
În primele trei trimestre din 2024 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 6.154 de camioane de peste 16 t (5.917 autotractoare și 237 de autoșasiuri), în scădere față de cele 6.266 (5.974+292) din perioada similară a lui 2023, după ce în trimestrul anterior se recuperase declinul din primele trei luni ale anului și chiar se ajunsese la 4.313 camioane în jumătate de an, față de 4.171 în 2023. Celelalte trei segmente de greutate au înregistrat, toate, creșteri față de anul anterior, în timp ce semiremorcile noi au fost mai puține: 3.212, față de 3.658 în primele trei trimestre din 2023.
Pe piața autotractoarelor noi de peste 16 t lider este Mercedes-Benz, cu 1.545 de unități, față de 1.454 în primele trei trimestre din 2023, urmat de Volvo Trucks, cu 964/998, și DAF, cu 908/985. În afara podiumului, la mare distanță, au fost MAN, cu 632 de unități în 2024 și 808 în 2023, Scania (561/519), Iveco (453/467), Renault Trucks (420/328), Ford Trucks (390/343) și ATP Trucks, cu 44 de camioane în primele trei trimestre din 2024 și 69 în perioada similară din 2023. Așadar, patru producători au înregistrat scăderi față de anul anterior și tot patru, Mercedes-Benz, Scania, Renault Trucks și Ford, au avut vânzări mai mari.

Pe piața autoșasiurilor de peste 16 t lider a fost Ford Trucks, cu 87 (79 de gunoiere, 1 vehicul pentru recuperare, 1 vehicul pentru curățat străzi/canale și 6 pentru alte activități), față de 129 în 2023, urmat de MAN, cu 40 (13 gunoiere, 5 macarale mobile, 3 pompe, 3 vidanje, 1 pentru pompieri, 1 pentru curățat străzi/canale și 14 pentru alte activități), față de 19, și Renault Trucks, cu 19 (7 pentru curățat străzi/canale, 4 vidanje, 2 macarale mobile, 2 gunoiere, 1 pompă, 1 vehicul de recuperare și 2 pentru alte activități), față de 15. Mercedes-Benz a avut 15 șasiuri (9 pompe, 1 gunoieră și 5 pentru alte activități), față de 23, DAF 12 (5 gunoiere, 2 vidanje și 5 pentru alte activități), față de 10, Volvo Trucks 8, toate pentru încărcături excepționale, față de 4, Iveco 7 (1 pompă, 1 vidanjă, 1 pentru curățat străzi-canale, 1 macara mobilă și 3 pentru alte activități), față de 17, Scania (2 macarale mobile, față de 3 șasiuri în 2023) și ATP Trucks (1 pompă). În statisticile DRPCI mai apar la categoria șasiuri câțiva producători de suprastructuri, ale căror unități ar trebui trecute în mod normal la vânzările producătorilor de șasiuri: Liebherr (18 macarale mobile în 2024 și tot atâtea în 2023), Farid (15/48 de gunoiere), Faun (9/0 gunoiere) și Eschlbock, Sany, Schwing și Toni Maurer (câte 1 vehicul în 2024).
Piața de vehicule de 6-16 t a crescut cu 33,5%
Din categoria autovehiculelor comerciale noi de 6-16 t s-au înmatriculat 697 de unități, față de 522 în primele trei trimestre din 2023. 569 sunt autotractoare, față de 405, iar la această categorie lider de piață detașat este Iveco, 484 de unități (237 cu temperatură controlată, 116 prelate, 37 de furgoane, 25 cu obloane rabatabile, 21 de basculante, 15 pentru transport de butelii, 13 cu cârlig ridicător, 9 pentru transport de vehicule, 5 cisterne, 2 izoterme și 2 platforme), față de 226 în 2023. Creșterii Iveco i se datorează, de altfel, cea mai mare parte din creșterea pieței pe acest segment, pentru că altfel, mulți producători au avut scăderi față de 2023. Îl urmează Renault Trucks, cu 27 (7 cu cârlig ridicător, 6 pentru transport de vehicule, 5 basculante, 4 prelate, 3 platforme, 1 cu obloane rabatabile și 1 pentru transport de butelii), față de 26, și Isuzu, cu 22 (10 basculante, 9 cu cârlig ridicător, 2 cisterne și 1 cu obloane rabatabile), față de 68. Mercedes-Benz a vândut 13 (6 prelate, 5 pentru transport de vehicule, 1 cu caroserie amovibilă și 1 furgon), față de 32, DAF 7 (3 cu cârlig ridicător, 2 pentru transport de vehicule, 1 cu obloane rabatabile și 1 prelată), față de 10, Otokar 5 (2 izoterme, 2 basculante și 1 prelată), MAN 4 (1 cu obloane rabatabile, 1 basculantă, 1 prelată și 1 furgon), față de 11 în 2023, Mitsubishi 4 (1 basculantă, 1 cu temperatură controlată, 1 furgon și 1 prelată), față de 32, Volvo Trucks 2 prelate și Maxus 1 furgon.

