 
                Vânzările de camioane Scania noi au fost în creștere în 2024 comparativ cu anul anterior, acestea fiind completate de către solicitările pentru unități second-hand. Foarte mulți transportatori au fost interesați de trade-in pentru înnoirea flotelor, dar și de leasing-ul operațional, pentru o planificare cât mai bună a costurilor de exploatare. În paralel cu vânzarea de camioane diesel – în special tractoare 4×2 – continuă și testarea modelului Scania BEV, clienții fiind dornici să se convingă singuri de autonomia camionului electric și de cum poate fi acesta integrat în activitatea de zi cu zi.
Scania Black Sea Unit, care cuprinde România, Republica Moldova și Bulgaria, a livrat anul trecut 982 de camioane noi, dintre care 597 în România și 385 în Bulgaria. Cu 1.110 de înmatriculări de camioane Scania noi în regiune, cota de piață a constructorului suedez este de 10,6%, iar potențialul de creștere este mare comparativ cu celelalte țări vecine, prin prisma dimensiunii pieței, este de părere managing directorul Karol Socol.

Cu 716 camioane Scania noi înmatriculate în total doar în România, cotă de piață în țara noastră este de 9,41%. În Bulgaria, cu 394 de vehicule, cota se ridică la 13,8%. Peste 80% dintre camioanele livrate pe parcursul anului trecut au fost tractoare 4×2 pentru transportul pe distanțe lungi și operațiuni regionale, împărțite aproximativ 50-50% între achiziții individuale și flote (peste 10 unități). Cele mai solicitate configurații în 2024 au fost tractoarele Scania Super cu motoare de 460 și 500 CP. De remarcat faptul că cei mai mulți clienți nu sunt la prima achiziție de Scania, ceea ce demonstrează faptul că produsul a confirmat, a menționat Karol Socol.
Iar noul director de vânzări Scania Black Sea, bulgarul Peter Donchev, a adăugat că, deși piața europeană trece printr-o perioadă de scădere a volumelor, transportatorii români și bulgari vor găsi soluții pentru a o traversa cu bine, mai ales că păstrează încă avantajul competitiv al salariilor mai mici plătite șoferilor lor comparativ cu operatorii vestici. „În același timp, camioanele noi îi ajută pe clienții noștri să fie mai eficienți, atât în transportul internațional, cât și în construcții. Deși prețul mai mare de achiziție poate părea descurajant, economiile obținute din operare sunt semnificative, plus că avem și o ofertă de trade-in foarte atractivă. În special pe segmentul camioanelor de construcții, volumele de vânzări nu sunt foarte mari în general, dar se mențin la un nivel stabil. Atât Bulgaria, cât și România au proiecte importante de investiții, publice și private, astfel că urmărim cu atenție solicitările primite din partea aceasta.”
Pentru a susține comenzile de camioane pentru construcții, Scania Back Sea a organizat o caravană dedicată acestui segment, pentru a demonstra faptul că echipa Scania România este pregătită, cu oferte foarte bune și vehicule de top, care pot fi livrate cu diverse suprastructuri, clienții având posibilitatea, de asemenea, să își aleagă carosierul preferat.

În clasa 3 de emisii CO2, chiar și cu oglinzi tradiționale
Cele mai multe camioane Scania livrate în ultimul an se încadrează în clasa 3 de poluare, ceea ce înseamnă că vor plăti taxe de drum mai mici nu doar în Germania, ci și în Austria, Elveția și Olanda.

