
Piața de transport călători a încheiat un 2024 plin de provocări, dominat pe final de an de incertitudine economică și politică. Numărul de operatori de transport licențiați a scăzut destul de mult comparativ cu 2023, la fel și cel al vehiculelor înmatriculate, însă situația nu este chiar atât de rea pe cât o arată cifrele. După un 2023 „pe val” după ieșirea din pandemie, anul trecut lucrurile și‑au reintrat în normal, dar realitatea este alta decât cea din urmă cu cinci ani. Volumele de pasageri sunt în scădere, în afară de transportul prin convenție și cel turistic, restul segmentelor fiind pe minus. Furnizorii de autobuze mizează în continuare pe achizițiile de flote urbane cu finanțare europeană și au așteptări moderate în ceea ce privește liberalizarea interjudețeanului, cel puțin în prima jumătate a acestui an, pentru că nimeni nu știe cum se vor împărți cursele și dacă va fi sau nu nevoie de mașini noi.
Numărul de operatori de transport pasageri licențiați și aflați în evidențele Autorității Rutiere Române (ARR) la 1 octombrie 2024 era de 3.322, cu aproape 300 mai puțin față de aceeași perioadă a lui 2023. Se continuă, așadar, tendința de contractare a pieței, mai mulți transportatori alegând exit-ul, descurajați de scăderea numărului de pasageri din pandemie și de după. Operatorilor cu licență comunitară li se adaugă 2.426 de transportatori în cont propriu, 821 de operatori în regim de închiriere și nu mai puțin de 13.000 de companii autorizate pentru transport alternativ. De subliniat faptul că acest ultim segment este singurul unde s-a înregistrat o creștere importantă în ultimii doi ani, în condițiile în care în octombrie 2023 erau circa 8.500 de operatori autorizați pentru transport alternativ, iar cu 12 luni înainte, aproximativ 5.500. Parcul auto licențiat pentru alternativ a ajuns să fie dublu decât cel de la transportul rutier internațional contra cost în numele unui terț, respectiv de 59.017 vehicule.
Altfel, flota națională a operatorilor tradiționali este în scădere. Potrivit ARR, la 1 octombrie 2024 erau 27.207 copii conforme valabile, cu 4.000 mai puțin decât la aceeași dată a anului anterior. Scăderea este corelată și cu numărul de curse interjudețene și trasee județene aflate în operare: în ultimul trimestru al anului trecut erau valide 2.365 de licențe pentru curse interjudețene, față de 2.772 în 2023, și 732 de licențe la județean, cu aproape 100 mai puține decât în urmă cu 12 luni.
Nici transportul ocazional nu stă cu mult mai bine, chiar dacă se vede o creștere destul de mare pe intern, cu 154.247 de foi de parcurs înregistrate în 2023, cu circa 12.000 mai mult față de 2022 (dar încă la diferență mare de 2017, când au fost efectuate peste 183.000 de curse ocazionale). Pe extern, în 2023 s-au realizat doar 10.000 de curse, ceea ce a reprezentat jumătate din cursele operate în anul anterior în UE, și s-au completat 3.665 de carnete Interbus, cu 300 mai puține decât în 2022.
Cele mai multe vehicule de transport călători sunt licențiate în București (3.026 la 1 octombrie 2024, cu 711 mai puțin decât în anul anterior), Prahova (1.127/-261), Argeș (1.104/-284), Constanța (1.018/-191) și Iași (1.015/-211), în timp ce județele cu cele mai puține mașini sunt Tulcea (199/-53), Covasna (235/-74), Caraș-Severin (235/-78), Mehedinți (246) și Călărași (261/-33). Din totalul flotei naționale, 19.567 de vehicule sunt deținute în proprietate (față de 24.390 în urmă cu 12 luni), 3.205 sunt prinse în contracte de leasing (-740), iar 3.708 sunt închiriate (-700).
