au avut cele mai mari creșteri de active față de 2022 sunt BHS Trans (8,45 de milioane de euro), Bled Trans (8,45), Trans Euro Express 94 (7,39), A&C International Road Cargo (6,51), Mainfreight (5,06), Titanic (5,05) și Criboșer (4,75 de milioane de euro).

Internațional Alexander conduce în ceea ce privește media activelor pe cinci ani, cu 89,14 milioane de euro, urmat de Dolo (59,01), ILC (58,42) și la mare distanță Total NSA (38,86) și Transpeco (31,84), apoi de nouă firme cu active medii de peste 20 de milioane de euro, 11 cu peste 10 milioane de euro și cinci cu mai puțin de 10 milioane de euro.

Dintre firmele din afara Top 30 după cifra de afaceri, au avut medii mari ale activelor Port Trans (30,43 de milioane de euro), Carrion (21,74) și Vectra Internațional, Carbon Logistics, Fartud, Mainfreight, European Logistics, Șerban Distribuție, Dianthus și Ravitex, cu 15,91-17,50 de milioane de euro.

Dolo Trans Olimp, noul lider în clasamentul după profit

O singură firmă de transport din România a avut în 2023 profit mai mare de 10 milioane de euro – Dolo – în condițiile în care în 2022 au fost două – Port Trans, care a avut 10,28 de milioane de euro și a scăzut în 2023 la 785.739 de euro, și Someșul Cald Producție, pe care nu am luat-o în calcul în analiza pe 2023, nefiind la bază transportator (apare în baza de date a Autorității Rutiere Române cu o singură copie conformă valabilă).

Lagermax a avut 9,50 de milioane de euro, Transpeco, 6,87 de milioane de euro, grupul Internațional Alexander, 5,89, Titanic Grup, 5,36 de milioane de euro, patru firme au avut peste trei milioane de euro, 11, peste două milioane de euro, 38, peste un milion de euro, și 75 au avut profit de peste 500.000 de euro.

Top 30 al celor mai profitabile firme de transport din România se încheie cu un profit de 1,49 de milioane de euro, în condițiile în care firma care în 2022 era pe locul 30 a avut 2,30 de milioane de euro. Invers, în 2023 o firmă cu profit de 2,30 de milioane de euro ar fi fost pe locul al 18-lea, o nouă dovadă, dacă mai era nevoie, că profitabilitatea principalelor firme românești de transport a scăzut anul trecut.

Așadar, după un an bun pentru transportul de mașini în special din perspectiva tarifelor mari practicate, pe fondul capacității insuficiente, Dolo Trans Olimp devine lider în clasamentul profitului obținut de cărăușii români, având o creștere de 74% față de 2022. Creșteri procentuale chiar și mai mari ale profitului au avut alte două firme care fac tot transport de mașini: 206% Lagermax și 128% Titanic Grup. Iar fruntașe în ceea ce privește creșterea procentuală a profitului sunt Dumagas, cu 1.753%, și Duvenbeck, cu 798%, însă acestea au pornit de la valori mici ale profitului în 2022.

Nu doar Dolo a depășit însă liderul de anul trecut în clasamentul profitului, Internațional Alexander, ci și Lagermax și, Transpeco, toate fiind și în topul pe 2022, dar mai jos. Iar firmele care în 2022 nu au intrat în Top 30, având profituri mai mici de 2,30 de milioane de euro, dar care sunt acum în acest clasament, sunt: Hoedlmayr-Lazăr, Rozoti, Maracana, Duvenbeck, Blue River, Flitexim, Dumagas, Dolly Trans Company, Trans Euro Express 94 și H.Essers.

Lagermax, Dolo și Titanic Grup au cele mai mari creșteri de profit față de 2022

Cea mai mare creștere valorică a profitului față de 2022 o are Lagermax, de 6,39 de milioane de euro, urmat de Dolo Trans (5,41), Titanic Grup (3,01), Duvenbeck (2,25) și Dumagas, cu 1,68 de milioane de euro. Alte șapte firme din Top 30 după profit au avut creșteri de peste 500.000 de euro, alte două, creșteri mai mici, iar restul de 16 firme au avut profit mai mic decât în 2022. Cea mai mare scădere o are Internațional Alexander, de 4,43 de milioane de euro, urmată de Proiect Personal Leasing și Dianthus, cu peste două milioane de euro, de alte cinci firme cu scădere de peste un milion de euro și de alte opt cu scădere mai mică.

