În 2024 ATP Trucks a vândut 55 de unități din gama sa de camioane. Constructorul băimărean se mândrește cu un portofoliu de camioane și semiremorci basculante dezvoltat 100% in-house, pe care îl promovează atât în țară, cât și pe piețele de export. Un pas strategic în creșterea popularității produsului l-a reprezentat participarea cu stand la IAA Transportation 2024, cel mai mare târg de profil. În paralel, s-a lucrat și la un prototip de autobuz electric urban, cu care participă la licitațiile municipale și nu numai și din care s-au livrat 23 de unități și urmează alte 14 în câteva luni. Avantajul producției mici este că se pot implementa multe customizări, greu de realizat și la costuri foarte mari de către marii producătorii.
Business-ul ATP Group a început în 1995 cu distribuția de piese de schimb pentru vehicule comerciale și s-a extins ulterior cu reprezentarea mai multor mărci de vehicule pe piața românească. Din 2018 însă, odată cu scăderea volumelor de activitate pe segmentul comercializării pieselor de schimb – din cauza intrării pe piață a unui număr mare de competitori, unii cu produse ieftine și de calitate proastă, alții, bazându-se pe finanțare, dar și pe fondul schimbării modelului de business (și a creșterii costurilor de distribuție) – s-a pus problema dezvoltării unor linii de activitate noi.
Construcția de vehicule – prin divizia ATP Trucks – a început cu proiectul dezvoltării unei cutii de viteză (comandă de la un client din SUA), acest lucru deschizând apetitul pentru R&D și pentru dezvoltarea propriei game de vehicule (anterior, ATP Group își crease și propriul brand de piese de schimb).
„În cazul camioanelor, contribuția unui producător la construcția vehiculului variază între 20% și 50%, restul fiind reprezentat de componentele care îl echipează. Pentru autobuze, această contribuție este mai mare, situându-se între 40% și 70%. Din 2020, ne-am concentrat cu precădere pe producție, am păstrat componenta de dealership auto și am redus comercializarea de piese de schimb până la închiderea completă activității, în 2022”, a explicat Mircea Cirț, președintele ATP Group.
Compania a aplicat la început pentru diferite programe de finanțare pentru producția camionului Truston, însă fără succes, astfel că managementul său a decis să facă totul pe cont propriu și a adaptat fostul depozit de piese de schimb în hală de producție pentru vehicule. În 2024 s-a finalizat echiparea completă a fabricii pentru procesarea metalelor, toate componentele de caroserie/suprastructură fiind produse in-house.
Principalele componente ale sistemului de rulare – motor, cutii de viteză, axe, sisteme de frâne – sunt furnizate de producători dedicați, care livrează și pentru constructorii consacrați de camioane. La fel, cabina este livrată de un furnizor extern. „Deși există în continuare anumite prejudecăți cu privire la producătorii chinezi de vehicule și componente, expertiza acestora în domeniul automotive este de necontestat. De altfel, foarte multe piese și subansamble care echipează la prim montaj brandurile de renume din Europa sunt produse în China sau livrate de acolo într-o etapă intermediară de fabricație și finalizate aici, de furnizori agreați.”
În ciuda dificultăților în a obține livrarea componentelor și subansamblelor cheie de la producătorii internaționali agreați de marii constructori de profil, Mircea Cirț nu s-a dat bătut, iar proiectul primului prototip de camion a fost gata în mai puțin de un an, cu motor furnizat de chinezii de la Weichai.
„Tehnologia nu poate fi închisă într-un sertar. Ne mândrim cu faptul că facem vehicule competitive, similare cu cele ale marilor constructori europeni, doar că la o scară mai mică și, foarte important, cu anumite inovații în exploatarea de zi cu zi, care nu sunt așa de ușor de implementat într-o producție la scară mare.”

Camionul Truston, la a doua generație
ATP Trucks a lansat deja a doua generație a camionului său, care vine cu numeroase optimizări, în special în ceea ce privește greutatea proprie. Truston – disponibil cu motor de 430 CP pentru 8×4 și 550 CP pentru autotractor în configurații 8×4 și 6×4 pentru aplicații în construcții, agricultură sau forestiere – este gata de export, astfel că în prezent se poartă discuții cu reprezentanți de vânzări în toată Europa, acesta fiind și motivul principal al prezenței producătorului băimărean la IAA Hanovra.
Oferta grupului este completată de suprastructuri basculabile și betoniere, toate produse la Baia Mare. ATP Trucks a conceput un model propriu de semiremorcă basculabilă cu 3 axe SAF pe care o promovează sub brandul Stamer. Aceasta poate fi produsă în 3 variante de volum: 25, 28 și 32 m3 și, în curând, va fi disponibilă și semiremorca pentru transport cereale.
Și pentru autobetoniere proiectul este foarte ambițios, întrucât se dezvoltă instalații integrale, capabile să asigure pomparea betonului până la 70 m înălțime. În portofoliul ATP Trucks se mai găsesc mixere cu capacități de 8, 10 și 12 m3 și pompe de beton care pot fi de 30, 38, 52, 58, 62 și 70 m.
„Inițial am avut furnizori din Turcia pentru autobetoniere, dar din cauza problemelor la livrare am decis să producem totul in-house, astfel încât să respectăm termenele promise clienților. Ne bazăm pe ingineri foarte capabili, iar acesta este un mare avantaj. Am primit numeroase solicitări pentru vânzarea capacității de producție din partea unor furnizori de renume, însă rămânem consecvenți politicii de a fi independenți și de a construi produsele proprii”, a explicat Mircea Cirț.
ATP Trucks mai oferă bene basculabile de 18, 20 și 22 m3, și macarale configurate cu braț de 14,5, 16,8 și 20,4 m, iar, în prezent, se lucrează la prototipul unui autobuz electric, construit pe un șasiu din inox și cu suprastructură din aluminiu. Grupul se bucură de avantajul producției locale de materie primă, care permite reducerea pe cât posibil a dependenței de furnizorii aflați la mare distanță, pentru a elimina riscul unor eventuale întârzieri la livrare.
Un motiv al participării ATP Trucks la IAA Hanovra este și „căutarea de dealeri parteneri și oportunități de colaborare”, compania vizând construirea unei a doua fabrici ATP Trucks, „cu capacitate de producție extinsă și facilități pentru vehicule pe hidrogen”.
Cu siguranță, ATP Trucks ar avea nevoie și de investitori care să creadă în posibilitatea producerii de autovehicule în România, câtă vreme statul român mai degrabă oferă ajutoare producătorilor străini care își relochează la noi o unitate de producție decât să susțină eforturile producătorilor locali, mult mai mici, dar cu mult potențial.