12% din flota națională este reprezentată de vehicule având sub cinci ani vechime, respectiv 4.572 de unități, în timp ce un sfert din total au între șase și zece ani vechime (6.422). Autobuzele între 11 și 15 ani vechime reprezintă 16% din piață (3.974 de unități), iar cea mai consistentă categorie este cea a mașinilor având între 16 și 20 de ani (6.934). Mai sunt în operare 3.138 de vehicule cu vechime între 21 și 25 de ani (18%), dar și 462 de unități având peste 26 de ani (2%).
Livrările de autobuze noi și second-hand, în scădere
În intervalul ianuarie-decembrie 2024 s-au livrat la nivel național 756 de autobuze noi, cu 18% mai puțin decât în anul anterior, potrivit evidențelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculări (DRPCI). Scăderea nu este îngrijorătoare, întrucât 2023 a fost un an atipic, fiind livrate atunci și unele comenzi pentru care s-au înregistrat întârzieri în 2022. Și anul trecut cea mai mare pondere rămâne a autobuzelor urbane electrice, însă au continuat și achizițiile de vehicule noi de către operatorii privați, în special pentru curse de convenție.
De remarcat faptul că tendința de scădere a numărului de autobuze și autocare second-hand din import se păstrează, piața totală în 2024 fiind la un nivel similar cu cea a vehiculelor noi.
Chinezii de la Granton își mențin poziția de lider de vânzări pentru al doilea an consecutiv, cu 190 de autobuze urbane electrice noi livrate. Pe poziția a doua s-a situat Mercedes-Benz, cu 90 de unități, podiumul fiind completat de un alt brand chinezesc, King Long, cu 65 de autobuze. Să sperăm că cei care au „rupt” la licitații cu prețuri prohibitive și-au planificat în mod corect componenta post-vânzare, iar autobuzele vor beneficia de servisarea asumată prin contracte. Producătorii turci au mers umăr la umăr în 2024, Isuzu, Karsan și Otokar încheind cu câte 46 de unități livrate fiecare. Ei sunt urmați de carosierul român Pacific Tur, cu 43 de autobuze, Solaris (42), Temsa (35), Cento Bus (30), Iveco (24) și C&I (23).
Special pe transportul urban se vede faptul că brandurile chinezești au câștigat o cotă de piață importantă, pusă exclusiv pe seama prețului mult mai mic. „Modul în care este conceput caietul de sarcini joacă un rol definitoriu în deznodământul final al licitației. Faptul că sintagma «experiența similară» a fost tratată la început cu multă lejeritate inclusiv de către autoritățile compentente, fiind asimilate de-a valma livrările de autobuze diesel cu cele electrice, a făcut loc pe piață furnizorilor non-europeni nedoriți de nimeni. Principala problemă este dificultatea stabilirii unui element de punctaj foarte corect și documentat, care să facă departajarea, în afară de preț. În occident, autonomia autobuzelor electrice este foarte atent analizată și chiar poate face diferența, pentru că un produs premium, chiar dacă are un preț mai mare, conferă economii importante în exploatare. Managementul termic este esențial pentru orice vehicul electric, întrucât consumul cu încălzirea/ventilația poate varia mult și impactează direct autonomia. Sintagma «autonomie în condițiile orașului X sau în orice condiții» poate fi interpretată și speculată după bunul plac. Un ofertant serios preferă să aibă o certitudine și o siguranță, în timp ce alții o iau drept o semnătură cu pixul pe hârtie, iar de aici rezultă multe nedreptăți. La fel este și în cazul acordării garanțiilor extinse, care reprezintă un provizion de costuri, care este tratat cu mai multă sau cu mai puțină seriozitate. Este greu să ai o competiție corectă atunci când ofertele se bazează pe declarații pe proprie răspundere”, a declarat reprezentantul unui furnizor de autobuze din România.
