Februarie 2025 va marca, în opinia Upply (The recomposition of the shipping alliances in 2025), începutul unei restructurări a pieței globale de transport maritim containerizat în jurul a patru piloni principali, ceea ce va avea consecințe atât pentru porturi, cât și pentru clienți. Alianțele din domeniu nu au mai fost modificate substanțial din 2017, iar cele mai importante trei dintre ele reunesc acum 10 mari companii de transport maritim la nivel mondial, care însă din februarie 2025 se vor organiza diferit.
Alianța 2M va dispărea, iar Maersk va fi partener cu Hapag Lloyd într-o nouă alianță, Gemini, în timp ce MSC a optat să opereze singur pe liniile pe care le operează în prezent în cadrul alianței. Ocean Alliance va continua cu aceleași companii și servicii membre. Iar THE Alliance va avea trei membri în loc de patru, după plecarea Hapag Lloyd, și va fi cunoscută sub numele de „Premier Alliance“.
Pentru a măsura efectul acestei reorganizări asupra porturilor, Upply a analizat serviciile anunțate până acum de noile alianțe astfel încât să determine ce porturi pierd și ce porturi câștigă din februarie 2025, și a comparat serviciile oferite de cele 10 companii de transport maritim care alcătuiesc cele trei alianțe în 2024 cu cele pe care intenționează să le ofere în 2025. MSC a fost inclus în analiză, deși nu va mai fi parte a unei alianțe, datorită importanței sale pe rutele care fac obiectul studiului, mai ales că MSC și Premier Alliance au anunțat că vor coopera pe rutele Asia-Europa.
În general, alianțele vor oferi mai multe servicii din februarie 2025, diferitele companii crescând numărul de linii comune pe care le oferă, de la 17 la 24 între Asia și Europa, de la 9 la 17 între Asia și Marea Mediterană, de la 12 la 19 Transatlantic și de la 47 la 54 Transpacific.
Sursă foto: Upply