Ad
Ad
Ad
Ad

Consumul a scăzut și tarifele Air & Sea au revenit la normal

Firmele de logistică și expediții din România au realizat în 2023 o cifră totală de afaceri de 4,397 de miliarde de euro, în scădere față de 5,170 de miliarde de euro în 2022 – când a fost însă un an peste așteptări de bun, mai ales datorită creșterii comerțului după încheierea pandemiei și tarifelor record de transport maritim și aerian – sau 4,523 de miliarde de euro din 2021. Scăderea consumului s-a simțit anul trecut și în România, pe fondul creșterii inflației și incertitudinilor de tot felul, astfel încât cei mai mulți clienți ai companiilor de logistică, indiferent de industria în care activează, au avut vânzări mai mici, adesea cu procente din două cifre. Și, chiar dacă unii producători/comercianți au înregistrat creșteri de venituri, de cele mai multe ori asta nu înseamnă că au crescut și volumele propriu-zise, ci doar că prețurile au fost indexate. În ceea ce privește profitul companiilor de logistică și expediții, acesta a fost mai mare în 2023, de 391,90 de milioane de euro, față de 374,20 și 286,90 de milioane de euro în 2022, respectiv 2021. Cifrele arată că unii operatori au reuşit să îşi recalibreze resursele în funcţie de numărul de comenzi, rămânând profitabili, chiar şi în condiţiile scăderii volumelor şi creşterii a numeroase costuri, mai ales cele cu personalul și chiriile. Și au găsit și modalități de eficientizare, cum ar fi panourile solare sau sistemele IT tot mai moderne și, în unele cazuri, automatizările.

Piața post-Covid este în continuă schimbare, de aceea companiile din domeniu, și nu numai, sunt nevoite să se adapteze mereu unor condiții economice și geo-politice noi și unor reglementări tot mai stricte de reducere a emisiilor. În aceste condiții, par să aibă câștig de cauză cele care au un portofoliu bogat de servicii, astfel încât, de exemplu, clienții să poată alege dintre diverse moduri de transport, ținând cont de criteriile care îi interesează mai mult: uneori rapiditatea livrării, alteori tariful cel mai mic. În special între transportul maritim și cel feroviar au loc adesea mutări de mărfuri, primul dintre ele fiind caracterizat din nou în ultimele luni de lipsă de predictibilitate și de creșteri de tarife, ceea ce este de natură să încurajeze trenul sau avionul. Transportul aerian este favorizat și de creșterea utilizării platformelor online și a comerțului cu China, care face să fie tot mai multe curse din Asia-Pacific spre America de Nord și Europa.

Avantajați sunt și operatorii care au clienți din mai multe industrii, astfel încât, atunci când piața auto, de construcții sau amenajări interioare scade, să se bazeze pe agricultură, fashion ori, cel mai sigur, pe alimente, unde volumele se mențin cât de cât chiar și pe timp de criză, deși se văd și aici modificări în comportamentul consumatorilor.

În cele ce urmează vă prezentăm tradiționala analiză a principalilor indicatori economici pe 2023 ai firmelor românești care au coduri CAEN 5229 (activități conexe transporturilor), 5210 (depozitări) și 5221 (activități de servicii anexe pentru transporturile rutiere, în special firme care au terminale feroviare și maritime sau care fac expediții rutiere).

Primele 400 de companii de logistică din România din punct de vedere al cifrei de afaceri au avut în 2023 venituri totale de 3.833.229.968 de euro, față de 3.995.571.316 euro aceleași firme în 2022 și față de 4.256.253.831 de euro, cât au avut primele 400 de firme din clasamentul pe 2022.

Trebuie precizat că în cazul unor companii care au mai multe divizii – DSV (DSV Solutions, DSV Air & Sea și DSV Road), DHL (DHL Logistics și DHL Freight) sau H.Essers (care, pe lângă firma de transport, mai are H.Essers Distribuție, H.Essers Logistics și H.Essers Mobiliare) – am luat în calcul rezultatele totale pentru stabilirea clasamentului general, chiar dacă acestea funcționează ca entități independente, care își declară separat indicatorii financiari.

