Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polițiștii din landul federal Saxonia, Germania, sunt echipați cu o nouă tehnologie de citire a tahografelor inteligente, așa numitul sistem de „Comunicare dedicată pe distanțe scurte” (DSRC) – la sfârșitul anului 2020. În așa fel, controlul tahografului are loc fără ca vehiculul, respectiv camionul, să fie oprit.

Saxonia devine primul land german în care polițiștii de la serviciul de monitorizare a traficului să fie echipați cu o astfel de tehnologie. Inspectorii pot utiliza citirea la distanță pentru a stabili dacă există anomalii într-un camion fără a fi nevoie să-l oprească. Această tehnologie, se arată într-un comunicat al Poliției Saxone, poate fi utilizată atât în mișcare, cât și în staționare. Baza controalelor, mai arată comunicatul, este Art. 9 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, privind tahografele în transportul rutier. Articolul prevede detectarea timpurie a unei eventuale manipulări sau utilizări greșite a tahografului prin comunicare la distanță după ce echipamentul cu dispozitive de generația a doua a devenit obligatoriu în iunie 2019. „Pe baza datelor citite, putem controla și vehiculele care nu vor să iasă în evidență. Aceasta înseamnă că controalele nu vor fi doar mai eficiente în viitor, ci și mai obiective. Este o contribuție la mai multă siguranță pe drumurile noastre“, a declarat ministrul Internelor din Saxonia, Prof. Dr. Roland Wöller.

Integritatea și autentificarea datelor trebuie asigurate, iar utilizarea sistemului DSRC este limitată la autoritățile de supraveghere responsabile. Datele colectate de la tahografele digitale „inteligente“ vor fi stocate numai pe durata controlului, mai spune sursa citată.

Directoratul General pentru Mobilitate şi Transport din cadrul Comisiei Europene (CE) a transmis statelor membre, în 3 noiembrie 2020, un îndrumar pentru buna înţelegere a prevederilor referitoare la timpii de conducere şi de odihnă din cadrul Pachetului Mobilitate 1. Atenţie, documentul nu are valoare de act normativ.

Întrucât autorităţile de control din mai multe state europene hărţuiesc şoferii chestionându-i cu privire la locul unde şi-au făcut odihna săptămânală normală, de 45 de ore, şi chiar le solicită dovezi în acest sens, CE lămureşte situaţia, menţionând faptul că articolul 34 alineatul (3) din regulamentul 165/2014 prevede că statele membre nu impun șoferilor obligația de a prezenta documente care să ateste activitățile șoferilor în afara vehiculului. Iar aici se încadrează şi situațiile de odihnă săptămânală normală. Astfel, oamenii legii nu pot solicita de la șoferi documente care să dovedească faptul că odihna lor săptămânală regulată înainte de inspecția rutieră nu a fost petrecută în vehicul. Șoferii pot fi amendați doar atunci când sunt prinși în momentul controlului ca luând odihna săptămânală regulată la bordul vehiculului.

De asemenea, şi în legătură cu obligativitatea întoarcerii şoferilor la 3 sau 4 săptămâni la locul de reşedinţă sau la sediul operaţional al angajatorului, acest lucru poate fi verificat numai prin control la sediul companiei de transport. Şoferul nu trebuie să aibă asupra sa documente doveditoare în acest sens.

În cazul în care se primesc amenzi în trafic pe una dintre aceste speţe – cu excepţia situaţiei în care şoferul chiar este prins în timpul efectuării pauzei de 45 de ore în vehicul – operatorul de transport poate contesta amenda în instanţă.