 
                IVECO Romania sărbătorește an de an succesul adus pe piața utilitarelor ușoare de modelul legendar, Daily, disponibil, de anul trecut, și în variantă electrică. Această poziție îi aduce confortul de a fi depășit 3.000 de vehicule comerciale în 2024 în România, focusul în acest an fiind accelerarea gamei grele, care beneficiază de o generație nouă de camioane, disponibilă în versiuni diesel, electrică sau pe gaz (LNG/CNG). Pe lângă tehnologia înnoită, IVECO are și o abordare comercială ingenioasă, cu multe campanii de vânzări și finanțare, susținute de o rețea de service extinsă și care anul acesta primește alte două puncte de vânzări.
IVECO Romania a închis 2024 cu peste 3.000 de unități noi (vanuri și camioane) vândute, ceea ce reprezintă o creștere de 13% față de 2023, pe o piață totală care a crescut doar cu 5%.

„Am înregistrat, practic, cel mai mare număr de vehicule comerciale IVECO vândute într-un singur an în România din 2009 până în prezent”, a spus Andrei Gagea, director general IVECO Romania.
Trebuie subliniat faptul că IVECO, fiind prezent și pe piața de vanuri, și pe cea de camioane, se raportează la întreaga piață de vehicule comerciale, adică toate vehiculele de peste 3,5 t greutate maximă autorizată.
„Pe gama light, IVECO beneficiază în continuare de popularitatea modelului Daily și este lider de piață de 6 ani consecutiv, cu o cotă de aproape 25%, în timp ce la gama heavy duty, cota de piața a fost de 7-8%, fiind urmărită din ce în ce mai mult în sub-segmente, deoarece sunt strategii diferite pentru autotractoare și pentru rigide. Pe segmentul de rigide am înregistrat o cotă de piață de 13-14%, în timp ce la tractoare a fost ceva mai mică.”
La gama light, unde IVECO Daily este preferatul celor care au nevoie de șasiu carosat, circa 20% din clienții companiei au comandat flote cu mai mult de cinci vehicule, restul fiind vânzări de 1-3 unități. În același timp, la gama heavy cam 60% din ce s-a vândut au fost loturi de peste 5 unități, fie că vorbim de autotractoare sau de rigide – construcții sau vehicule municipale. 10% din flotele de heavy au fost destinate segmentului de construcții. Vânzările de basculante au mers bine, mai ales pe partea de vest a țării, unde s-a înregistrat o creștere a cererii de vehicule de construcții față de anii precedenți, când majoritatea cererilor venea din partea de sud.
IVECO are și în 2025 proiecte pe partea de construcții, având livrări în derulare în prima parte a anului în urma unor comenzi luate în 2024.
Și dacă în anii trecuți un factor care influența destul de mult vânzările era reprezentat de licitații, în 2024 s-au livrat foarte puține vehicule în urma unor licitații, deoarece „anul trecut au fost multe cereri, dar puține s-au și concretizat”.
Aproape 31% din vehiculele vândute de producătorul italian în România au fost finanțate prin intermediul IVECO Capital, clienții preferând leasingul financiar. Potrivit reprezentanților IVECO, din cauza riscurilor asociate cu starea vehiculelor la final de contract, nu există apetit pentru leasingul operațional la camioane. Iar pentru vehiculele de 3,5 tone costurile sunt încă mari pentru majoritatea clienților care preferă să acceseze un leasing financiar și să-și gestioneze singuri restul serviciilor: asigurări, mentenanță, impozite etc.
În ceea ce privește dobânda, IVECO Capital a susținut campaniile de vânzare a vehiculelor IVECO la dobânzi reduse, dar prognoza pentru 2025 nu este foarte optimistă.
„Dobânzile bancare au mai scăzut pe parcursul lui 2024, dar pentru anul acesta situația este destul de incertă din punct de vedere economic și politic, astfel că orice scenariu este deschis pentru 2025”, a punctat Andrei Gagea.
În ciuda dificultăților de pe piața de transport din anul precedent, clienții IVECO și-au onorat promisiunile de achiziție făcute în 2023, neexistând nici cazuri în care unii clienți să fie nevoiți să returneze vehiculele din cauza imposibilității de plată a ratelor de leasing.
Trade-in-ul e obligatoriu, dar nu în orice condiții
IVECO România a făcut trade in și în anii trecuți și se așteaptă să negocieze astfel de condiții și în 2025, dar sunt și clienți care preferă contracte de buy-back sau achiziții fără schimb de vehicule.