O mare parte din cifra de afaceri realizată de primele 400 de firme, 3.252.949.720 de euro, le aparține primelor 100, care în 2022 au avut în total puțin mai mult, 3.276.985.802 euro. În timp ce companiile care în 2022 au fost în Top 100 după cifra de afaceri au avut 3.392.794.965 de euro.

Șase companii au avut venituri de peste 100 de milioane de euro

… iar liderul clasamentului este, ca și în 2022, Aquila, cu 484,79 milioane de euro, în care reamintim însă că sunt incluse și activitățile comerciale. Compania are un model de afaceri integral, cu producţie, distribuție, logistică și transport, și vinde, în peste 72.000 de puncte de desfacere, mai mult de 10.000 de produse de îngrijire personală, dulciuri, cafea, curățenie, mâncare pentru animale de companie, igienă, legume congelate și conserve, smântână și frișcă vegetale, pește și preparate din pește ș.a. În plus, în ultimii ani, Aquila a preluat mai multe companii de producţie şi distribuţie din România şi Republica Moldova, devenind unul dintre cei mai importanţi jucători din retailul românesc, cu capital autohton.

Urmează cinci companii – Havi Logistic, care, de asemenea, are și activități comerciale, Schenker Logistics, firmele din grupul DSV, Transmec și Kuehne + Nagel – care au depășit și ele 100 de milioane de euro,

Schenker continuă deci să aibă cele mai mari venituri dintre firmele de expediții și logistică, deși a avut o contracție mare a volumelor ca urmare a restructurării organizației din România și din întreaga regiune, pe fondul deciziei Grupului Deutsche Bahn de a vinde DB Schenker – care între timp s-a decis, în favoarea companiei daneze DSV.

DSV,analizat anul acesta ca total al firmelor sale Road, Air & Sea şi Contract Logistics, a avut o cifră de afaceri consolidată de 140.352.072 de euro și devansează din acest motiv Kuehne + Nagel, Transmec, Gebrüder Weiss și cargo-partner Expediții, aflate în 2022 înaintea DSV Solutions (care în 2022 încă integra DSV Road alături de compania de Contract Logistics). DSV Solutions a avut în 2023 o cifră de afaceri de 74,54 de milioane de euro, cu 17% sub cea de 89,38 de milioane de euro din 2022. DSV Air & Sea a avut 38,22, respectiv 50,88 de milioane de euro (-25%) și un profit operațional de circa 3,64 de milioane de euro, față de 4,45, și s-a axat mult în 2023 pe transportul aerian, datorită căruia a devenit liderul pieței românești air & sea. Transportul aerian contribuie cu 60% la veniturile firmei și a performat mai bine decât cel maritim în 2023, iar în afară de cele două servicii se mai oferă vămuire și manipulare de marfă în antrepozite vamale din porturi și aeroporturi și asigurări Cargo. Iar DSV Road a avut 27,57 de milioane de euro în 2023 și în 2022 nu devenise încă entitate independentă – deci toate cele trei firme desprinse din grup intră și separat în Top 30 după venituri. În ceea ce privește DSV Road, aceasta s-a bucurat de creșterea numărului de clienți și a cererii de grupaje și de intermodal și a profitat de faptul că 2023 a fost cel mai bun an pentru importul și exportul din agricultura României, cererea pentru transportul de îngrășăminte și utilaje agricole fiind cu 30% mai mare decât în 2022, iar importul de îngrășăminte bio fiind și el mai mare din cauza secetei. Compania a realizat în agricultură 20% din cifra sa de afaceri și consideră că acesta este noul motor al creșterii în transport, alături de automotive, de aceea își propune să susțină dezvoltarea agriculturii prin grupaje și transport agabaritic.