28 din cele 30 de firme din Top 30 după profit au avut profit în fiecare din ultimii cinci ani, iar Dumagas a avut pierdere în 2021 și Lagermax în 2020 și 2021.

Dintre firmele din afara Top 30 după profit, cea mai mare creștere a profitului față de 2022 o are Klacska, aflată în pierdere mulți ani și uneori fiind chiar fruntașă în clasamentul pierderilor, dar care în 2023 a avut profit de 1,12 milioane de euro.

Grupul Internațional Alexander devansează de data aceasta Transpeco în calitate de lider în clasamentul după media profitului pe ultimii cinci ani, cu 6,95 de milioane de euro, față de 6,31 de milioane de euro, urmate fiind de Dolo, cu 4,56 de milioane de euro. Euro Fleet Transports, Dianthus, Romstyl și Fartud au avut medii de peste trei milioane de euro, alte 10 firme au avut medii de peste două milioane de euro, alte opt, de peste un milion de euro, și alte cinci, medii mai mici.

Firmele din afara Top 30 după profitul pe 2023 care au avut medii bune ale profitului pe ultimii cinci ani sunt Port Trans, cu 4,15 milioane de euro, și Doru și Florin, cu 1,66 de milioane de euro.

Dolo are cea mai mare scădere de venituri dintre firmele cu profituri mari

Dintre firmele din Top 30 profit pe 2023, cea mai mare cifră de afaceri o are în continuare Internațional Alexander, 176,50 de milioane de euro, urmată de Dolo (96,32 de milioane de euro), Duvenbeck (89,71), Filip (66,07), Lagermax (58,40) și Hoedlmayr-Lazăr (54,93 de milioane de euro). Urmează 10 firme cu cifre de afaceri de peste 30 de milioane de euro, pe care le regăsiți, pe toate, în Top 30 după cifra de afaceri, alte șapte cu cifre de afaceri de peste 20 de milioane de euro și alte șase cu peste 10 milioane de euro, iar Dolly Trans Company, care în afară de transport face și logistică/depozitare, are o cifră de afaceri de 8,09 milioane de euro.

Firmele din Top 30 după profit care au avut cea mai mare creștere a cifrei de afaceri în 2023 față de 2022 sunt Lagermax (14,72 de milioane de euro), urmată de Filip (14,55) și de Hoedlmayr-Lazăr (11,38 de milioane de euro), după care vin trei firme cu peste cinci milioane de euro (Internațional Alexander, Blue River și Titanic Grup), una cu patru milioane (Duvenbeck), una cu trei milioane (Transpeco), două cu două milioane (Romstyl și Marymantes Speed), două cu peste un milion (Maracana și Express Euroscan), alte patru cu creșteri mai mici, plus 14 care au avut scăderi de cifre de afaceri față de 2022, dintre care cea mai mare este a Dolo, care a avut venituri cu 21,52 de milioane de euro mai mici în 2023.

Cea mai mare medie a cifrei de afaceri pe ultimii cinci ani dintre firmele din Top 30 după profit o are Internațional Alexander, cu 144,40 de milioane de euro, urmată de Dolo (87,24), Duvenbeck (80,47) și la mare distanță de Filip și Lagermax, cu peste 40 de milioane de euro, de nouă firme cu peste 30 de milioane de euro (H.Essers, Hoedlmayr-Lazăr, ILC, Total NSA, Dumagas, Logistic E van Wijk, Transpeco, Agexim și Romstyl), de alte opt cu peste 20 de milioane de euro și de alte cinci cu peste 10 milioane de euro. Clasamentul se încheie cu Flitexim (9,08), Marymantes (7,58) și Dolly Trans Company (6,31 de milioane de euro).