Importurile de autobuze și autocare second-hand s-au ridicat la 762 de unități, cu aproape 18% mai puțin decât în 2023. Explicația scăderii stă în faptul că prețurile la vehiculele rulate au crescut, în linie cu majorările de tarife la mașinile noi, dar și din cauza timpilor mai mari de livrare pentru acestea din urmă. Bătaia este în continuare mai ales pe brandurile germane, în topul preferințelor conducând Mercedes-Benz, cu 230 de unități, urmat de Setra (195), MAN (79) și Irisbus (56). Separat, alte 913 vehicule au fost tranzacționate între operatorii români (-6,5%).
Microbuzele au crescut pentru al doilea an la rând
Piața de microbuze este pe plus pentru al doilea an la rând. Astfel, dacă 2023 a adus o creștere de 53% față de anul anterior, 2024 vine cu o majorare de 29%, de la 794 la 1.116 unități, vânzările fiind impulsionate și de achizițiile susținute de vehicule școlare, realizate cu fonduri prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Licitațiile de microbuze școlare vor mai continua în prima parte a anului, cu livrări eligibile până în august 2025.
Piața de microbuze este dominată de carosierii români, care lucrează preponderent pe vanuri Mercedes-Benz. Am remarcat însă tot mai multe proiecte pe Iveco Daily și MAN TGE. În plus, Daily este căutat și pentru versiunile sale având masă maximă total autorizată mare (de 6,5 sau 7 t), pentru configurații cu număr crescut de locuri.
Mai mult de un sfert din vânzările totale de microbuze au fost realizate anul trecut de Minibus Luxury, cu nu mai puțin de 293 de vehicule. Aveuro Internațional și-a trecut în dreptul său 193 de microbuze, iar C&I, 148.
Importurile de microbuze second-hand s-au menținut la un nivel similar, cu 99 de unități în 2024 față de 103 în anul precedent, jumătate dintre acestea fiind Mercedes-Benz. Separat, 1.347 de vehicule au fost tranzacționate pe piața internă (-13%).
Aveuro Internațional, din Câmpina, a atins o producție record în 2024, de aproape 500 de unități, mare parte din aceasta, respectiv 240 de vehicule, mergând către piețele de export (Franța și Israel în topul celor mai active). Cele mai multe solicitări rămân în continuare pentru șasiuri Mercedes-Benz Sprinter și mai puțin pentru Iveco (doar 40 de unități), deși gama de modele este mai variată și se pot produce inclusiv microbuze cu capacitate mare, de până la 33 de locuri. De altfel, acestea din urmă se pretează cel mai bine pentru transport interjudețean, având în vedere raportul calitate-preț, este de părere Vlad Papuc, administratorul Aveuro Internațional. Livrările din 2024 de microbuze școlare în țară au fost pe șasiu Ford eTransit, însă de anul acesta se va carosa și eSprinter, întrucât Mercedes-Benz a început recent producția modelului electric.

Apetitul pentru achiziții din partea operatorilor privați români a fost scăzut însă în 2024, mai ales că după încheierea atribuirilor de trasee în mai multe județe din țară au rămas destul de multe microbuze în excedent, acestea fiind scoase la vânzare pe piața de second-hand.
Așteptări optimiste pentru 2025
Vânzările Otokar prin AIC Trucks au crescut în 2024, acesta fiind și primul an plin, de performanță, după începerea colaborării dintre cele două companii pe piața din România, în vara lui 2023. Anul trecut au fost livrate 30 de autobuze interurbane și midiautocare Navigo Mega și Giga, termenul de livrare rapid, din stoc, reprezentând un avantaj important. „Contextul politic, introducerea noilor reglementări referitoare la ADAS și situația economică generală au făcut ca ritmul livrărilor să scadă în a doua jumătate a lui 2024. Sperăm ca în 2025 să înregistrăm o creștere substanțială a vânzărilor, inclusiv pe segmentul urban, premisele fiind pozitive. Pe de altă parte, în ultimul trimestru al anului trecut am avut negocieri care ne fac să avem încredere în rezultatele din 2025, atât pentru segmentul intercity, cât și internațional. Liberalizarea transportului interjudețean va genera cu siguranță o creștere a pieței, pe care suntem pregătiți să o satisfacem într-o mare măsură, iar autovehiculele pe stoc ne vor ajuta din acest punct de vedere”, a declarat Mircea Roșca, director de vânzări Otokar în cadrul AIC Trucks.