Urmează Transmec, cu 108.781.589 de euro, față de 121.772.514 în 2022, care, spre deosebire de 2022, devansează Kuehne + Nagel (103.876.976 de euro). Transmec ar putea înregistra însă scăderi de volume și în următorii ani ca urmare a creșterii competiției pe segmentul transportului intermodal, prin deschiderea unor noi terminale în Bihor și Arad).

În 2022 a depășit pragul de 100.000.000 de euro și Gebrüder Weiss, care a avut 115.690.069 de euro, față de 94.375.971 de euro în 2023.

Singura companie dintre acestea șapte care a avut în 2023 o cifră de afaceri mai mare decât în 2022, cu 13%, este Aquila, în timp ce Schenker și Transmec au scăzut fiecare cu 11%, DSV cu 41%, Kuehne + Nagel cu 30%, iar Gebrüder Weiss cu 18%. În cazul GW, ca şi al DSV Air & Sea şi K + N, scăderea cifrei de afaceri este cauzată în primul rând de revenirea la normal în 2023 a tarifelor de transport aerian și maritim, care în timpul pandemiei ajunseseră la niveluri record.

Gebrüder Weiss a avut cu 10% mai multe transporturi aeriene în 2023 decât în 2022, dar volumele au scăzut ușor, iar tarifele din 2023, sub cele de referință din 2022, au afectat și cifra de afaceri, și profitabilitatea. În viitorul apropiat compania își propune să-și extindă gama de produse specializate de care se ocupă, de exemplu, cu transportul aerian al mărfurilor periculoase, pentru care fost unul dintre primii expeditori cu licență de operare din România, și să dezvolte transportul de produse farmaceutice, pentru care are acreditare și la nivel global, și local. În afară de logistică și transport, reamintim că GW oferă din 2018 și Home Delivery pentru bunuri voluminoase, pentru care dispune de o rețea de hub-uri localizate strategic în țară, și care anul trecut a efectuat aproape 130.000 de transporturi, cu 1,14% mai multe decât în 2022, și cu o greutate cu peste 4% mai mare, de circa 36.000 t, mai ales mobilier și Home & Deco. În 2023 a fost consolidat acest serviciu, a crescut vizibilitatea în rândul clienților și au fost atrași parteneri noi, iar flota a fost extinsă cu șapte camioane electrice, care reduc emisiile de gaze cu efect de seră și poluarea fonică.

Alte patru firme au avut venituri de peste 70 de milioane de euro, inclusiv Quehenberger, liderul pieței românești de Contract Logistics, care a avut în 2023 o cifră de afaceri cu 9% mai mică decât în 2022, de la 81,30 la 73,66 de milioane de euro, și un profit de 4,40 de milioane de euro, față de 5,28 în anul anterior. Dar scăderea ar fi putut fi și mai mare, dat fiind faptul că volumele tuturor clienților au scăzut, în unele cazuri cu 35-40%, dacă nu ar fi fost adăugat în portofoliu un nou client mare din industria modei și alți câțiva mai mici.

Cinci firme au avut peste 50 de milioane de euro, printre care IB Cargo, care și-a crescut cu 20% volumele de transport rutier în 2023, în ciuda scăderii pieței europene per ansamblu, datorită pachetului de servicii oferit în cazul contractelor pe termen lung, pachet care i-a făcut pe clienții spot să treacă la colaborări mai strânse. Transportul feroviar, inclus în oferta IB Cargo în 2022, a reprezentat un avantaj tocmai în sensul că este parte a unui pachet complet, din care clientul să poată alege ce îl avantajează mai mult din perspectiva timpilor de tranzit, costului ș.a. Compania oferă de curând și Contract Logistics într-un depozit care în 2023 a crescut de la 76.000 până la 100.000 m2, dedicat unui singur client, și mai caută proiecte similare. În plus, eficiența a fost sporită datorită investițiilor în roboți de inventariere automată și în alte sisteme inovatoare, optimizării WMS-ului, trecerii la trailer hub, un sistem ce presupune folosirea mai multor semiremorci decât camioane, pentru ca acestea din urmă să parcurgă un număr mai mare de kilometri, și instalării de panouri solare. Comparativ cu 2022, media de camioane încărcate/descărcate pe săptămână la depozitul de mobilier operat de IB Cargo în parteneriat cu Maersk a fost mai mare, de 300-350, cu un vârf de 400 în ultimul trimestru, ceea ce a permis o utilizare mai eficientă a resurselor și o rotație mai bună a rampelor.

