Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Intermodalitatea feroviară în Europa: Creștere continuă până în 2040

Transportul intermodal feroviar continuă să câștige teren în Europa, iar perspectivele pe termen lung indică o creștere constantă până în 2040. Potrivit raportului comun al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC) și al Uniunii Internaționale pentru Transportul Combinat Rutier (UIRR), transportul feroviar intermodal a crescut cu 8,7% între 2018 și 2023, în ciuda unor fluctuații anuale. Până în 2040, se estimează o creștere medie anuală de 3%, ceea ce ar însemna o piață cu aproximativ două treimi mai mare decât în 2023.

Transportul intermodal domină în țări precum Spania, Italia, Grecia, Elveția, Norvegia și Turcia, unde acesta reprezintă cea mai mare parte a transportului feroviar. În contrast, în Finlanda, statele baltice, Polonia, Slovacia și România, transportul tradițional de marfă continuă să predomine, iar intermodalitatea reprezintă sub 15% din piață, în principal din cauza predominanței mărfurilor în vrac.

Coridoarele strategice și provocările regionale

Cea mai importantă axă pentru transportul intermodal rămâne coridorul nord-sud, care leagă nordul Italiei de centrul Germaniei. Acest traseu facilitează volume semnificative de marfă și asigură conexiuni eficiente spre est, către Polonia și Ungaria, dar și spre Austria, Belgia și Țările de Jos.

Cu toate acestea, provocările persistă. Închiderea căii ferate de la Frejus a afectat relațiile comerciale cu Franța, iar ecartamentul feroviar diferit din Spania continuă să limiteze fluxurile internaționale de marfă. De asemenea, în ciuda eficienței coridorului nord-sud, raportul semnalează nevoia de îmbunătățiri pentru timpii de tranzit și vitezele medii pe alte coridoare europene.

Declinul transportului combinat însoțit (RoLa)

Transportul combinat însoțit (RoLa) se află într-un declin continuu din 2010. Volumele transfrontaliere au scăzut de la șapte milioane de tone în 2010 la patru milioane în 2022, iar traficul intern a scăzut de la 7,6 milioane de tone la 3,5 milioane în aceeași perioadă. Această tendință pare să continue, subvențiile fiind o condiție esențială pentru menținerea acestui tip de transport, cum este cazul în Elveția și Austria.

Tunelul de bază Brenner, care urmează să devină operațional, ar putea schimba semnificativ dinamica transportului feroviar pe axa nord-sud, însă rămâne de văzut cum va influența acesta viitorul serviciilor RoLa.

În ciuda provocărilor, transportul intermodal feroviar este bine poziționat pentru a crește. Diversificarea rutelor, optimizarea coridoarelor existente și integrarea tehnologiilor moderne vor juca un rol crucial în dezvoltarea acestui sector. În timp ce transportul tradițional de marfă continuă să domine în anumite regiuni, intermodalitatea rămâne cheia pentru o logistică europeană sustenabilă și eficientă.

Articole similare

Ad