Cele mai solicitate configurații sunt modelele Otokar de 35+1+1 și 39+1+1 locuri (mai puțin pentru versiunea de 55+1+1 locuri). Producătorul turc oferă pe lângă motorizarea diesel și soluții de propulsie pe gaz natural comprimat și electric, atât pentru vehiculele de transport urban, cât și intercity, de 10 și 12 m lungime.
AIC Trucks oferă și opțiunea de trade-in/buy-back, în colaborare cu Divizia de Autovehicule Rulate, Cefin Trucks, iar anul trecut chiar au fost accesate astfel de servicii de către operatori. Se oferă și finanțare, atât pentru autovehiculele noi, cât și pentru cele second-hand preluate și, în plus, prin AIC Rent, se pot închiria autovehicule fără șofer de către clienții care demonstrează un comportament profesional dedicat dezvoltării unui parteneriat avantajos ambelor firme – este vorba despre anumite modele din portofoliul Otokar.
De remarcat faptul că prețurile au mai crescut în 2024 atât la vehiculele noi (din cauza contextului economic, a dezvoltărilor tehnologice și a introducerii obligativității echipării ADAS după 1 iulie), cât și la cele rulate. „Mulți operatori își calculează prețurile de second-hand procentual din nivelul prețului actual, ceea ce face ca numărul de unități rulate să fie relativ scăzut. Pentru 2025 se prevede însă menținerea nivelului actual, în speranța dezvoltării pieței și creșterii numărului de livrări.”
Se constată un interes pentru servicii de monitorizare în special din partea firmelor cu flote mari. Viasat Systems este partenerul AIC Trucks pe acest segment, iar nivelul atins de sistemele operate permite raportări detaliate, inclusiv despre deschiderea ușilor autovehiculelor sau modificări anormale de nivel de carburant. Importatorul Otokar poate oferi atât servicii de monitorizare, cât și garanție extinsă contra cost, dar sunt totuși puține solicitări raportat la totalul livrărilor. Activitatea after-sales se dezvoltă treptat, prin adăugarea de noi puncte de servisare în rețeaua națională sau prin mărirea capacității celor existente, iar la această oră există autorizare pentru orice tip de reparație inclusiv la vehicule electrice, indiferent de complexitatea operațiunii. În același timp, stocul de piese de schimb se mărește pe criterii economice și este adaptat flotei existente.
În legătură cu segmentul de transport urban, Mircea Roșca opinează că aici „piața se bazează într-o proporție foarte mare pe finanțările asigurate prin PNRR pentru autovehicule electrice sau hibrid noi, restul tranzacțiilor fiind puține și, în general, pentru unități second-hand. Procedurile de licitație sunt foarte mari consumatoare de timp. Ținând cont și de timpul de livrare de cel puțin opt luni pentru autovehiculele electrice noi, întreg procesul nu este prea facil și necesită multe resurse. Concurența din partea producătorilor chinezi este normală, având în vedere experiența net superioară pe care au căpătat-o pe piețele asiatice. China deține mare parte din fabricile de baterii, ceea ce le conferă un avantaj suplimentar. Provocarea este reprezentată însă de serviciile after-sales și asigurarea calității la nivel european pentru produsele comercializare.”
Creșterea turismului se vede în comenzi
MHS Truck & Bus, distribuitorul unic al brandurilor MAN și Neoplan pe piața românească, a livrat în 2024 patru autocare MAN Lion’s Coach și un Neoplan, iar pentru anul acesta au fost comandate deja 14 unități Lion’s Intercity și Lion’s Coach. Separat, au fost livrate și 30 de vanuri TGE care au fost carosate în țară pentru transport de pasageri, iar în viitorul apropiat pe acest segment se identifică un potențial mare de creștere.