Filip are cea mai mare creștere de active dintre firmele din Top 30 după profit

Cele mai mari active dintre firmele din Top 30 după profit le are, ca și în 2022, Internațional Alexander (102,11 milioane de euro), urmată de ILC (61,54), Total NSA (50,43), Dolo (48,87), de patru firme cu peste 30 de milioane de euro (Romstyl, Transpeco, Filip și Duvenbeck), de alte trei cu peste 20 de milioane de euro (Est Europa Expediții, Lagermax și Hoedlmayr-Lazăr), de alte 11 cu peste 10 milioane de euro și de opt cu valori mai mici.

Cea mai mare creștere de active față de 2022 dintre firmele din Top 30 după profit o are Filip (8,61 de milioane de euro), urmat de Trans Euro Express 94 (7,39), Total NSA (5,80), Titanic (5,05), Lagermax (5,03), Logistic E van Wijk și Laguna, cu peste trei milioane de euro, Maracana, Blue River, Proiect Personal Leasing, Marymantes și Duvenbeck, cu peste două milioane de euro, de alte șase firme cu diferență de peste un milion de euro, de trei cu diferență mai mică și de nouă care și-au diminuat activele, cel mai mult Euro Fleet Transport, cu 19,75 de milioane de euro, Dolo, cu 9,74, și Dianthus, cu 7,58 de milioane de euro.

Cele mai mari medii ale activelor pe cinci ani le au grupul Alexander, 89,14 milioane de euro, urmat de Dolo, cu 59,01, de ILC, cu 58,42, de Total NSA și Transpeco, peste 30 de milioane de euro, de Romstyl, Duvenbeck, Euro Fleet Transport, Lagermax și Filip, cu peste 20 de milioane de euro, de alte 12 firme cu mai mult de 10 milioane de euro și de alte opt cu mai puțin, cea mai mică medie având-o Flitexim, cu 2,84 de milioane de euro.

În ceea ce privește numărul de angajați din Top 30 după profit, conduc grupul Alexander, cu 1.177, Duvenbeck, cu 634, Maracana, cu 566, H.Essers, cu 565, și Filip, ci 534, iar cei mai puțini angajați au Dolly Trans (56), Rozoti (84) și Euro Fleet Transports și Proiect Personal Leasing (câte 86).

13 firme au avut pierderi de peste un milion de euro

Dacă în 2021 și 2022 au fost șapte firme de transport care au avut pierderi de peste un milion de euro, în 2023 numărul lor a crescut la 13. Cea mai mare pierdere o are în continuare Teuer, de 5,67 de milioane de euro, urmat de Paneuro International (3,94, care a avut pierdere și în 2022, dar de numai 177.154 de euro), și Marvicon (2,07, care în 2022 a avut profit de 541.344 de euro). Alte 10 firme au avut pierdere de peste un milion de euro, dintre care au avut pierdere și în 2022 numai HTR (1.133 de euro), Kraft Logistics (259.438 de euro) și Interliner Transport (722.719 euro). Alte nouă firme au avut în 2023 pierderi de peste 500.000 de euro și alte 27, de peste 100.000 de euro.

Carrion, pe locul al doilea în topul pierderilor în 2022, cu -3,64 de milioane de euro, a avut în 2023 profit de 700.911 euro, iar Gartner, pe locul al patrulea în 2022, cu -1,80 de milioane de euro, a avut profit în 2023, de 355.172 de euro, după mai mulți ani de pierdere.

Dintre firmele cu cele mai mari 30 de pierderi pe 2023, au avut pierderi în fiecare dintre ultimii cinci ani Paneuro și Vos, în timp ce Trameco, SDM Logistic Plus, Densit, ANG Logistic, Routier, European Logistics, Speed & Trust, Cartrans Preda, Aurel & Dorina Trans, Stalker Media (care are și activitate de metalurgie), Romar Speed Trans International și Truck-Ierbac au avut pierderi numai în 2023, dintre ultimii cinci ani.