Iar dintre cele 128 de șasiuri de 6-16 t (în 2023 au fost 117) 42 sunt Renault Trucks (26 de gunoiere, 7 vehicule pentru curățat străzi/canale, 4 vehicule pentru pompieri, 4 vidanje și 1 platformă de lucru aeriană), față de 8 în 2023. Faun Umwelttechnik a vândut 27 de gunoiere, Otokar 14 gunoiere, față de 2 în 2023, Iveco 13 (3 vehicule de recuperare, 3 vehicule de curățat străzi/canale, 3 electro, 1 vehicul pentru pompieri, 1 autorulotă și 2 pentru alte activități), față de 21, DAF 11 (toate pentru curățat străzi/canale), față de 4, Isuzu 10 (5 gunoiere, 3 vehicule de curățat străzi/canale, 1 platformă de lucru la înălțime și 1 vidanjă), față de 21, Mitsubishi 2 gunoiere și 1 vehicul de curățat străzi/canale, MAN 2 vidanje, Mercedes-Benz 1 gunoieră și 1 pentru alte activități, Farid 1 gunoieră, Hako și Kirchhoff câte 1 vehicul pentru curățat străzi/canale și Volvo Trucks 1 platformă de lucru aeriană.
Piața de vehicule de 3,5-6 t a crescut de la 120 la 129 de unități
Din categoria autovehiculelor comerciale noi de 3,5-6 t s-au înmatriculat 129 de unități, față de 120 în primele trei trimestre din 2023. 97 sunt autoutilitare, față de 100 în 2023, categorie unde cele mai multe sunt Iveco, 57 (16 prelate, 14 cu temperatură controlată, 12 pentru transport de vehicule, 8 basculante, 5 furgoane și 2 cu obloane rabatabile), față de 58. Ford a vândut 10 (4 cu temperatură controlată, 3 prelate, 2 furgoane și 1 basculantă), față de 2. Trei producători au vândut câte 8 unități: Mercedes-Benz (4 cu temperatură controlată, 1 prelată, 1 pentru transport de vehicule, 1 cu obloane rabatabile, 1 furgon), care în 2023 a avut 15, Renault (4 basculante, 2 cu temperatură controlată, 1 prelată și 1 suprastructură deschisă), care în 2023 a avut 11, și Volkswagen (3 furgoane, 3 pentru transport de vehicule, 1 cu temperatură controlată și 1 pentru transport de butelii), care în 2023 a avut 4. MAN a vândut 3 cu temperatură controlată și 1 basculantă, iar Mitsubishi 1 furgon și 1 basculantă.

Dintre cele 32 de șasiuri de 3,5-6 t (în 2023 au fost 20) 11 sunt Mercedes-Benz (7 ambulanțe, 3 blindate și 1 pentru alte activități), față de 2. Iveco a vândut 6 platforme de lucru aeriene și Volkswagen 4 ambulanțe, 1 autorulotă și 1 pentru alte activități, față de 7, respectiv 0 unități în 2023. Iar șase producători au vândut autorulote: Hymer 3, Dethleffs 2 și Carthago, Knaus, Niesmann Bischoff și Pilote câte 1.
Cu 24% mai multe utilitare ușoare decât în 2023
Din categoria autovehiculelor comerciale noi cu greutatea totală maxim autorizată de până la 3,5 t s-au înmatriculat 14.090 de unități, față de 11.373 în primele trei trimestre din 2023, din care 13.782 de autoutilitare, față de 10.972. Lider pe piața autoutilitarelor este în continuare Renault, cu 3.604 unități, față de 2.959 în 2023, urmat de Ford (2.917/2.412), Iveco (1.507/1.164), Fiat (1.131/811), Volkswagen (1.100/764) și Mercedes-Benz (1.049/866). Peste 100 de unități au vândut Toyota (928/719), Peugeot (402/393), Citroën (325/226), Ssangyong (157/74), Suzuki (149/73, Isuzu (145/97) și Opel (125/170). Peste 10 unități au mai vândut Dacia (85/160), MAN (58/26), Piaggio (24/17), Cenntro (14/5) și Maxus și UP (câte 10). Ineos a vândut 8 autoutilitare de până la 3,5 t, Jeep 7, Mitsubishi 6, Ram 5, DFSK, Dodge și Jac câte 4, GMC 2 și Chevrolet și Paragan câte 1.

