Pe piața de transport maritim containerizat există, în opinia Upply (Our three scenarios for the container shipping sector in 2025), trei posibile scenarii pentru 2025. Unul ar fi că MSC va domina piața, iar celelalte companii vor încerca să țină pasul cu ea, al doilea, că dominația MSC va fi restrânsă – despre acestea două am scris deja zilele trecute – iar al treilea, că SUA va reveni ca putere maritimă. Analiștii Upply atrag însă atenția că, din cauza situației incerte la nivel global, este dificil de făcut prognoze, astfel că ar fi bine ca fiecare firmă care are legătură cu transportul maritim să își evalueze propriile poziții și politici de management al riscului.
Statelor Unite controlează doar 1% din capacitatea mondială de transport maritim, iar procentul atât de mic este cauzat, în opinia Upply, de niște alegeri politice deliberate făcute în urmă cu 30 de ani, când această țară, sigură de atractivitatea pieței sale pentru restul lumii, a optat pentru externalizarea serviciilor de transport maritim. Strategia a fost profitabilă din punct de vedere financiar, deoarece investițiile în capacitatea de transport au fost suportate de companiile străine, dar între timp poziția Chinei ca principal producător mondial a fost pusă sub semnul întrebării. Sigur, economiile occidentale nu se pot descurca fără produse chinezești, dar faptul că au conștientizat vulnerabilitatea lanțurilor logistice a dus la adoptarea unor strategii de relocare, iar poziția viitoarei administrații Trump cu privire la taxele vamale arată și ea dorința Occidentului de a-și reduce dependența de produsele chinezești.
De aceea începe să fie reexaminat și rolul jucat de companiile străine în lanțurile logistice, ceea ce se poate vedea în disputa dintre Asociația Internațională a Operatorilor Portuari (ILA), care reprezintă lucrătorii de pe coasta de est a Statelor Unite – sprijiniți de Donald Trump în demersul împotriva automatizării operațiunilor – și grupul companiilor de manipulare a mărfurilor USMX. Președintele ales vrea ca firmele străine să cheltuiască bani nu pe mașini scumpe ce trebuie înlocuite periodic, ci pe oameni, dovadă a faptului că doctrina „America First“ revine în vigoare în logistica maritimă și ar putea fi aplicată și transportului.
Deocamdată, SUA are sprijinul Maersk Limited, deci noua alianță Gemini, din care fac parte Maersk și Hapag-Lloyd, pare să se bucure de favorurile administrației americane.
Totuși, analiștii Upply cred că mai degrabă SUA își va reface flota comercială și că inclusiv industria construcțiilor de nave va fi revigorată, atât pe propriul teritoriu, cât și țări partenere, mai ales Coreea de Sud și Japonia. Doar că ar trebui să înceapă asta cât de repede, deoarece aceste țări pierd teren în fața constructorilor chinezi.
În ceea ce privește transportul maritim, Matson ar putea servi ca bază operațională și de capital pentru o reînnoire a politicii maritime comerciale din SUA, dar această strategie ar fi mai eficientă pentru SUA și și-ar atinge mai curând obiectivele dacă s-ar baza pe o alianță. Iar Gemini și Premier Alliance par a fi alegerea naturală.
Sursă foto: Matson