Valoarea pieței europene de logistică în 2023
Piața europeană de logistică a totalizat în 2023, conform unui studiu Ti Insight, 975.864 de milioane de euro, adică 18,2% din piața globală de logistică.
Piața de expediere de marfă a fost evaluată la 58.889 de milioane de euro, reprezentând 6,0% din piața totală de logistică din Europa, în condițiile în care, potrivit FMI, economia europeană a ajuns într-un moment relativ benign în 2023, dar cu diferențe de la o țară la alta, în funcție de cât de orientate sunt spre producție și cât de multă energie consumă.
Germania, cea mai mare piață europeană, cu o valoare de 11.773 de milioane de euro în 2023, și care se baza mult pe exporturile de produse proprii și pe importurile de energie din Rusia, a fost afectată negativ de perturbările din lanțurile de aprovizionare, de scăderea cererii globale și de creșterea prețurilor la energie din ultimii trei ani. Inflația și ratele dobânzilor au crescut și ele dramatic, ceea ce a făcut ca situația să continue să se înrăutățească în 2023. În termeni reali, producția industrială a Germaniei a scăzut anul trecut cu 1,2%, aceasta fiind a doua scădere consecutivă, după cea de 0,2% din 2022, și a patra din ultimii cinci ani. Ca urmare, producția industrială a scăzut cu aproape 9% față de vârful din 2018. În plus, comenzile noi în sectorul industrial au scăzut cu peste 6% față de anul precedent. Dar numărul mare de comenzi din urmă, acumulate din cauza perturbărilor din lanțul industrial global în timpul crizei de Covid-19 și apoi după izbucnirea războiului din Ucraina, a împiedicat o scădere și mai accentuată a producției interne.
Performanța generală a întregii piețe europe a fost afectată de cererea redusă din Germania. Conform Asociației Internaționale de Transport Aerian, transportatorii europeni au înregistrat o scădere a cererii cu 3,9% față de 2022 (și de 4,1% pentru operațiunile internaționale), în condițiile în care și-au crescut capacitatea cu 4,5%.
În concluzie, din cauza perturbărilor din lanțul de aprovizionare, războiului din Ucraina, crizei Mării Roșii și grevelor, 2023 a fost un an dificil pentru industria de expediere a mărfurilor din Europa.
Piața europeană a logisticii contractuale a fost evaluată la 85.098,2 milioane de euro, reprezentând 8,7% din piață totală de logistică din Europa, și rămâne a doua cea mai mare din lume după Asia Pacific, cu 29,9% din activitatea globală. Economia din regiune a fost în linii mari la același nivel din 2022 din cauza scăderii puterii de cumpărare a gospodăriilor, prăbușirii cererii externe și înăsprirea politicilor fiscale. Producția din zona euro a crescut cu doar 0,4% conform FMI, față de 3,4% în 2022. Germania continuă să fie cea mai mare piață de Contract Logistics, având o valoare de 20.002,4 milioane de euro în 2023.
Piața europeană de transport rutier de marfă a fost evaluată la 527.746,2 milioane de euro, reprezentând 54,1% din piața de logistică din Europa în 2023 și 9,9% din piața globală de transport, și s-a contractat în 2023, în mare parte din cauza condițiilor macroeconomice dificile și a scăderii consumului privat pe măsură ce creșterea salariului nominal a continuat să rămână în urma inflației.
Comerțul cu amănuntul a scăzut cu 1,8% față de 2022, atât în zona euro, cât și în UE, conform Comisiei Europene. Piața auto și-a revenit oarecum, în special datorită disponibilității semiconductorilor, iar producția de mașini din UE a crescut semnificativ, cu 11,3% față de 2022, la peste 12 milioane de unități, potrivit ACEA.
Însă deficitul de șoferi și creșterea salariilor acestora au continuat să pună presiune asupra costurilor și marjelor de profit ale transportatorilor, pentru care această categorie de angajați reprezintă circa o treime din costurile totale.
Comerțul electronic din Europa a crescut mult mai puțin decât în America de Nord și Asia, iar starea generală proastă poate fi observată și în rezultatele celei mai mari economii europene, Germania, unde comerțul electronic a scăzut cu 11,8%, până la 79,7 milioane de euro, potrivit asociației profesionale BEVH. Ceea ce a dus la o scădere a cererii de servicii de transport rutier de marfă în 2023. Germania este cea mai mare piață de transport rutier de marfă din Europa, cu 75.219,3 milioane de euro în 2023.
În sfârșit, piața europeană de coletărie a avut o valoare de 102.411,1 milioane de euro în 2023, reprezentând 19,7% din piața globală de coletărie, și a cunoscut fluctuații semnificative atât în ceea ce privește valoarea, cât și creșterea. Piața s-a normalizat după volatilitatea indusă de pandemie, dar creșterea este mai mică decât în America de Nord și Asia Pacific. Perspectivele economice pe termen scurt pentru Europa sunt de creștere lentă. Potrivit FMI, creșterea din zona euro va fi de 0,4% în 2023, o valoare redusă, cauzată mai ales de expunerea relativ mare la războiul din Ucraina. Regatul Unit este cea mai mare piață de coletărie din regiune, cu 22.911,5 milioane de euro în 2023, urmată de Germania și Franța.