Cea mai mare cifră de afaceri dintre firmele cu cele mai mari 30 de pierderi o are Vos, 136,78 de milioane de euro pe cele trei firme din grup, la mare distanță de Routier, cu 77,13 milioane de euro, de trei firme cu peste 30 de milioane de euro – European Logistics, Dunca și HTR – de Marvicon, cu 27,70 de milioane de euro, și de opt firme cu peste 10 milioane de euro.

Șapte firme din cele 30 cu cele mai mari pierderi și-au crescut cifra de afaceri față de 2022: Routier, cu 22,66 de milioane de euro, EPA transport cu 5,18, European Logistics cu 3,35, HTR Spedition cu 2,36, BHS Trans cu 2,15, Mistio Impex cu 1,93 de milioane de euro, și Trameco a avut venituri cu 36.069 de euro mai mari. Iar dintre celelalte 23 de firme, care au avut cifre de afaceri mai mici decât în 2022, cea mai mare scădere o au Teuer (-14,14 milioane de euro) și Stalker Media (-13,24 de milioane de euro).

Dintre firmele cu pierdere pe 2023, Vos are cea mai mare cifră de afaceri medie pe ultimii cinci ani, 142,94 de milioane de euro, urmat de Routier, cu 43,52, de Dunca Expediții și HTR Spedition, cu 37,70, respectiv 37,25 de milioane de euro, European Logistics, Marvicon și Stalker, cu 27,35, 27,00, respectiv 26,46 de milioane de euro, și de șase firme cu peste șase milioane de euro.

În clasamentul celor mai mari active dintre firmele cu pierderi în 2023 Routier conduce detașat, cu 51,51 de milioane de euro, urmat de firmele din grupul Vos, cu 29,00, European Logistics, cu 23,51, și de Dunca, 20,21 de milioane de euro. Alte trei firme au active de peste 10 milioane de euro (BHS Trans, Cartrans Preda și HTR), alte opt, de peste cinci milioane de euro, alte nouă de peste un milion și alte șase, mai puțin.

Routier este, dintre acestea, și firma care și-a crescut cel mai mult activele față de 2022, cu 14,50 de milioane de euro, urmată de BHS, cu 8,45 de milioane de euro, HTR, cu 4,61 de milioane de euro, Cartrans Preda, cu 3,02, European Logistics, cu 1,81, și EPA Transport, cu 225.993 de euro. Celelalte 24 de firme au avut active mai mici în 2023 decât în 2022, cele mai mari diferențe fiind ale Vos (-10,02 milioane de euro), Teuer (-7,02) și Paneuro (-4,16).

Vos este însă, dintre firmele cu cele mai mari pierderi pe 2023, pe primul loc în clasamentul mediei activelor pe ultimii cinci ani, cu 29,20 de milioane de euro, urmat îndeaproape de Routier, cu 28,17, și apoi de Dunca, 20,76, de alte cinci firme cu medii de peste 10 milioane de euro (European Logistics, Trameco, Teuer, HTR și Cartrans) și de șapte cu peste cinci milioane de euro. Iar restul au peste un milion de euro.

Internațional Alexander și ILC conduc în continuare în clasamentul activelor

În clasamentul activelor pe 2023 conduc, ca și în 2022, 2021 și 2022, grupul Alexander, cu 102,11 milioane de euro, și ILC, cu 61,54 de milioane de euro. Ocupanta locului al treilea din cei trei ani anteriori, Dolo, este acum a cincea, cu 48,87 de milioane de euro, fiind devansată de Routier, cu 51,51, și de Total NSA, cu 50,43.

Alte cinci firme – Romstyl, Transpeco, Luscan, Filip și Duvenbeck – au peste 30 de milioane de euro, alte 13, peste 20 de milioane de euro, alte 48 au peste 10 milioane de euro și 77 au peste cinci milioane de euro.