Iar autospeciale de până la 3,5 t au fost 308, față de 401 în 2023. Lider de piață este Renault, cu 40, față de 88, urmat de XGO (35/22), Ford (27/59), Peugeot (24/5), Iveco (13/38), Capron și Socage (câte 12, față de 14, respectiv 8) și MAN și Oil& Steel (câte 10, față de 2, respectiv 4 în 2023). Mai puțin de 10 unități au vândut Volkswagen și Roller Team (câte 9), Benimar (8), Dethleffs (7), Rimor (6), Autostar, Mobilvetta și Nobel Art (câte 5), Hymer și Giottiline (câte 4), Citroën, LCM, Movex și Weinsberg (câte 3), Adria, Challenger, Eura Mobil, Forster, GSR, Isuzu și Laika (fiecare câte 2) și Ahorn, CO.ME.T, Fiat, Integra, Mitsubishi, Pilote, Possl, P.LA., Qstomize, Robeta, Toyota și Westfalia (câte 1).
În primele trei trimestre din 2024 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, din toate cele patru categorii de greutate, conform DRPCI, 20.743 de autovehicule comerciale noi și 30.793 rulate, iar 69.727 au fost reînmatriculate, față de 17.962, 27.479, respectiv 71.502 în perioada similară din 2023. Iar conform calculelor noastre, care le includ în categoria autovehiculelor noi și pe cele care apar în statistici ca fiind rulate la prima înmatriculare în România, dar care au data primei înmatriculări cu nu mai mult de trei luni înainte de data înmatriculării în România, este vorba de 21.130 de autovehicule comerciale noi, față de 18.420.
Trei camioane electrice de peste 16 t înmatriculate în 2024
Din categoria vehiculelor noi care funcționează cu alți combustibili decât motorina și benzina, în primele trei trimestre din 2024 au fost înmatriculate 1 Renault Trucks, 1 Scania și 1 Volvo Trucks electrice de peste 16 t, 1 Scania de peste 18 t hibrid, 2 Volvo Trucks de peste 18 t pe LNG + motorină, 2 Iveco, 1 Fuso și 1 Maxus electrice de 6-16 t, 5 Ford și 2 Fuso de 3,5-6 t electrice, 24 Piaggio și 10 UP de 3,5 t pe benzină și GPL, 25 Ford, 1 Ram și 1 Toyota de 3,5 t hibride și numeroase autovehicule de 3,5 t electrice: 106 Ford, 80 Citroën, 68 Mercedes-Benz, 39 Renault, 24 Toyota, 21 Volkswagen, 20 Peugeot, 17 Fiat, 14 Cenntro, 10 Maxus, 4 DFSK și 2 Iveco.

Piața de semiremorci noi a scăzut cu 12%
În primele trei trimestre din 2024, conform DRPCI, s-au înmatriculat pentru prima dată în România 2.769 de semiremorci noi și 5.251 rulate, iar 9.260 au fost reînmatriculate, față de 3.354, 4.435, respectiv 8.873 în 2023. Iar conform calculelor noastre este vorba de 3.212 semiremorci noi, față de 3.658.
Schmitz conduce în clasament cu 1.225 (565 de prelate, 434 de basculante, 142 cu temperatură controlată, 53 de furgoane, 14 izoterme, 6 pentru transport de containere, 6 platforme, 3 pentru transport de butelii și 2 cu obloane rabatabile), față de 1.382. Krone are 604 semiremorci noi (534 de prelate, 31 cu temperatură controlată, 16 furgoane, 14 pentru transport de containere, 8 cu obloane rabatabile și 1 izotermă), față de 781, iar Wielton 237 (189 de basculante, 34 cu suprastructură deschisă, 12 pentru transport de containere, 1 DA99 pentru încărcături lungi și 1 furgon), față de 181.
Peste 100 de unități mai sunt în dreptul Mega (192 de basculante, față de 143), Schwarzmüller 137 (96 de prelate, 29 de basculante, 8 platforme, 3 cu obloane rabatabile și 1 pentru transport de lemn), față de 261, Meiller (119 basculante, față de 146) și Kässbohrer 111 (36 de cisterne – din care 32 ADR – 32 DA99, 27 de basculante, 5 pentru transport de containere, 4 platforme, 3 prelate, 2 cu obloane rabatabile și 2 pentru încărcături excepționale), față de 101.
