Obligaţia legală intră aşadar în vigoare la 1 ianuarie 2025.
Ne apropiem de sfârşitul anului şi mulţi transportatori se gândesc dacă să cheltuie 1100 EUR, în medie, per camion pentru a-şi înlocui tahografele digitale vechi cu altele smart de generaţia a doua sau să aştepte o posibilă derogare de la Comisia Europeană, despre care vorbesc asociaţiile profesionale ale transportatorilor mai ales cele din România şi Polonia.
Cum să schimbi câteva zeci de tahografe sau chiar peste 100 presupune un cost considerabil, mai ales că multe flote sunt în curs de înnoire anul viitor, am întrebat Comisia Europeană în ce condiţii este posibil să se acorde o derogare de la aplicarea obligaţiilor prinse în Pachetul Mobilitate I şi dacă statele europene au discutat la nivelul Comisiei posibilitatea de amânare a obligaţiei de echipare cu tahograf inteligent de generaţia a doua din cauza faptului că firmele de transport nu au suficiente fonduri pentru a se echipa cu noi tahografe, deşi unele dintre cele vechi sunt încă în stare bună de funcţionare. Şi, în acelaşi timp, pe multe pieţe spre final de an se înregistrează lipsuri de componente necesare pentru operaţiile de instalare a noilor tahografe şi cele de calibrare a acestora. Ovidiu Aiftincăi, vicepreședinte ANSAR, a menționat în câteva rânduri că atât în România, cât și la nivel european, există o lipsă de senzori de viteza de 33,8, care sunt cei mai folositi la instalarea tahografelor.
Potrivit Comisiei Europene, “pe parcursul acestui an serviciile Comisiei au fost în contact permanent cu statele membrii şi companiile din industrie pentru a ridica problema conştientizării termenului limită de aplicare a Pachetului Mobilitate I – partea legată de instalarea noului tahograf inteligent de generaţia a doua pe toate autovehiculele de transport care fac transport international – însă Comisia nu a primit nicio cerere din partea niciunui stat membru pentru a cere amânarea obligaţiei de a echipa camioanele care circulă în trafic international cu tahografe smart gen. 2 după 31 decembrie 2024“.
Astfel, considerându-se că țările europene sunt pregătite pentru aplicarea noilor reglementări, toate camioanele înmatriculate în UE care vor ieși de pe teritoriile propriilor țări trebuie să fie echipate cu tahografe smart de generația a doua.
Penalităţile aplicate de ţările europene ca urmare a nerespectării timpilor de conducere şi odihnă pot fi consultate la linkul de mai jos, la secţiunea Regulamente şi penalităţi naţionale (“National rules on penalties”): Enforcement – European Commission.
Potrivit Stoneridge, care a publicat pe website-ul său o hartă cu amenzile specific pentru neîndeplinirea obligaţiei de echipare retrofit cu tahograf smart de generaţie a doua, amenzile pentru neechiparea corespunzătoare cu tahograf inteligent de generația a două pornesc de la 866 de euro (în Italia) până la circa 5.000 de euro în austria, Marea Britanie, Olanda, Spania ș.a. în condițiile în care în Germania sau Franța se poate ajunge la 30.000 de euro. Harta interactivă cu amenzi realizată de Stoneridge poate fi consultată la linkul: https://stoneridge-tachographs.com/en/fines-map