Cea mai mare cifră de afaceri pe 2023 dintre firmele cu cele mai mari active o are grupul Alexander, cu 176,50 de milioane de euro, urmat de grupul Vos, cu 136,78, și cu valori mult mai mici Dolo, cu 96,32, Duvenbeck, cu 89,71, Routier, cu 77,13, Filip, cu 66,07, Lagermax, cu 58,40, și Hoedlmayr-Lazăr, cu 54,93 de milioane de euro. Alte două firme, Arcese și Luscan, au peste 40 de milioane de euro, alte 10, peste 30 de milioane de euro, alte șase, peste 20 de milioane de euro, și restul de patru, peste 12 milioane de euro.

19 firme din Top 30 după active au avut în 2023 o cifră de afaceri mai mare decât în 2022, cele mai mari diferențe fiind în cazul Routier, de 22,66 de milioane de euro, Lagermax, 14,72 de milioane de euro, Filip, de 14,55 de milioane de euro, și Hoedlmayr-Lazăr, de 11,38 de milioane de euro. Peste cinci milioane de euro în plus sau mai avut Luscan și Internațional Alexander, alte 11 firme au avut peste un milion de euro în plus în 2023, iar alte două, mai puțin. În ceea ce privește firmele cu cele mai mari scăderi de cifre de afaceri față de 2022, ele sunt Dolo, cu 21,52 de milioane de euro, Port Trans, cu 13,95 de milioane de euro, Total NSA, cu 7,98 de milioane de euro, și Vos, cu 7,84 de milioane de euro.

Cea mai mare medie a cifrei de afaceri pe ultimii cinci ani dintre firmele din Top 30 după active o are Vos, cu 142,94 de milioane de euro, urmată de Internațional Alexander, cu 107,80, Dolo, cu 87,24, și Duvenbeck, cu 80,47 de milioane de euro. La mare distanță sunt patru firme cu media cifrei de afaceri de peste 40 de milioane de euro – Routier, Filip, Lagermax și Arcese – șapte cu peste 30 de milioane de euro, 11 cu peste 20 de milioane de euro, trei cu peste 10 milioane de euro, iar BHS Trans are doar 6,95 de milioane de euro.

25 dintre firmele din Top 30 după active au avut profit

Dintre ele, Dolo a avut cel mai mare profit, de 12,70 de milioane de euro, urmat de Lagermax, cu 9,50, Transpeco, 6,87, Alexander, 5,89, de două firme cu peste trei milioane de euro – ILC și Total NSA – de cinci cu peste două milioane de euro – Hoedlmayr-Lazăr, Maracana, Duvenbeck, Romstyl și Blue River – de alte șapte cu peste un milion de euro. Iar restul de șapte au mai puțin.

În ceea ce privește cele cinci firme care au avut pierderi, cele mai mari valori sunt în dreptul Vos, 1,75 de milioane de euro, și Dunca, 1,20 de milioane de euro.

17 firme din Top 30 după active au avut creșteri de profit față de 2022, cele mai mari valori fiind ale Lagermax, 6,39 de milioane de euro, Dolo, 5,41 de milioane de euro, și Duvenbeck, cu 2,25 de milioane de euro, după care vin firme cu creșteri mai mici de un milion. Iar dintre cele care au avut scăderi de profit față de 2022 se detașează Port Trans, cu -9,49 de milioane de euro, și Alexander, cu -4,43 de milioane de euro.

Alexander este pe primul loc ca medie a profitului pe cinci ani, dintre firmele din Top 30 după active, cu 6,95 de milioane de euro, urmat de Transpeco, 6,31 de milioane de euro, Dolo Trans, cu 4,56, și Port Trans, cu 4,15. Romstyl a avut o medie de 3,15 milioane de euro, alte trei firme – Total NSA, Lagermax și ILC – de peste două milioane de euro, alte nouă firme au avut peste un milion de euro, șapte, peste 500.000 de euro, și restul de șase, mai puțin.

Firmele din Top 30 după active care au cei mai mulți angajați sunt Alexander, Duvenbeck, Maracana și Filip, iar firmele cu cei mai puțini angajați sunt Est Europa Expediții, 90, Port Trans, 91, și BHS Trans, 97.          

