Tendința pozitivă în ceea ce privește traficul de containere continuă; situația geopolitică încetinește creșterea în alte grupuri de produse.
După nouă luni, Portul Antwerp-Bruges a înregistrat un trafic total de 210,5 milioane de tone, o creștere de 3% față de aceeași perioadă a anului trecut și o stabilizare în comparație cu al doilea trimestru din 2024. Cererea pentru transportul de containere rămâne puternică, în timp ce instabilitatea geopolitică și economică actuală afectează alte tipuri de mărfuri. În ciuda acestor provocări, portul continuă să investească în proiecte durabile și inovatoare pentru a sprijini tranziția energetică și creșterea industrială.
Transportul de containere în tone a crescut cu 8,9%, importurile crescând cu 10,2%, iar exporturile cu 7,9%. Creșterea din prima jumătate a anului a continuat în trimestrul al treilea, cu 12,3% mai multe containere manipulate (TEU) decât în același trimestru al anului trecut. În primele nouă luni, traficul total de containere în TEU a crescut cu 6,8%, ajungând la 10.152.000 TEU.
În prima jumătate a acestui an, cota de piață a Portului Antwerp-Bruges în manipularea containerelor în intervalul Hamburg – Le Havre a crescut cu 0,8 puncte procentuale față de 2023, ajungând la 30,7%.
Aproape 1 din 10 containere manipulate este un container frigorific. În primele nouă luni ale anului 2024, numărul de containere frigorifice complete a crescut cu 9,7%, reprezentând 8,5% din traficul total de containere. Aceste containere cu temperatură controlată transportă produse precum fructe proaspete, legume, carne, pește, produse farmaceutice și chimice. Datorită poziției sale strategice, conexiunilor maritime rapide și terminalelor specializate, Portul Antwerp-Bruges își confirmă poziția puternică pe segmentul containerelor frigorifice.
Deși mărfurile generale convenționale au avut o evoluție puternică în al doilea trimestru, debitul a scăzut în al treilea trimestru, ceea ce face ca debitul total pentru primele nouă luni ale anului 2024 să scadă cu 4,8% față de anul trecut. Sectorul fierului și oțelului a scăzut ușor, cu 0,6%, creșterea exporturilor (+4%) compensând parțial scăderea importurilor (-3,5%). Această scădere se datorează unei cereri mai scăzute din partea sectoarelor de prelucrare a oțelului, cum ar fi construcțiile și industria auto. Produse precum lemnul (-32,9%), hârtia și celuloza (-22,6%) și materialele de construcții (-36,9%) au înregistrat, de asemenea, o scădere, în timp ce traficul necontainerizat de fructe, legume și alte mărfuri refrigerate a crescut cu 4,1%.
Traficul roll-on/roll-off a scăzut cu 5,5%. În timp ce presiunea asupra terminalelor auto a scăzut, acest lucru s-a datorat reducerii importurilor, nu cererii crescute din partea clienților. Traficul de echipamente de transport a scăzut cu 13,3%, cel de vehicule grele și de mare tonaj cu 23,5%, cel de camioane cu 10,3%, iar cel de mașini uzate cu 42,6%. Livrările de mașini noi, care au crescut în 2022 și 2023, au scăzut cu 11,4% în primele nouă luni ale acestui an. Transportul de mărfuri neînsoțite (cu excepția containerelor) pe navele RoRo în Zeebrugge a crescut cu 2,8%. Scăderea traficului către și dinspre Regatul Unit (-4,1%) a fost compensată în mare măsură de o creștere a traficului către și dinspre Spania și Portugalia (+35,7%), Scandinavia (+16,7%) și Irlanda (+2,2%).