„Suntem deschiși la orice soluții. Am făcut anul trecut și trade-in, și contracte prin buy-back, dar nu pot spune că a acesta fost un factor determinant în decizia de achiziție. Au fost clienți care au preferat să își păstreze vehiculele vechi, dar care au explorat și versiunea trade‑in‑ului”, a spus Andrei Gagea, care a menționat că în 2024 IVECO Romania nu a vândut mai mult de 60 de vehicule prin trade-in. E adevărat însă că în rețeaua IVECO dealerii fac și ei trade-in sau buy-back pe cont propriu, pe lângă cazurile când astfel de operațiuni sunt făcute direct de importator. În ambele situații, este foarte importantă starea vehiculului pe care clientul dorește să îl ofere la trade‑in, deoarece unele dintre vehiculele de vânzare nu mai pot fi repuse pe piața din România, în contextul taxelor și cheltuielilor generale de întreținere a camioanelor foarte vechi. Și, chiar dacă anul trecut IVECO Romania a reușit să vândă unele camioane vechi prin Africa și chiar și în țările arabe, nu sunt ușor de făcut astfel de tranzacții în orice moment.
IVECO Romania a vândut în 2024 aproximativ 300 de vehicule rulate, majoritatea provenite din parcurile furnizorilor străini din rețeaua IVECO.
Prețuri stabile, chiar și în contextul reînnoirii întregii game de vehicule
Deși în ultimii ani prețurile autovehiculelor au fost destul de dinamice din cauza pandemiei, lipsei de semiconductori, creșterii prețurilor la materiile prime și la utilități, care au dus automat la o creștere a prețului vehiculului, spre sfârșit de an s-a văzut o ușoară scădere, dar în ultimele luni IVECO vede o stabilizare a acestora. Anul trecut compania a lansat și o gamă nouă de vehicule – Model Year 2024 – pe toate cele trei segmente light, medium și heavy, care a venit cu îmbunătățiri atât pe partea standardelor ADAS, cât și cu motorizări și noi servicii, care au presupus și o ușoară creștere de preț. Pentru 2025, însă, nu vor fi creșteri semnificative ale prețurilor, ci vor fi relativ constante, a spus Andrei Gagea.
Directorul IVECO România a mai declarat că organizația este atentă la mixul de produse pe care le vinde pe piața națională, accentul fiind pus pe reducerea emisiilor de CO2. De exemplu, la gama heavy se promovează un model pe care IVECO îl numește TCO, cu o configurație menită să aducă emisii de CO2 cu circa 15% mai mici decât cea standard.
Pachetul aerodinamic care ajută la reducerea consumului și nivelului de emisii este în echiparea standard a oricărui autotractor S-Way MY 2024, alături de pneuri clasa A de eficiență și noul lanț cinematic proiectat pentru reducerea turațiilor de funcționare și implicit a emisiilor de CO2. Pe lângă acestea, există componente opționale care contribuie și mai mult la scăderea valorii de CO2, cum ar fi controlul predictiv al pilotului automat, auxiliare ale motorului ce se decuplează la nevoie, sistemul MirrorCams – cu beneficii aerodinamice foarte mari – și noua frână de motor care poate înlocui cu succes în majoritatea situațiilor un retarder hidraulic.
Astfel, configurabilitatea modelulul S-Way face ca acesta să se poata încadra în oricare dintre cele 3 clase de poluare destinate vehiculelor diesel.
„Discuțiile au început acum un an despre clasele 1, 2 sau 3, iar cu clienții se ajunge foarte rapid la discuția costuri versus beneficii. Fiecare client își face propriile socoteli, dar majoritatea merge pe clasa 2, deoarece încadrarea în cea mai bună clasă de emisii nu justifică întotdeauna un compromis inerent al configurației, cum ar fi o motorizare mai mică sau reducerea masei în defavoarea autonomiei prin micșorarea rezervoarelor de combustibil.”
Electricele merg pe gama light, în timp ce la heavy cresc comenzile pentru vehiculele pe gaz
După lansarea în România, în aprilie 2024, a IVECO Daily electric, importatorul a primit comenzi și a livrat 10 unități. Mulți alți clienți au testat eDaily în diferite configurații – atât ca furgoane standard, cât și complexe (vehicule carosate, șasiuri cu agregat de frig), în urma acestora fiind așteptate și alte comenzi.
Directorul general al IVECO România a precizat că spre sfârșitul anului trecut s-a comandat o flotă de Daily electric de către unul din jucătorii importanți de pe piață, comandă ce va fi livrată în decursul anului. Vehiculele comandate nu au beneficiat de nicio subvenție de la stat, ci au fost achiziții directe ale clienților, în diverse formule, fie că este vorba de leasing financiar sau operațional.
„eDaily a luat un premiu, oferit de Ministerul Mediului, pentru cele mai bune performanțe de autonomie. Performanțele vehiculului sunt foarte bune, iar interesul pentru vehiculele electrice, în general, este din ce în ce mai mare. Din a doua jumătate a acestui an, vom promova în România și vor fi disponibile și vehicule electrice din gama heavy, începând cu rigidele.”
Andrei Gagea a spus că în momentul de față IVECO România a înregistrat comenzi de două cifre pentru vehicule electrice. În 2025, cel mai probabil din al doilea trimestru, va fi disponibil în România și eMoovy, noua utilitară ușoară produsă în parteneriat cu Hyundai și vândută în Europa de rețeaua IVECO în versiune carosată.
Dar IVECO nu pariază numai pe electric, astfel că, după ce la sfârșitul anului a fost inaugurată la Arad prima stație de LNG/CNG din România, clienții români au prins curaj și au comandat câteva mini-flote de camioane pe gaz.
Există informații că urmează să se mai deschidă încă două stații de alimentare cu LNG/CNG la București și la Constanța, unde lucrările sunt mai avansate. Astfel, având în vedere dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu gaz și prețul actual al gazului în Europa, dar și în România, unii clienți care au mai folosit și în trecut LNG sau CNG, dar și alții noi, se gândesc la folosirea vehiculelor atât LNG, cât și CNG pentru distribuție națională, nu doar la internațional. Iar avantajele în planul emisiilor aduse de bioLNG sunt și mai mari.
Și chiar dacă complexitatea motoarelor pentru LNG implică și o diferență de preț față de vehiculele diesel, IVECO România intenționează să introducă din acest an o nouă politică de preț pentru camioanele LNG, oferind, în plus, un card pentru alimentare cu LNG.
„Viziunea și strategia noastră este de a avea un mix de propulsii. Credem că vor coexista atât vehiculele tradiționale pe diesel, cât și cele electrice și pe LNG/CNG, fiecare aferent unei nevoi a clientului, dar în viitorul apropiat dieselul este încă cel mai viabil”, a spus Andrei Gagea.
Acesta a adăugat că un camion pe gaz se va încadra întotdeauna într-o clasă de emisii superioară față de un vehicul diesel echivalent.
Ca și ceilalți importatori, IVECO România așteaptă să vadă materializat și la noi programul de stimulente propus de Comisia Europeană pentru accelerarea achiziției de camioane electrice. Momentan, însă, Ministerul Mediului nu a confirmat vreun astfel de proiect, în timp ce Ministerul Transporturilor se pare că lucrează la un proiect pentru care IVECO România nu a fost consultată.