Creștere importantă de profit, dar și extindere spre alte servicii, pentru Dolo

Dolo Trans Olimp a fost în 2023, în premieră, liderul clasamentului celor mai profitabile firme de transport din România, cu 12,70 de milioane de euro, față de 7,28 în 2022, și este printre companiile fruntașe și în ceea ce privește cifra de afaceri și activele, în ciuda faptului că a avut scăderi față de 2022: de la 117,85 la 96,32 de milioane de euro, respectiv de la 58,61 la 48,87 de milioane de euro.

Conform presei argeșene și informațiilor de pe site-ul Dolo, compania a avut anul trecut circa 350 de camioane MB – 100 înnoite în 2023 – dintre care aproximativ 250 cu transportatoare de mașini Lohr și restul, cu prelate mega, și oferă și servicii de transport agabaritic și transport expres cu vehicule de 3,5 t, dar și service auto și intervenții cu ateliere mobile. Firma este implicată și în real-estate, fiind dezvoltatorul unui proiect rezidențial important, Nordmark Residence, din Pitești.

Investițiile permanente în flotă și în întreaga infrastructură și calitatea serviciilor au făcut ca Dolo să aibă parteneriate cu diverse firme de renume, iar în 2022 Grupul Renault l-a selectat pentru a face transport de la fabrica din Argeș în nordul Franței și înapoi în România folosind vehicule pe biodiesel, ca parte a politicii de a reduce amprenta de carbon – emisiile de CO2 erau mai mici cu circa 30% față de transporturile convenționale.

În 2024, proprietarul firmei, Cristian Dolofan, a preluat și managementul Eurial, dealer oficial Peugeot, Citroën, DS Automobiles și Opel, care are o rețea cu șapte puncte de vânzare în România.

Un an mult mai bun decât 2022 ca venituri și mai ales ca profit pentru Duvenbeck

Duvenbeck este a patra firmă de transport din România ca venituri pe 2023, cu 89,71 de milioane de euro, față de 85,49 de milioane de euro în 2022, și este în prima parte a Top 30 și după profit, cu o creștere importantă față de 2022, de la 282.560 de euro la 1,53 de milioane de euro, și după active, cu 30,04 milioane de euro, față de 27,89 în 2022.

2023 a fost, așadar, mai bun decât 2022 pentru firma brașoveană – care lucrează cam 63% pentru clienți din industria auto – datorită faptului că piața s-a stabilizat, prețul motorinei nu a mai fluctuat ca în 2022, deci costurile de transport au fost mai stabile, și pentru că și-a păstrat contractele vechi și a semnat altele noi.

Volumele au fost similare celor din 2022, dar în a doua parte a anului au scăzut, astfel că inclusiv în cazul contractelor au existat fluctuații, deoarece unele modele de autovehicule nu s-au mai produs sau le-a scăzut mult producția față de estimări. De aceea firma de transport a trebuit să se replieze, profitând de avantajul camioanelor cu prelată, așa cum explică Vasile Dinga, general manager Duvenbeck Logistik România.

15-20% din venituri provin din logistică și restul din transport, iar obiectivul companiei este de a crește volumele de logistică, deși asta presupune investiții mari și, în plus, profiturile sunt mici.

Flota include 230 de autotractoare și 650 de semiremorci proprii, dintre care 75, respectiv 100 au fost livrate în 2023, o parte pentru extinderea flotei și o parte pentru înlocuirea unor modele mai vechi. Diferența dintre numărul de camioane și cel de semiremorci vine din faptul că firma lucrează și cu tracționiști și folosește și sistemul stand by.

În ceea ce privește depozitarea, compania are la Brașov o suprafață de 17.000 m2 (care urmează să se extindă), alături de un depozit mobil ușor (un cort pentru ambalaje) de 1.500 m2, plus alți 9.000 m2 la Ploiești și Pitești, pentru contract logistics, în incinta unor producători.

Profit mai mare pentru Rozoti în 2023 decât în 2022, în ciuda ușoarei scăderi a veniturilor

Rozoti a fost în 2023 în Top 30 transportatori din România atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât și al profitului. 2023 a fost anul în care a început construcția primului depozit al companiei ca prim pas în completarea portofoliului cu servicii de depozitare, manipulare, cross-docking. „Într-o piață în care cererea de servicii logistice complete este tot mai mare și devine un diferențiator puternic, orientarea către această zonă a fost un pas firesc. Poziționarea geografică la granița cu Ungaria este un avantaj care trebuie exploatat”, a explicat fondatorul companiei, Gheorghe Silaghi.

