Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Barometru TIMOCOM: A crescut brusc cererea de capacitate de transport în Q4 2024

După ce lunile de vară au fost stabile din perspectiva ofertei de transport, începând cu septembrie s-a văzut o creștere importantă a cererii de capacitate de transport, se arată în ultimul barometru european de transport al Timocom. Astfel, spre deosebire de situația economică recesivă generală, bursa germană de transport remarcă o creștere cu 90% a ofertelor de marfă în ultimul trimestru (Q4) al anului comparativ cu trimestrul al treilea (Q3).

În Europa, fluctuația între Q2 și Q3 a fost minimă în acest an (-0,1%), deși, de regulă, vara era în declin. Numărul ofertelor de marfă de pe piața spot a fost semnificativ mai mare decât în ​​2023, vârful fiind atins în septembrie, cu o cotă medie de marfă de 81%. Pe piața internă germană de transport, numărul ofertelor de marfă în Q3 a fost cu 11% mai mic decât în Q2 și cu 66% mai mare decât în ​​aceeași perioadă a anului trecut. Evoluția este remarcabilă, având în vedere stocul de comenzi și previziunile de business. Atenție, însă! În industria de prelucrare, indicele a coborât până la cel mai scăzut nivel, din iunie 2020, lipsa comenzilor s-a agravat, iar acest lucru afectează în special sectoarele de bază ale industriei germane, dar și pe cele de servicii și comerț.

Economia poloneză, pe de altă parte, a avut o evoluție pozitivă. Conform prognozei de primăvară a Comisiei Europene, produsul intern brut al Poloniei urma să crească în 2024  cu 2,8%, de aproape trei ori mai rapid decât media UE. Economia poloneză a înregistrat deja o creștere semnificativă atât a importurilor, cât și a exporturilor în al doilea trimestru, iar pe numeroase rute către și dinspre Polonia, numărul ofertelor de marfă s-a înmulțit și în Q3 față de anul precedent. Aceasta include rute către Ungaria, Republica Cehă, Franța și Germania. De asemenea, pe aceste rute s-a înregistrat o creștere față de trimestrul precedent.

Lipsa resurselor – din cauza închiderii multor companii și a insolvenței, a perioadelor de vacanță, dar și a faptului că transportatorii și-au redus flotele din motive de cost – se traduce într-o creștere a cererii de capacități de transport pe bursele de marfă pentru piața spot. „În ciuda scăderii comenzilor în Germania, nevoia de transport rămâne. Capacitatea pierdută în sectorul transporturilor este mai mare decât declinul economic, ceea ce înseamnă că cererea pentru bursele de marfă a rămas ridicată în Q3”, a explicat Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la Timocom. „Totuși, în unele sectoare, cererea de transport poate fi satisfăcută cu capacitățile încă disponibile, în special în cazul în care nu sunt necesare certificări, licențe sau echipamente speciale.”

Pe Bursa Timocom, clienții pot stabili un preț pentru ofertă (prețul ofertei), iar potențialii contractori își pot prezenta propunerile de tarif. În Germania, în Q3, prețurile de ofertă săptămânale medii pentru piața internă au fost între 1,48 și 1,83 euro/km. Prețul mediu în Q3 a fost astfel cu 14,9% mai mare decât în ​​aceeași perioadă a anului precedent. Propunerile de preț au crescut și în Q3, transportatorii solicitând tarife medii de până la 1,91 euro/km în săptămâna cu cea mai mare cerere.

Luând în considerare toate rutele europene, cel mai mare tarif mediu săptămânal a fost de 1,70 euro/km, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de anul precedent. În medie, propunerile de preț pentru transportul internațional au fost cu mult peste cifra anului precedent.

Deși se așteaptă o ușoară scădere a ofertelor de transport de marfă în Q4 din 2024, cererea de transport se va menține peste nivelurile din 2023; din cauza lipsei de capacitate, raportul dintre marfă și capacitatea de transport este de așteptat să nu scadă sub 70:30 până în decembrie inclusiv. „Surse din industria bunurilor de larg consum raportează că, având în vedere capacitatea limitată de transport, este de așteptat o aglomerare înainte de Crăciun”, a mai precizat Gunnar Gburek.

Articole similare

Ad