Campaniile after-sales au crescut vânzările de piese și lubrifianți
Deși 2024 a fost un an provocator pentru centrele de reparații, IVECO Romania a reușit o creștere a cifrei de afaceri și a vânzărilor de piese de schimb, dar și de lubrifianți, cu aproape 13%, datorită unor campanii care au implicat promoții atractive.
Aceste campanii au atras și o creștere a numărului de ore de manoperă facturate de service-urile IVECO.
„În continuare problema principală cu care se confruntă dealerii este cea a disponibilității mecanicilor calificați”, a declarat Andrei Gagea.
Anul trecut a fost dezvoltat centrul IVECO de pregătire care organizează deja mai multe multe cursuri, deoarece timpul de imobilizare a vehiculului este din ce în ce mai important pentru clienți. Astfel, pregătirea continuă a mecanicilor este foarte necesară.
„Anul acesta este prevăzută o creștere cu aproximativ 30% a numărului de ore de pregătire tehnică pentru mecanicii din rețea. Vor mai apărea încă două noi service-uri autorizate în rețeaua IVECO – orice punct nou care intră în rețea atrăgând după sine un număr suplimentar de ore de formare profesională – însă și fluctuația de personal de la service-urile tradiționale determină creșterea numărului de ore de pregătire profesională. Orice persoană nouă care intră în rețea trebuie să treacă printr-un proces de formare, iar, pe lângă acest aspect, compania vrea să aprofundeze anumite subiecte. De exemplu, tehnologia vehiculelor electrice care încep să fie din ce în ce mai multe pe piață, iar IVECO vrea ca fiecare punct de service să fie pregătit nu doar cu partea de echipamente, ci și cu know-how-ul aferent.”
Disponibilitate de înlocuire a tahografelor în service-urile IVECO, la prețuri atractive
În rețeaua IVECO există patru puncte de service autorizate pentru instalarea, setarea și inițializarea tahografelor în Arad, Ilfov – Glina – Suceava și Târgu Mureș. În toate aceste centre încă sunt disponibile kit-uri de înlocuire a tahografelor.
„A început să fie o anumită cerere, dar nu suficient de mare pe cât ne-am fi așteptat datorită schimbărilor legislative care au intrat în vigoare. Noi am schimbat cam 150 de unități, ceea ce reprezintă 15-17% din ceea ce noi estimăm că ar trebui să fie schimbate.”
2025 – în linie cu 2024
2025 a început relativ bine, cu discuții pentru contracte pe partea de autotractoare, care se vor concretiza probabil pe la sfârșitul lui februarie – început de martie, după cum apreciază Andrei Gagea. „Sunt mulțumit de începutul acestui an în comparație cu anii precedenți, când dura ceva până când oamenii reintrau în business și începeau discuțiile pentru comanda de autovehicule noi.”
Directorul general al IVECO Romania crede că, spre deosebire de anii de după pandemie, când producția era antamată cu aproape un an înainte, pentru 2025 este destul de greu de făcut o previziune, mai ales în contextul incertitudinilor politice actuale, dar, „așa cum sunt datele în momentul de față, vedem un an aproximativ la fel de bun ca 2024. Prevăd un 2025 dinamic, cu provocări, dar foarte interesant și în care cu siguranță nu ne vom plictisi.”



 
                 
             
                            








 
             
			 
             
             
             
             
            