În 2023 prioritatea a fost echilibrarea portofoliului de clienți pe principalii indicatori (cifră de afaceri, marjă și cashflow) și generarea de sisteme complete de monitorizare, control și comunicare. „Rezultatele sunt efectul obiectivelor setate la începutul lui 2023, când s-a stabilit ca prioritate creșterea eficienței operaționale, creștere care să genereze stabilitate, într-un an în care piața transporturilor a fost foarte volatilă și impredictibilă. Am urmărit în primul rând consolidarea relației cu clienții, deci o creștere intensivă, prin dezvoltarea de sisteme eficiente de urmărire, control și comunicare între clienții Rozoti ca expeditor, transportatorii parteneri și beneficiarii clienților noștri. Aceste acțiuni au dus la un portofoliu de clienți echilibrat, sigur în relațiile comerciale și fără riscuri pentru transportatori.”

Rozoti și-a propus securizarea și îmbunătățirea cashflow-ului. Strategia a generat o creștere a acestuia de la 2,47 de milioane de euro la final de 2022 la 2,94 de milioane de euro în 2023. Pentru 2024, compania și-a propus creșterea cifrei de afaceri și implicit a profitului, chiar dacă începutul de an a venit cu creșteri substanțiale ale taxelor de drum în mai multe țări din UE.

„În 2024 am urmărit dezvoltarea extensivă prin creșterea portofoliului de clienți, în paralel cu păstrarea clienților actuali. Primele opt luni au adus o creștere a cifrei de afaceri față de 2024, de la 21,75 la 25,44 de milioane de euro.”

Firma orădeană s-a axat în special pe transportul de mărfuri generale, cu un parc auto propriu și subcontractat variat, de la dube de 3,5 t la camioane cu prelate standard și mega, dar și vehicule de 7,5 t, vanuri și dube frigorifice, și se definește ca „un operator de transport cu propriile standarde de calitate. Trebuie să reușim să ne menținem clienții, dar, în același timp, să avem grijă și de subcontractori, pentru a le permite să se dezvolte în același ritm cu noi și a avea la dispoziție o flotă cât mai mare. De aceea negociem cu clienții când apar creșteri de costuri și cei mai mulți acceptă să mărească tarifele. Dar este mult mai mult de muncă decât în trecut pentru a găsi comenzi și mai ales pentru a găsi clienți care să plătească mai repede de 60 de zile – încercăm acum să ajungem la 30 de zile, așa cum ar fi normal.”

Gheorghe Silaghi explică faptul că expeditorii își asumă costuri importante pentru a-și putea plăti mai repede subcontractatorii, la costul creditării sumei plătite către cărăuși adăugându-se și costul cu TVA și impozitele pe factura de transport care trebuie plătite în luna facturării, nu la încasare.

Rozoti dezvoltă relații de parteneriat pe termen lung cu peste 150 de subcontractori integrați în sistemul TMS al companiei.

Firma urmează să inaugureze în curând o clădire nouă, care să aibă 900 m2 de birouri și depozit, pentru închiriere și pentru activitățile proprii. Aceasta se va adăuga sediului actual, inaugurat în 2014.

Routier a intrat într-o perioadă de consolidare, după o creștere spectaculoasă de venituri și active

Routier European Transport a urcat în 2023 pe locul al cincilea în topul transportatorilor după cifra de afaceri, cu o creștere semnificativă, de la 54,46 la 77,13 milioane de euro (70% din valoare obținută din intermodal și 30% din transport rutier), și pe locul al treilea ca active, unde a avut cea mai mare creștere dintre toate firmele de transport din România, de la 37,00 la 51,51 de milioane de euro. Poate tocmai pe fondul investițiilor realizate, dar și din cauza altor provocări legate de volume, tarife și de infrastructura feroviară din Europa, firma clujeană a fost pe pierdere (-946.907 euro), după trei ani de profit de peste un milion de euro/an.