Peste 60 de milioane de euro cifră de afaceri a avut și cargo-partner Expediții, firmă care însă a adus una dintre cele mai notabile schimbări față de 2022 în partea superioară a clasamentului, din cauza unei scăderi de la 92,21 la 61,51 de milioane de euro, provocate în special de scăderea greutății și a tarifelor transporturilor aeriene – altfel, numărul de comenzi a fost mai mare decât în 2022. Scăderea procentuală a veniturilor, de 33%, este cea mai mare dintre firmele din Top 30, la egalitate cu cea a Elvada Company și înainte de cea de 30% a Kuehne + Nagel. Companiile care au fost în 2022 în spatele cargo-partner și între timp au devansat-o sunt DHL, Yusen, DSV Solutions, Quehenberger, IB Cargo, Lincor și H.Essers.

Alte șapte firme au avut peste 30 de milioane de euro, 47, peste 10 milioane de euro, restul au avut mai puțin, iar Top 100 firme de logistică ordonate după cifra de afaceri se închide cu o firmă cu 6,98 de milioane de euro.

51 de firme din Top 100 au avut venituri mai mari decât în 2023

Aquila are cea mai mare creștere, de 56,56 de milioane de euro, urmată la mare distanță de Havi (28,92), Ceva (18,18) și IDL Bucharest (11,05). Alte nouă firme au avut creșteri de peste cinci milioane de euro, 25, de peste un milion de euro, șapte, de peste 500.000 de euro, patru, de peste 100.000 de euro, iar trei au avut creșteri mai mici.

La polul opus, cele mai mari scăderi de venituri față de 2022 le-au avut Kuehne + Nagel, de 44,86 de milioane de euro, urmat de Calberson (33,93), cargo-partner Expediții (30,69) și GW (21,31). Alte cinci firme au avut scăderi de peste 10 milioane de euro, iar restul până la 49, scăderi mai mici.

???

În logistică volumele de activitate și implicit veniturile sunt mai constante în timp decât în transport, deoarece contractele de depozitare, și implicit cele pentru servicii cu valoare adăugată, sunt încheiate pe perioade mai lungi, aspect dovedit și de aceea că primele șapte locuri din Topul după media pe cinci ani a cifrei de afaceri sunt ocupate, în aceeași ordine, de primele șapte firme din clasamentul după cifra de afaceri pe 2023.

Aquila a avut și cea mai mare medie de cifrelor de afaceri din 2019-2023, 359,44 de milioane de euro, și a fost urmată de Havi (173,41), Schenker (140,03) și de firmele din grupul DSV (109,61). Alte 10 companii de logistică au avut peste 50 de milioane de euro, alte 40, de peste 10 milioane de euro, alte 39, de peste cinci milioane de euro, iar șapte au avuy medii mai mici, cea mai mică fiind de 2,54 de milioane de euro. 

95 de firme din Top 100 după cifra de afaceri au avut profit…

… valoarea totală a acestuia fiind de 137,14 milioane de euro, față de 147,80 de milioane de euro, cât au avut, tot dintre aceste 100 de firme, cele care au fost pe plus în 2022. Aquila conduce și în acest clasament, cu 18,31 de milioane de euro, fiind urmată, la mare distanță, de trei firme cu peste șase milioane de euro – Lincor Trans, Kuehne + Nagel și Silotrans – de două cu peste cinci milioane de euro – Ceva și Karl Heinz Dietrich – de alte două cu peste patru milioane de euro, patru cu peste trei milioane de euro, patru cu peste două milioane de euro, 22 cu peste un milion de euro, 19 cu peste 500.000 de euro, 32 cu peste 100.000 de euro și șase cu profit mai mic.