Mai mult de 10 unități au Berger (73 de prelate, față de 105 în 2023), Kögel (48 de prelate și 2 basculante, față de 96 de semiremorci în primele trei trimestre din 2023), Magyar (46 de cisterne ADR, față de 33), Stas 44 (21 de basculante, 16 DA99 și 7 furgoane, față de 60 de vehicule în 2023), Max Trailer (26 cu podea coborâtă și 9 platforme, față de 27 de trailere în 2023), Bodex (27 de basculante, față de 21 de vehicule în 2023), D-TEC (26 pentru transport de containere/29 în 2023), Goldhofer (17 pentru încărcături excepționale și 2 pentru transport de mărfuri lungi, față de 4), Faymonville 18 (7 pentru transport de materiale lungi, 5 pentru încărcături excepționale, 3 platforme și 3 cu podea coborâtă, față de 5), Spitzer (17 cisterne/20 de semiremorci în 2023), OMEPS (15 cisterne/30 de semiremorci în 2023), Web Trailer (15 cu obloane rabatabile/5), Zaslaw (7 pentru transport de lemn, 6 basculante și 1 cu obloane rabatabile, față de 24 de semiremorci în 2023), Ardor (11/14 cisterne) și Sommer (8 pentru transport de animale și 2 prelate, față de 2 semiremorci în primele trei trimestre din 2023).

Iar mai puțin de 10 unități au Knapen (7 furgoane și 2 DA99), Langendorf 9 (5 pentru transport de geamuri, 2 pentru încărcături excepționale, 1 pentru transport de materiale lungi și 1 pentru transport de vehicule), Benalu (5 basculante și 3 pentru transport de containere), Tanker (8 cisterne, din care 5 ADR), Kempf (7 basculante), Meusburger (3 pentru încărcături excepționale, 2 cu podea coborâtă, 1 prelată și 1 platformă), Star Yagcilar (7 pentru transport de containere), BC-LDS (6 cisterne ADR), TMT (6 prelate), Fliegl (3 platforme, 1 cu podea coborâtă și 1 pentru transport de vehicule), Grapar (5 cisterne), Gurlesenyl Treyler (5 cu podea coborâtă), Kalepar (5 pentru transport de vehicule), Kraker (5 DA99), Pezzaioli (5 pentru transport de animale), Donat (3 pentru încărcături excepționale și 1 cu podea coborâtă), Lag (4 pentru transport de containere), Pavic (4 pentru transport de lemn), Seka (4 cisterne), Optima Technic (3 pentru alte activități), A&D (2 DA99), Agacli, Emtech, FGM și Vega Trailer (câte 2 pentru transport de vehicule), Gofa și OMSP Macola (câte 2 cisterne ADR), GVN Trailer, Kon-Turksan Trailer și Recker (câte 2 cu podea coborâtă), Pacton (1 cu temperatură controlată și 1 pentru transport de containere) și Carnehl (1 pentru alte activități), Chéreau și Panav (câte 1 cu temperatură controlată), Eroglu, Juzjade și Pancar (câte 1 pentru transport de vehicule), Indox (1 cisternă ADR), Lecitrailer (1 cu obloane rabatabile), Lider Lowbed (1 pentru încărcături excepționale), Nooteboom (1 platformă), Nova și Otto Treyler (câte 1 cu podea coborâtă), OKT Trailer și Romex (câte 1 cisternă), Ozgul Treyler (1 pentru transport de containere) și Tana Shredder (1 DA99).
Microbuzele și autobuzele, singurele categorii cu export de second-hand în creștere
În primele trei luni din 2024 au fost radiate 83.369 de vehicule, din care 60.867 au fost dezmembrate și 22.502 au fost exportate, față de 143.896 (102.127 + 41.769) în perioada similară din 2023.
Dintre vehiculele comerciale au fost radiate 7.452 de autoutilitare, față de 13.487 în 2023, 851/1.256 de semiremorci, 355/685 de remorci, 297/290 de autobuze, 275/485 de autovehicule speciale, 196/231 de microbuze, 118/175 de autospecializate, 59/68 de autospeciale, 59/109 de autotractoare, 48/60 de remorci speciale, și 6/12 semiremorci speciale. Deci singura categorie pentru care au fost mai multe radieri decât în 2023 este cea a autobuzelor.
Iar la export au mers 4.024 de autoutilitare, față de 7.903 în 2023, 691/1.097 de semiremorci, 268/543 de remorci, 146/135 de autobuze, 112/72 de microbuze, 31/50 de remorci speciale, 27/62 de autotractoare, 6/12 semiremorci speciale, 5/189 de autovehicule speciale, 4/9 autospecializate și 1/5 autospeciale. Autobuzele sunt în creștere și la export, dar aici creșteri mai au și microbuzele.