Scăderea din 2023 a volumelor Routier nu a fost uniformă la import și export, ci în cazul contractelor fixe de export s-a simțit doar ușor la început de an, după care situația a revenit la normal și în special clienții din automotive au avut uneori volume chiar mai mari decât în 2022.

În ceea ce privește investițiile de anul trecut, ele au vizat, printre altele, achiziția a două autotractoare electrice, unul pentru filiala din România și unul pentru cea din Germania, care să acopere porțiunea last mile din transportul multimodal, și dezvoltarea relațiilor de intermodal, prin lansarea triangulației România-Italia-BeNeLux/Germania/Franța-România. Achizițiile de vehicule au încetinit în 2023, deoarece firma este într-o perioadă de consolidare și de creștere a profitului, în care capacitatea de transport va crește mai natural, nu cu 300 de semiremorci și cutii mobile într-un an, ca în 2022. În 2023 flota a fost de peste 900 de semiremorci și cutii mobile și 155 de camioane.

Efortul investițional de a avea propriile trenuri ar urma să se întoarcă în timp în avantajul Routier, dacă ar folosi 90-100% din capacitate, doar că în 2023 nu s-a întâmplat asta, pentru că volumele au scăzut și firma a avut vehicule nefolosite. Totuși, compania crede în intermodal și merge înainte, căutând soluții astfel încât crizele să nu o afecteze.

În 2024 Routier a început deja să lucreze în terminalul Episcopia Bihor, unde și-a asumat investiții de aproape 2,5 milioane de euro anul acesta și a ajuns la cinci trenuri/săptămână, nu doar pentru camioanele proprii, ci și, între timp, pentru ale unor terți.

Printre planurile companiei pe termen lung – deoarece este o investiție uriașă – se numără acela de a construi un terminal intermodal în Germania, pentru creșterea controlului și calității serviciilor și pentru tarife mai bune.

Creșteri ale tuturor indicatorilor financiari pentru Maracana, dar fără să acopere inflația

Maracana a fost în 2023 pe locul al 12-lea în clasamentul celor mai profitabile firme de transport din România, cu 2,73 de milioane de euro, față de 1,95 în 2022, și a înregistrat creșteri și ale cifrei de afaceri, de la 25,76 la 27,73 de milioane de euroi, și ale activelor, de la 16,81 la 19,81 de milioane de euro. Puțin peste 50% din activitate se desfășoară în România – logistică și transport doar între hub-urile proprii – și restul în Comunitate, cu o flotă de circa 120 de autotractoare și alte 100 de vehicule de 3,5, 7,5, 12 și 18 t. Iar depozitele se extind constant. 2023 a fost pentru firma timișoreană cel mai bun an dintre ultimii dacă ne uităm la principalii indicatori financiari, dar în realitate a fost nevoie de mai multă muncă pentru a obține această creștere, care nici nu acoperă inflația reală, de circa 14%, și a fost realizată în condițiile unei flote mai mari, deci veniturile și profitul per vehicul sau per angajat au fost mai mici decât în 2022, așa cum declară proprietarul firmei, Eugen Supuran.

Primele luni din 2024 au fost pentru Maracana la nivelul perioadei similare din 2023, deși în general primul trimestru este la limita profitabilității sau chiar aduce pierdere. De altfel, și în 2023, ianuarie și februarie au fost pe pierdere, deoarece activitatea a început după 15 ianuarie, iar la final de lună lucra doar 60% din flotă, ceea ce nu a permis acoperirea costurilor fixe. În 2024 nu au existat luni cu pierdere și, deși se așteaptă ca economia să meargă mai rău decât în ultimul an, estimările sunt că pentru Maracana 2024 va fi cel puțin la fel de bun ca 2023. „Marjele de profit nu vor reveni la valorile din anii trecuți, dar vom extinde activitatea fie în logistică, fie în transport, astfel încât să câștigăm mai mult din creșterea volumelor.”

Articole similare