„Pe gama grea, cele mai multe cereri sunt pentru vehicule de 13 m lungime, configurate cu 55 de locuri. În ultimii doi ani, am remarcat o creștere a cererii pentru vehicule destinate transportului turistic și această tendință se pare că va continua și în perioada următoare. Întrucât furnizăm un brand premium, pentru un segment ultra specializat, nu se pot face stocuri, nici măcar în vederea liberalizării pieței de transport interjudețean, unde situația nu este încă integral clarificată”, a declarat Elena Claudia Iordache, CEO MHS Truck & Bus.
Există solicitări și pentru autobuze cu sisteme alternative de propulsie, pentru care MAN are în portofoliu modelele Lion’s Intercity LE diesel-hibrid și Lion’s City 12eLE (electric). Clienții sunt încurajați să achiziționeze vehicule rulate din rețeaua MAN, pentru care se oferă întregul istoric de service, precum și toate documentele legate de întreținerea mașinii. De asemenea, toate reviziile și reparațiile sunt efectuate în rețeaua de ateliere MHS Truck Service înainte de livrare.
Operatorii de transport devin tot mai conștienți de beneficiile achiziționării unui pachet cu garanție extinsă (pentru lanțul cinematic, lanț cinematic plus sau pentru întregul vehicul) și a unor pachete de servicii de mentenanță și aproximativ 80% dintre vehiculele noi vândute de distribuitorul unic MAN și Neoplan în România au beneficiat de garanție extinsă. Sunt disponibile mai multe variante de contracte de service – Comfort, ComfortLocal, ComfortPlus și ComfortSuper – cu diferite beneficii incluse.
Prețurile de achiziție au cunoscut o ușoară creștere în 2024, atribuită normativelor GSR II. „Anul acesta ne așteptăm la o tendință naturală de creștere, corelată cu rata inflației, asta dacă nu vor apărea anomalii pe piața furnizorilor de materii prime, materiale și piese, așa cum menționăm și în cazul camioanelor. Și pentru segmentul de second-hand se estimează aceeași dinamică, generată de termenele mari de producție la autocarele noi.”
Clienții preferă ambele forme de finanțare, leasing financiar sau credit, a arătat Elena Claudia Iordache, indicând faptul că pentru anul acesta se așteaptă continuarea tendinței de scădere a dobânzilor, ceea ce ar putea face finanțarea mai atractivă. Desigur, nivelul avansului, ca și până acum, se va particulariza în funcție de bonitatea financiară a fiecărui client în parte. În general se vede o tendință de majorare a avansului, pe fondul incertitudinii economice.
Vânzări consistente pe segmentul urban
Anadolu Automobil Rom, importator pe piața românească al mărcilor Isuzu, Karsan și SOR, a încheiat 2024 cu 47 de autobuze și microbuze electrice vândute plus 38 de autocare diesel. Pentru 2025 sunt contractate însă peste 300 de autobuze și microbuze electrice, pe care urmează să le livreze clienților din toată țara. Dintre acestea, ponderea cea mai mare o are Karsan, pentru care s-au semnat peste 250 de unități. „Am remarcat cu plăcere faptul că din ce în ce mai multe societăți de transport public local au început să evalueze mai realist solicitările lor. De asemenea, nu am mai întâlnit situații în care o autoritate contractantă să organizeze o licitație fără să aibă inclus în buget finanțarea pentru achiziții, așa cum s-a mai întâmplat în trecut. Totodată, am remarcat creșterea calității cerințelor din caietele de sarcini, acestea fiind mai coerente. În același timp, există o permanentă nevoie de reîmprospătare a flotelor urbane și metropolitane în mai multe zone din țară. Ne așteptăm, prin urmare, să continue cererile pe acest segment, iar odată ce transportatorii vor realiza pe propriile buzunare că autobuzele electrice sunt mai rentabile pe termen lung decât cele diesel, vor ajunge să își înlocuiască integral flotele. Tehnologia electrică de ultimă oră permite consumuri mai reduse de energie, încărcare mai rapidă și capacități mai mari de stocare”, a explicat Magda Peșu, director general Anadolu Automobil Rom.