„Ultima generație Scania Super este cel mai eficient camion din punct de vedere al consumului de combustibil și implicit al emisiilor de CO2, noile autotractoare Scania fiind încadrate în clasa 3 Toll Collect, chiar și cu oglinzi retrovizoare convenționale. Acesta este un argument foarte puternic în susținerea vânzărilor”, apreciază Peter Donchev. „De altfel, după doar câteva luni de utilizare a noilor autotractoare, mulți clienți au plasat comenzi pentru suplimentarea flotelor de Scania Super. Iar cei care nu au achiziționat încă ultima generație de camioane vor avea la dispoziție – începând cu 2025 – o gamă mai mare de vehicule demo, cu diferite specificații, pentru a se convinge de performanțele tehnice în exploatarea de zi cu zi.”
În paralel, continuă testarea tractorului regional Scania BEV împreună cu clienții din România, care pot vedea camionul la treabă în condiții reale de operare și constata autonomia pe care o oferă. „Scania BEV a depășit așteptările inițiale și s-a dovedit a fi una dintre cele mai bune alternative de pe piața camioanelor electrice de astăzi”, a spus Karol Socol.
Directorul general Scania Black Sea apreciază că 2024 a fost un an provocator. „De-a lungul anului am avut numeroase evenimente de testare și interacțiuni cu clienții. Împreună cu colegii de la Scania Credit am derulat campanii combinate pentru camioane, servicii, finanțare și asigurări. Am intrat în 2025 cu un volum de comenzi stabil pentru camioanele noi, astfel că producția aferentă primului trimestru a fost deja epuizată. Timpul actual de producție este între 4 și 5 luni.”
Până acum, Scania are comenzi mari în toată Europa, iar prețurile sunt stabile.
Scania oferă în continuare și camioane cu propulsie pe gaz și HVO. Din păcate, disponibilitatea biogazului și a HVO-ului și prețurile acestora sunt principalul obstacol pentru a avea mai multe astfel de camioane în operare.

Segmentul second-hand completează frumos vânzările
Vânzarea de camioane second‑hand a mers de asemenea foarte bine, ajungând la peste 200 de unități, astfel că anul s-a încheiat cu un inventar limitat de vehicule uzate. „Există o cerere crescută pentru schimbul de camioane uzate, unde trebuie să echilibrăm prețurile, specificațiile și capacitățile de vânzare ale acelor unități. Și tocmai din acest motiv am ales să nu acceptăm trade-in pentru camioanele foarte vechi, care nu mai erau fezabile pentru revânzare pe piața second-hand, chiar dacă acest lucru a însemnat să ne asumăm să nu încheiem anumite contracte pentru unități noi. În prezent, mai sunt puțin peste 20 de camioane rulate în stoc.”
426 de camioane noi au fost finanțate de Scania Credit și 208 camioane uzate au fost finanțate în 2024 de Scania Financial Services, ceva mai puține decât în 2023.
Nu au existat mișcări semnificative în evoluția ratelor dobânzilor pe parcursul anului trecut, a arătat Karol Socol. „Leasing-ul operațional este în opinia noastră o opțiune utilă pentru clienții care doresc să își asigure un cost lunar clar din această perspectivă. Pe parcursul lui 2024 au existat doar câteva retrageri, ceea ce demonstrează o abordare responsabilă și profesionistă din partea clienților, dar, în același timp, și o selecție strictă efectuată de departamentul nostru de risc de credit la integrarea de noi clienți în portofoliu.”

Service-uri noi la Constanța și în Republica Moldova sunt în vizor
Înlocuirea tahografelor mai vechi cu modele Smart Tacho 2 a aglomerat atelierele din rețeaua Scania Romania în ultima parte a anului, unde s-au instalat 471 de înlocuiri. Pentru 2025, costul acestui serviciu este stabilit la 6.000 de lei + TVA pe unitate.
De precizat faptul că 599 de camioane vândute de Scania Romania au fost deja echipate cu noul Smart Tacho 2.
„Pe lângă vânzarea de camioane, activitatea de after-sales a cunoscut, de asemenea, o evoluție pozitivă în 2024, astfel că încasările au crescut cu 10%. Ne bucurăm că putem oferi clienților o soluție completă și acest lucru, împreună cu fiabilitatea camioanelor Scania, reprezintă un avantaj real și incontestabil. În același timp, lucrăm activ pentru a reduce emisiile de CO2 din operațiunile noastre din România și vom continua să investim în tehnologii noi, prietenoase cu mediul. Continuăm să investim în organizația noastră, în vânzări și servicii, inclusiv extinderea unora dintre atelierele de service existente și deschiderea altora noi, iar Constanța este unul dintre orașele vizate pentru 2025. Situația economică și politică din România este monitorizată atent și vom acționa în consecință. Strategia noastră va rămâne aceeași – să fim aproape de clienți și să fim flexibili. În paralel, se dorește o prezență mai solidă și pe piața din Republica Moldova, inclusiv cu găsirea unui partener independent pentru service în următorii doi ani”, a concluzionat directorul Scania Black Sea Unit.




 
                 
             
                            









 
             
			 
             
             
             
             
            