
Sfârșitul de an a fost foarte aglomerat în service-urile de tahografe, unde s-a lucrat intens până în ultima zi. Cererile au depășit capacitatea atelierelor, care nu au putut onora toate solicitările, atât din lipsă de timp, cât și din cauza epuizării anumitor componente.
Potrivit informațiilor furnizate de Registrul Auto Român (RAR), până pe 8 ianuarie 2025, la nivel național fuseseră efectuate inspecții doar pentru 24.514 tahografe Smart2, ceea ce reprezintă 41% din necesar. Mai sunt, așadar, 25.500 de vehicule care încă nu și-au înlocuit tahografele și care riscă amenzi dacă sunt controlate în afara țării. Într-adevăr, recomandarea Comisiei Europene pentru statele membre este de a nu aplica sancțiuni până la 1 martie a.c., însă aceasta nu reprezintă o garanție. Mai mult, din informațiile pe care le avem, primele amenzi s-au dat deja.
Acestea ar fi putut fi totuși evitate, dacă o parte dintre transportatori nu ar fi amânat înlocuirea tahografelor, cu speranța că reprezentanții lor vor reuși, prin lobby, să obțină o derogare de la regulamentul 165/2014 în ceea ce privește data limită de la care toate vehiculele sunt obligate să fie echipate cu smart tacho 2, respectiv 1 ianuarie 2025.
Potrivit RAR, în septembrie 2024 fuseseră efectuate inspecții doar pentru 2.161 de tahografe Smart2, iar în octombrie 2024, pentru 3.666 de aparate. Noiembrie a cunoscut o creștere de aproape 500 de unități, până la 4.165, iar decembrie a fost vârful, cu 7.572 de tahografe înlocuite.
Din totalul de 24.514 tahografe instalate, puțin peste 2.000 au fost pentru autobuze (categoria de omologare M), iar aproape 22.500 pentru camioane (categoria N). Dintre acestea, o parte au fost și înlocuiri de tahografe Smart1 cu Smart2, deși termenul limită aici este 18 august 2025.