În ceea ce privește concurența din partea producătorilor chinezi, aceștia nu constituie motiv de îngrijorare, cu condiția să „joace” corect. „Dacă, în schimb, produsele vin cu o subvenție consistentă din partea statului chinez, atunci avem o problemă. Fără a da nume de mărci sau modele, considerăm că unii achizitori nu au știut să-și facă bine temele și s-au ales deja cu diverse astfel de vehicule, iar acum numai fericiți nu putem spune că sunt. Probabil că printre vulnerabilitățile caietelor de sarcini am putea enumera termenele de livrare atât pentru vehicule, cât și pentru componente. Pentru că dacă vreun client – privat sau autoritate publică – va accepta termene de livrare ale pieselor de schimb de șase luni, atunci să își asume riscul că poate rămâne cu vehiculele blocate din lipsă de componente. Pe scurt, impunerea unor termen de livrare cu sancțiuni foarte drastice, care să ducă până la anularea contractului și interdicția de a mai participa la alte licitații, va echilibra mai mult balanța. Nu este vorba despre a refuza concurența, ci de a o face corectă. Pentru că dacă un produs este bun, respectă toate normele de producție și utilizare, are termene de livrare decente și un preț nesubvenționat prin diverse metode, atunci acesta merită să fie luat în considerare.”
În paralel, Anadolu Automobil Rom pregătește oferte interesante și pe segmentul transportului interurban, care se va liberaliza de la 1 iulie a.c. Este adevărat că mulți operatori privați au fost în expectativă în 2024, investind doar și când au avut nevoie. „Impredictibilitatea legislativă i-a făcut pe mulți să aștepte înainte de a investi, pentru că nu voiau să fie puși în situația de a cumpăra un vehicul nou, pentru ca ulterior să constate că ceea ce au comandat nu se potrivește cu cerințele de traseu. În același timp, transportul turistic – deși a crescut semnificativ, a fost făcut în general cu vehiculele deja deținute sau cu autocare de ocazie de import sau din ofertele interne. Adoptarea noii legi a transporturilor a fost tergiversată din nou și companiile de transport încă nu știu care va fi abordarea cea mai corectă. Chiar dacă există unele indicii, asta nu înseamnă că vom primi prea multe solicitări de achiziții de mașini noi, mai ales dacă ținem cont de aprobarea intrării în exploatare a unor vehicule de nouă ani vechime, ceea ce i-ar putea face pe mulți operatori să se orienteze spre autobuze second-hand, cel mai probabil importate din restul Europei.”

Compania a demonstrat în 2008 că furnizorii se pot mobiliza exemplar atunci când situația o cere. Dar și aici trebuie luat în considerare faptul că termenele de livrare pentru un Isuzu Novo Ultra sunt diferite de cele ale Isuzu Grand Toro sau SOR ICN. În general, termenele de livrare variază între șase și 15 luni, în funcție de tipul și de numărul de vehicule solicitate, perioadele mai lungi fiind pentru flotele mari, de peste 20 de unități. „Desigur, mai sunt și excepții, atunci când ceea ce se află pe stocul unuia dintre producători se potrivește cu solicitarea clientului, dar este vorba în general de unul sau două vehicule, nu despre flote. Probabil că vor exista și transportatori dispuși să-și asume riscuri și să plaseze comenzi începând cu această primăvară. Aceia vor fi și cei mai câștigați, credem noi, pentru că ceea ce vor comanda pentru anul acesta va îndeplini condițiile pentru accesarea liniilor interjudețene și peste nouă ani, timp în care vor putea ieși pe traseele deținute deja. În plus, vor avea costuri de întreținere și exploatare reduse.”
