Industria auto europeană, un pilon esențial al economiei continentale, trece printr-o transformare majoră în contextul tranziției către mobilitatea cu emisii zero. În acest sens, președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Luca de Meo, a prezentat contribuția organizației la planul industrial al Uniunii Europene pentru acest sector. Propunerile se axează pe simplificarea cadrului legislativ și pe crearea condițiilor optime pentru competitivitate globală.
Într-o piață globală extrem de competitivă, UE are nevoie de o politică industrială care să sprijine inovația și să simplifice sarcinile administrative. ACEA susține o abordare care încurajează tranziția către vehiculele cu emisii zero — autoturisme, camioane și autobuze — într-un mod care să fie determinat de cerințele pieței. Aceasta ar trebui să fie însoțită de investiții semnificative în infrastructură și de o coordonare mai bună între statele membre pentru a sprijini tranziția către o economie mai verde.
Un element central al contribuției ACEA este simplificarea cadrului de reglementare, care include în prezent peste 100 de acte legislative ce afectează producătorii auto până în 2030. Complexitatea acestora poate crea incoerențe și suprapuneri care încetinesc inovația. Printre propunerile concrete se numără:
- Gruparea cerințelor legislative în loturi separate pentru a oferi mai multă claritate și coerență.
- Concentrarea pe omologarea vehiculelor noi, eliminând cerințele legate de tehnologii mai vechi.
- Crearea unui ghișeu unic care să efectueze evaluări de impact și teste de coerență înainte de adoptarea noilor reglementări.
Aceste măsuri sunt menite să reducă birocrația, să îmbunătățească implementarea legislației și să sprijine industria în adaptarea la ciclurile industriale actuale.
Planul de acțiune al UE, așteptat în primele 100 de zile ale noii Comisii Europene, este văzut ca o oportunitate de a pune bazele unei industrii auto europene mai dinamice. Dialogul strategic anunțat va oferi o platformă pentru a alinia prioritățile legislative cu obiectivele de sustenabilitate și competitivitate. Luca de Meo subliniază că succesul industriei auto depinde de reducerea poverii administrative și de crearea unui mediu favorabil pentru inovare.
Pentru piața auto din România, care este integrată în lanțurile globale de aprovizionare și producție, aceste schimbări ar putea oferi un cadru mai clar și mai accesibil pentru investiții. Producătorii locali și importatorii ar beneficia de un cadru legislativ armonizat, în timp ce consumatorii ar putea vedea o diversificare a ofertelor de vehicule electrice și hibride. În același timp, dezvoltarea infrastructurii de încărcare va deveni o prioritate pentru a sprijini tranziția către mobilitatea cu emisii zero.