Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sute de containere europene, blocate în Rusia: o criză logistică de amploare

După invazia Rusiei în Ucraina, relațiile comerciale dintre Uniunea Europeană și Federația Rusă au fost grav afectate de sancțiunile impuse de ambele părți. În timp ce Uniunea Europeană a restricționat exporturile anumitor bunuri către Rusia, Moscova a răspuns prin extinderea, pe 15 octombrie, a listei de produse interzise pentru tranzit sau intrare pe teritoriul său. Această măsură a creat o situație de criză pentru transportatorii europeni, ducând la blocarea a sute de containere pe teritoriul rus.

Noile restricții rusești au afectat în mod direct containerele încărcate în China și destinate Europei, care tranzitau Rusia în momentul intrării în vigoare a interdicțiilor. Autoritățile ruse au decis să efectueze inspecții fizice detaliate asupra fiecărui container pentru a verifica dacă acestea conțin bunuri incluse pe lista sancțiunilor.

Printre mărfurile blocate se regăsesc și produse considerate de uz comun, cum ar fi articole de îmbrăcăminte, pe care Rusia le clasifică drept „potențial utilizabile în scopuri militare.” Inspecțiile, care necesită mult timp, au creat blocaje logistice semnificative, în special în noduri precum Smolensk, aproape de granița cu Belarus. De exemplu, un tren cu 100 de containere a fost oprit în această zonă încă din 4 noiembrie și, până la mijlocul lunii ianuarie 2025, multe dintre containere rămân în așteptarea verificărilor.

Contextul geopolitic tensionat complică și mai mult situația. Potrivit expeditorilor, este extrem de dificil să se obțină informații despre starea exactă a transporturilor, din cauza limitărilor de comunicare dintre Rusia și țările occidentale. Chiar și companiile chineze implicate în aceste operațiuni logistice întâmpină dificultăți în a primi actualizări din partea autorităților ruse.

Impact economic sever asupra companiilor europene

Blocajele au consecințe economice majore pentru întreprinderile europene. Clienții care au optat pentru transportul feroviar, considerat mai rapid decât cel maritim, au plătit tarife mai mari pentru livrări rapide. Însă întârzierile prelungite le-au provocat pierderi semnificative, unele companii fiind în pragul falimentului.

Un expeditor italian a relatat despre un client care se confruntă cu daune atât de mari încât riscă să își închidă afacerea. În absența unor termene clare de livrare, transportatorii și expeditorii sunt puși sub presiune de clienți, în timp ce caută soluții pentru deblocarea situației.

Federația expeditorilor de mărfuri din Italia a intervenit pentru a atrage atenția asupra crizei. Organizația a trimis un raport oficial Ministerului Afacerilor Externe din Italia, subliniind impactul asupra lanțului de aprovizionare european și solicitând sprijin din partea Comisiei Europene. Totodată, Federația Europeană a Expeditorilor (Clecat) a fost mobilizată pentru a stimula o intervenție coordonată la nivel comunitar.

Apeluri pentru transparență și sprijin european

Această criză subliniază nevoia urgentă de mai multă transparență și coordonare în gestionarea problemelor de logistică la nivel european. Expeditorii cer măsuri concrete din partea instituțiilor UE pentru a reduce riscurile asociate sancțiunilor și a găsi soluții durabile pentru a menține fluxul comercial între Europa și Asia.

Pe lângă consecințele imediate, această situație ridică semne de întrebare cu privire la viitorul tranzitului de mărfuri prin Rusia și necesitatea dezvoltării unor rute alternative, cum ar fi Coridorul de Mijloc, care evită teritoriul rus. De asemenea, evidențiază fragilitatea lanțurilor de aprovizionare europene în fața deciziilor unilaterale și a contextului geopolitic instabil.

Articole similare

Ad