Transportul de vrac uscat a scăzut cu 1,4%, în principal din cauza unei scăderi puternice a transportului de cărbune (-55,3%). Într-adevăr, vracul uscat, excluzând produsele energetice precum cărbunele și peleții de lemn, a crescut cu 9,5%. Îngrășămintele, cea mai mare categorie de produse din acest segment, și-au continuat creșterea (+30,6%) după o scădere puternică în 2022 din cauza sancțiunilor și a prețurilor ridicate la gaze. Alte materiale de construcții și minereuri neferoase au crescut, de asemenea, cu 7,3% și, respectiv, 4,8%, în timp ce nisipul și pietrișul (+0,1%) și deșeurile (-0,7%) au rămas mai mult sau mai puțin stabile.
Transportul de vrac lichid a scăzut cu 2,5% după nouă luni, din cauza volumelor mai mici de combustibili lichizi (-8,9%) și GNL (-10,2%). Transportul de motorină (-23,1%) a scăzut în special din cauza cererii scăzute, în timp ce GPL (+8,8%), păcura (+8,4%), nafta (+2,9%) și benzina (+2,3%) au înregistrat creșteri. Producția de produse chimice a crescut cu 9,3%, parțial din cauza creșterii puternice a producției de biocombustibili (+52,5%). Chiar și fără acest efect, produsele chimice au înregistrat o creștere (+7%). Gazele chimice (+9,5%) și produsele chimice de bază (+8,6%) au înregistrat, de asemenea, tendințe pozitive. În ciuda acestei redresări, sectorul european al produselor chimice rămâne sub presiune din cauza costurilor ridicate pentru energie, materii prime și salarii, combinate cu o cerere globală scăzută.
În primele nouă luni ale anului 2024, Zeebrugge a primit 412.774 de pasageri de croazieră (+17,5%) pe 143 de nave de croazieră, cu 10 nave de croazieră mai mult decât anul trecut.
În primele nouă luni ale anului 2024, 15.015 nave maritime au făcut escală în port, în scădere cu 2%. Tonajul brut al acestor nave a scăzut cu 4,8%, la 472,45 milioane GT.
Accent pe tranziția energetică și pe creșterea industrial
În ciuda provocărilor geopolitice și economice actuale, creșterea Portului Antwerp-Bruges se stabilizează. Cifrele subliniază încă o dată rezistența portului, care, în vremuri complexe, continuă să facă pionierat și să investească într-un port pregătit pentru viitor, în care sustenabilitatea și creșterea economică merg mână în mână. Extinderea Zuidnatie, care a început cu construcția unui nou depozit pentru prelucrarea bobinelor de oțel în această vară, și achiziționarea Luik Natie de către Lineage confirmă importanța portului în segmentele specializate. Investițiile anunțate recent, cum ar fi producția de mase plastice fără combustibili fosili a Vioneo și Plastics-to-chemicals a Indaver, care transformă polistirenul (PS) și poliolefinele (PO) în nafta reciclată, consolidează la rândul lor poziția portului în tranziția energetică și inovarea durabilă.
Portul Antwerp-Bruges va continua să se concentreze pe consolidarea infrastructurii sale și pe oferirea de soluții logistice durabile care să contribuie la eforturile industriei de reducere a CO₂ și de digitalizare. În urma instalării unuia dintre cele mai mari centre publice de încărcare a camioanelor electrice din Europa în Antwerp, în Zeebrugge au fost puse bazele inițiale pentru un parc de camioane cu infrastructură de încărcare. În plus, proiectul CHERISH2O, care vizează purificarea și reutilizarea apelor reziduale industriale, contribuie la dezvoltarea portului ca centru circular.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: „În ciuda vremurilor complexe în care ne desfășurăm activitatea, cu tensiuni geopolitice, creșterea prețurilor la energie și concurența globală, ne stabilizăm creșterea, datorită în parte poziției noastre puternice în manipularea containerelor. Navigația în jurul Capului Bunei Speranțe, atacurile cibernetice și alte provocări ne forțează să rămânem flexibili și rezistenți. Împreună cu partenerii noștri, continuăm să construim un port pregătit pentru viitor, în care inovarea sprijină atât sustenabilitatea, cât și creșterea economică. Investiții precum cele ale Vioneo și Indaver reflectă încrederea în portul nostru și în viitorul industriei europene.”
sursa foto: Portul Antwerp-Bruges