Cea mai mare marjă de profit dintre firmele cu cifre de afaceri mari și cu peste 30 de angajați o are ECS Logistics, 68%, urmată de beta Intertrans (47%), Tomat prod Impex (40%) și Medrom Logistics (39%). Alte șase firme au avut peste 20%, alte 19, peste 10%, iar alte 18, peste 5%.

43 de firme din Top 100 după cifra de afaceri au avut creștere de profit

Cea mai mare creștere de profit față de 2022 a avut-o Ceva, 5,81 de milioane de euro, urmată de Lincor Trans (4,38), Karl Heinz Dietrich (3,66), Silotrans (3,24), Aquila (2,49), Frial (2,12), Ecologistics Corporation (1,09) și Green Forwarding (1,07). Alte nouă firme au avut profit mai mare decât în 2022 cu peste 500.000 de euro, alte 18, cu peste 100.000 de euro, iar alte nouă, cu mai puțin.

Dintre cele 57 de firme care au avut profit mai mic decât în 2022, cel mai mult au scăzut firmele din grupul DHL (-3,83 de milioane de euro), GW (-2,14), cargo-partner Expediții (-2,04), Kuehne + Nagel (-1,95), firmele din grupul DSV (-1,46) și Calberson (1,02).

Aquila conduce detașat și în clasamentul mediei profiturilor pe ultimii cinci ani, cu 11,82 de milioane de euro, fiind urmat la mare distanță de Schenker (5,34), Kuehne + Nagel (4,44), firmele din grupul DHL (4,22), Karl Heinz Dietrich (3,33), firmele din grupul DSV (3,23) și Silotrans (3,13). Alte cinci firme au avut o medie a profitului de peste două milioane de euro, alte 16, o medie de peste un milion de euro, iar restul au avut valori mai mici.

86 de firme de logistică din Top 100 după venituri au avut profit în fiecare dintre ultimii trei ani.

Aquila conduce, cu 35,53 de milioane de euro, și în clasamentul după EBITDA, urmată la mare distanță de Karl Heinz Dietrich, cu 9,20 de milioane de euro, Lincor Trans (8,87), Kuehne + Nagel (8,68). Grampet Logistics (8,45) și Transmec (7,74). Alte opt firme au avut peste trei milioane de euro, alte 16, peste două milioane de euro, iar alte 33, peste un milion de euro.

Cele cinci firme care au avut pierderi au totalizat 32.154.314 euro, față de 6.539.053 de euro firmele din același Top 100 după cifra de afaceri care au avut pierderi în 2022. Numai Schenker are 29,34 de milioane de euro pierdere, Raben are 1,52 de milioane de euro, iar celelalte trei au între 150.064 și 476.151 de euro fiecare.

Schenker a avut în 2023 singura sa pierdere din ultimii ani. Iar Raben a avut pierderi și în 2019-2021 și a fost în 2022 chiar lider în clasamentul pierderilor, dar în 2023 a avut o pierdere mai mică. Compania și-a crescut constant cifra de afaceri în cei șase ani de prezență pe piața din România, datorită creșterii numărului de centre de cross dock și a volumelor – cu circa 40%/an – dar profit încă nu a obținut, deoarece e greu de colectat în țara noastră mărfuri pentru export. Însă Raben, care se axează preponderent pe transport de grupaje și vrea să dezvolte și Contract Logistics, estimează că va ajunge în curând, într-un an-doi, la profit. Fiind însă vorba despre o companie relativ nouă pe piața noastră, se află în plină dezvoltare și nu a fost afectată de scăderile de volume pe care le au mulți dintre competitori.

