Tarifele de transport rutier de marfă între Lille și Duisburg
Tarifele de transport spot de la Duisburg spre Lille au scăzut în trimestrul al treilea al anului cu 5,3% față de trimestrul precedent, până la 688 de euro (2,28 de euro/km), și cu 6,0% față de perioada similară din 2023, potrivit barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).Iar tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 4,6%, respectiv cu 4,5%, până la 650 de euro (2,15 euro/km).
Pe sensul celălalt, de la Lille la Duisburg, tarifele spot au scăzut cu 7,7% față de trimestrul anterior și cu 6,4% față de trimestrul al treilea din 2023, până la 504 euro (1,67 de euro/km).
Tarifele de transport pe bază de contract de la Lille la Duisburg sunt singurele care au crescut între cele două țări, cu 3,5% față de trimestrul anterior și cu 0,7% față de perioada similară din 2023, până la 485 de euro (1,60 de euro/km). Asta face ca diferența dintre tarifele spot și cele din contracte pe această relație să scadă de la 16,7% în trimestrul al doilea din 2024 la 4,1% în trimestrul al treilea.
Scăderea cererii de transport rutier de marfă pe această relație a dus la unele dintre cele mai mici tarife din ultimii peste doi ani: de la Duisburg la Lille tarifele din contracte au atins cel mai jos nivel din ultimii doi ani și jumătate, în timp ce tarifele spot sunt cele mai mici din ultimii trei ani.
Principala cauză a scăderii tarifelor de transport între Germania și Franța este scăderea producției, care scade și cererea de transport de mărfuri intermediare, de capital și de produse finite între cele mai mari două economii ale Europei. Atât în Franța, cât și în Germania, producția de echipamente de transport a fost responsabilă pentru o mare parte din scăderea producției industriale totale, datele de la institutul francez de statistică INSEE pentru trimestrul al treilea al anului arătând că producția auto a scăzut cu 1,3% față de trimestrul precedent și cu 7,1% față de anul precedent. Totuși, față de 2021 vedem o creștere de 7,0%, ceea ce înseamnă că aprovizionarea cu materie primă și componente a mers mai bine și a facilitat redresarea temporară a pieței auto.
Pe de altă parte, puterea de cumpărare mai mică a consumatorilor face ca cererea la nivel internațional să nu poată susține aceste niveluri mai ridicate de producție, deci comenzile au fost reduse.
Industria franceză se luptă să crească într-un mediu european în care cererea este în continuare mică. Indicele PMI ajustat sezonier al S&P Global arată o deteriorare accelerată a sănătății producției franceze, din cauza creșterii prețurilor de producție (care au scăzut doar puțin față de maximul ultimelor 18 luni, atins în iulie 2024) și întârzierilor furnizorilor ca urmare a crizei din Marea Roșie. Iar aceste aspecte afectează și tarifele de transport rutier de marfă.
Estimările Upply sunt că tarifele vor continua să scadă pe această rută, deoarece sectoarele de producție ale Franței și Germaniei sunt interconectate și se luptă cu costurile ridicate și cerere globală scăzută, iar sectorul auto, în special, este în criză. În ceea ce privește consumul din ambele țări, acesta stagnează la un nivel jos, dar îmbunătățirea cererii ca urmare a scăderii inflației ar putea provoca o anumită presiune în sensul creșteri tarifelor în ultimul trimestru al anului.