Anadolu Automobil Rom deține în portofoliu și autobuze interurbane electrice, dar, din cauza costurilor mai mari de achiziție comparativ cu modelele similare diesel, clienții sunt mai tentați să le cumpere în continuare pe acestea din urmă, care, deși sunt mai puțin rentabile pe termen lung, sunt mai eficiente pe distanțe mari. Totodată, lipsa predictibilității legislative joacă un rol hotărâtor în deciziile de achiziție a vehiculelor scumpe, a punctat Magda Peșu. O variantă alternativă pentru emisii reduse o reprezintă vehiculele pe gaz natural comprimat, care au capacități de transport și autonomii similare.
Principalul obiectiv pentru 2025 îl reprezintă vânzarea de vehicule către autoritățile publice, care vor continua să acceseze fonduri pentru înnoirea flotelor urbane. În paralel, nu vor fi neglijați nici partenerii tradiționali din transportul turistic și interjudețean.
Mercedes-Benz pregătește un produs de leasing operațional
Pe lângă contractele încheiate pentru livrarea de autobuze urbane, al căror număr diferă în funcție de licitațiile câștigate, Bogdan Aldea, Bus Sales Manager în cadrul Daimler Truck & Bus România, remarcă creșterea cererii pe segmentul interurban, modelul Intouro fiind preferat atât pentru cursele regulate, cât mai ales pentru convenții, unde se cer vehicule noi, de capacitate mare și foarte eficiente în exploatare. Liberalizarea transportului interjudețean ar putea să anime suplimentar achizițiile, însă operatorii nu vor face investiții fără a avea anumite certitudini. În plus, limita de nouă ani a vechimii vehiculelor licențiate pentru interjudețean oferă o oarecare flexibilitate companiilor de a merge pe parcul existent. „Abia de anul viitor s-ar putea să vedem mai multe achiziții de mașini noi, odată ce toți vor ști cum s-au așezat lucrurile și își fac calculele de dezvoltare și optimizare a business-ului. Separat, pentru transportul de convenție, acolo unde sunt solicitări speciale de vehicule cu zero emisii, care să poată ajunge la fabrici aflate în interiorul localităților și pentru care sunt presiuni privind reducerea amprentei de carbon, oferim modelul Intouro electric, recent lansat la nivel internațional.”
Este clar faptul că piața a atins un anumit nivel de maturitate, iar achizițiile sunt planificate temeinic, cu focus pe eficiență operațională. Acest lucru se vede și în opțiunea de încheiere de contracte de service, fie că vorbim de contracte incluse în pachetul de finanțare (și care determină o creștere a ratelor, a costurilor de asigurare etc.), fie că se semnează post-achiziție (cele mai multe situații). „Observăm un apetit tot mai mare din partea clienților de a-și efectua reparațiile în service-urile de marcă și după ieșirea vehiculelor din garanție. La acest lucru a contribuit, desigur, politica noastră pro-activă, cu campanii promoționale și tarife atractive la piese și manoperă.”
Următorul pas pe o piață matură este oferirea produsului de leasing operațional, adresat acelor operatori care doresc un control mult mai bun al costurilor cu flota și, în același timp, vehicule noi sau aproape noi, care au cheltuieli de exploatare reduse. În cazul leasing-ului operațional, toate costurile de întreținere și reparații sunt incluse în rata lunară, iar aceasta se deduce 100% din cheltuieli. Se pregătește un astfel de produs împreună cu finanțatorul „de casă”, Daimler Truck Financial Services prin Raiffeisen Leasing. Tot în același sistem se pot finanța și vehicule uzate, de până la 12 ani vechime la finalul perioadei contractuale, comercializate prin intermediul BusStore, unde ajung foarte multe dintre autobuzele și autocarele preluate prin trade-in. Pentru finanțarea vehiculelor noi se oferă numeroase avantaje, cum ar fi o perioadă contractuală mai mare, avans eșalonat și perioadă de grație.
În concluzie, 2025 este așteptat cu optimism de către furnizorii de vehicule, încurajați de continuarea achizițiilor pentru transportul urban, dar și de revenirea impresionantă a turismului. Este adevărat că prețurile de achiziție au crescut corespunzător cu inflația, dar sunt compensate cu oferte atractive de finanțare și alte beneficii.