65 de firme din Top 100 după cifra de afaceri și-au sporit activele

Firmele de logistică din România au avut în 2023 active totale în valoare de 1,758 de miliarde de euro, față de 1,736 de miliarde de euro în 2022, deci și-au continuat creșterea de circa 200 de milioane de euro pe care au avut-o și în anul anterior. O mare parte din această valoare este în dreptul firmelor din Top 100 după active, 1.205,98 de milioane de euro, față de 1.158,67 de milioane de euro în 2022. În timp ce primele 30 de companii au 823.505.440 de euro în 2023 și 821.173.478 de euro în 2022 și sunt, în majoritate, ca și în anii anteriori, filiale ale unor multinaționale.

Totuși, pe primul loc este o firmă românească, Aquila, care are active de 200,34 de milioane de euro, la mare distanță de Schenker și GW, cu 69,52, respectiv 67,70 de milioane de euro, și de Transmec, cu 42,24 de milioane de euro. Alte trei firme – Silotrans, Lincor și Ceva – au active de peste 30 de milioane de euro, alte opt, de peste 20 de milioane de euro, alte 16, de peste 10 milioane de euro, alte 25, de peste cinci milioane de euro. Restul de firme au active de peste un milion de euro, cu excepția Elma Eurotrade, care are 840.506 euro.

65 de firme au avut active mai mari decât în 2022, cea mai mare diferență fiind a firmelor din grupul DSV, de 31,09 milioane de euro, a Aquila, de 29,89 de milioane de euro, și a GW, de 23,68 de milioane de euro. La mare distanță se află firmele din grupul DHL, cu 13,98 de milioane de euro, apoi alte trei firme care au crescut cu mai mult de cinci milioane de euro, trei care au crescut cu peste patru milioane de euro și tot tei, cu peste trei milioane de euro, cinci cu diferențe de peste două milioane de euro, 12 cu peste un milion de euro și restul, mai mici.

La polul opus, cea mai maree scădere de active o are Heinz Karl Dietrich, 80,75 de milioane de euro, de la 92,63 la 11,88 de milioane de euro. Urmează Calberson, cu o scădere a valorii activelor față de 2022 de 9,79 de milioane de euro, și la mare distanță Gopet, cu 3,71 de milioane de euro, apoi trei firme cu scăderi mai mari de două milioane de euro, opt de peste un milion de euro și restul, scăderi mai mici.

Aquila are și cea mai mare medie a activelor pe ultimii cinci ani, de 143,90 de milioane de euro, urmată la mare distanță de Karl heinz Dietrich, care a scăzut mult în 2023, dar a avut valori mari în anii anteriori, și a ajuns la o medie de 76,32 de milioane de euro, și de Schenker, cu 68,78 de milioane de euro. Alte șase firme au avut medii ale activelor mai mari de 20 de milioane de euro, alte 16, de peste 10 milioane de euro, alte 18, de peste cinci milioane de euro, alte 30 de peste trei milioane de euro, alte 26m de peste un milion de euro, și restul de două firme, medii mai mici.

Firmele din Top 100 după cifra de afaceri care și-au declarat numărul de angajați în 2023 au avut între doi (Elma Eurotrade) și 2.544 (Aquila). Compania ploieșteană este urmată în clasamentul după numărul de angajați de Yusen, cu 1.421, Kuehne + Nagel, cu 981, Schenker, cu 903, de alte patru firme cu peste 500 de angajați, 26 cu peste 100, 17 cu peste 50 și restul cu mai puțini.

Cele mai mari venituri/angajat dintre firmele care au declarat că au mai mult de 30 de angajați le au Lincor Trans, 2,08 milioane de euro/angajat/an, urmat la mare distanță de All Cargo Expres, cu 727.000 de euro/angajat/an, Transfer Internațional Spedition (713.000), Quattro Intersped (666.000), DSV Air & Sea (635.000), DHL Logistics (597.000), IB Cargo (529.000) și Inland Shipping (528.000). Alte șase firme au avut peste 300.000 de euro/angaja/an, alte lapte, de peste 200.000 de euro/angajat/an, alte 23, de peste 100.000 de euro/angajat/an, iar restul mai puțin.

Articole similare