Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De la „satisfactie“ la „victorie“

La sfarsitul anului trecut, FM Logistic a anuntat adoptarea unei noi strategii de comunicare, menite sa raspunda evolutiei pietei, noilor solicitari ale clientilor si dezvoltarii Grupului, dar si „sa creeze o armonie intre identitatea vizuala si noua orientare a marcii FM Logistic si sa transmita mesajul unei companii moderne, inovatoare si creatoare de solutii personalizate“. Prezent la eveniment, Carlos Velez, manager pentru Europa Centrala, si-a exprimat increderea in piata romaneasca, unde FM a obtinut a patra pozitie dintre toate filialele sale, devansand chiar Italia si Spania, dar si in capacitatea operatorului logistic de a face fata cu succes dificultatilor economice din Europa, datorita bunei gestiuni a resurselor si solutiilor personalizate oferite clientilor. Iar reprezentantii filialei din Romania s-au aratat la fel de optimisti in legatura cu 2012.
 

Noua strategie de comunicare a fost implementata in noiembrie 2011, odata cu lansarea noului website (mai prietenos si cu mai multe informatii), in toate tarile in care este prezenta compania. Elementele cheie sunt brandul FM – o umbrela pentru celelalte branduri din Grup, care pana acum aveau fiecare sigla sa (numai NG Concept, divizia de Real Estate, isi va pastra logo-ul) – mesajul „FM Logistic este o companie puternica, dinamica, inovatoare, moderna, cu o prezenta internationala“, si culoarea albastru, specifica operatorului logistic. In plus, de acum, in plus fata de aplecarea spre calitate, sugerata de sloganul „Made in satisfaction“, se pune accentul pe solutia castigatoare: „The art of winning solutions“.


2012, un an al consolidarii
Asa cum subliniaza Catalin Olteanu-Heel, directorul general FM Logistic Romania, in ciuda scaderii consumului, cifra de afaceri a companiei a crescut in 2011 – este vorba deocamdata de estimari, deoarece anul fiscal se termina in martie 2012 – datorita clientilor noi si volumelor mai mari realizate cu cei mai vechi, 80% din acestia avand livrari mai mari decat in 2010. Totusi, „vom raporta profit negativ din cauza investitiei semnificative de la Petresti. Dar, pana la finalul anului financiar, profitul va fi de 5,5% din cifra de afaceri.“
Pentru 2012 nu sunt prevazute investitii majore la noi in tara, ci consolidarea celor deja existente si obtinerea unui profit mai mare. Asta nu inseamna insa, atrage atentia directorul general al companiei, ca, daca un client are nevoie de extindere, nu vor fi inchiriate sau construite alte spatii de depozitare. FM se concentreaza mai ales pe cresterea volumului de activitate in Timisoara si Bucuresti si nu vede deocamdata necesitatea dezvoltarii in Moldova sau in centrul tarii.
Compania nu intentioneaza nici sa se implice pe alte segmente de piata, dar, la fel, „daca un client are o anumita cerinta, nu spunem «nu». De exemplu, FM lucreaza in alte tari in domeniul automotive. Nu si in Romania. Dar daca vom avea solicitari ne vom orienta si spre acest segment.“

Romania, pe locul patru intre filialele FM
Carlos Velez, manager FM Logistic pentru Europa Centrala, neaga existenta unei crize reale, dar recunoaste faptul ca exista o tensiune pe piata. „Insa ea este generata mai ales de presa internationala, care da multe stiri negative, creand panica si blocand astfel consumul si investitiile.“ Dincolo de asta, reprezentantul FM se arata optimist, mai ales ca sunt tari, precum Polonia sau Slovacia, care merg foarte bine, desi s-a instalat si acolo o doza de panica.
Chiar daca punem pe seama panicii situatia actuala din Europa, nu putem nega faptul ca vanzarile scad, ceea ce afecteaza si companiile de logistica, astfel ca unele dintre ele chiar au disparut de pe piata, asa cum arata Carlos Velez. „Insa ele au falimentat mai ales din cauza gestiunii nu tocmai bune. De exemplu, in Rusia nu se simte criza, sunt multe depozite, toate sunt pline, si totusi multi operatori au falimentat.“
Si despre Romania, managerul FM pentru Europa Centrala are o parere foarte buna, mai ales ca tara noastra a fost in 2011 pe locul patru intre filialele FM, devansand Italia sau Spania, tari care, e drept, se confrunta in prezent cu situatii economice dificile si, in plus, aveau deja companii puternice de logistica in momentul in care FM a intrat acolo. „Sunt multe exporturi din Romania. Dacia este o masina apreciata inclusiv in Germania. E drept ca Nokia a plecat de curand, dar sunt multi producatori mici si mijlocii, mai ales in domeniul auto. Iar pozitia geografica este foarte buna, deoarece de la Timisoara se ajunge imediat in Austria si Germania. In plus, Romania a crescut constant si solid fata de 2005-2006.“

Piata-pionier in relatia cu unii clienti
Despre companiile multinationale de logistica se stie ca isi urmeaza clientii pe pietele noi pe care acestia vor sa le abordeze. Interesant in cazul FM in relatia cu Romania este faptul ca multe parteneriate au inceput aici si apoi s-au extins spre alte tari. Cu sanofi aventis primele contracte au fost semnate la noi, iar acum colaborarea se desfasoara si in Polonia. De altfel, Romania este una dintre primele piete pe care FM s-a implicat in sectorul farma. La fel cu Yves Rocher – care nu este client traditional FM, deoarece in Franta are logistica in-house – expertiza din Romania fiind deja transferata si in Ucraina.

Preturi la nivelul centrului Poloniei
Avand experienta atator piete pe care este prezent FM Logistic, Carlos Velez poate face o analiza obiectiva a preturilor pentru depozitare si manopera in fiecare dintre acestea. In centrul Europei, cele mai mari valori se inregistreaza in Cehia (se stie ca Praga este un oras scump mai ales datorita numarului mare de turisti) si Slovacia, urmate de Ungaria, unde costurile sociale sunt ridicate, si Polonia. Dar si in cadrul aceleiasi tari preturile difera de la o regiune la alta, astfel ca Romania este comparabila cu centrul Poloniei. In ceea ce priveste Ucraina, ea nu este atat de ieftina pe cat s-ar putea crede, deoarece „la putere“ este dolarul si cand acesta se apreciaza fata de euro Kievul devine o locatie destul de scumpa.
Dincolo de toate insa, tara noastra se remarca printr-un nivel mai stabil al preturilor.

Comportamentul consumatorului s-a schimbat radical in 2011
Asa cum isi aminteste Catalin Olteanu-Heel, 2011 a fost un an atipic. De obicei, pentru cei care activeaza in logistica si retail, piata se vede astfel: in apropierea Pastelui, oamenii sunt mai deschisi spre cumparaturi         si cadouri, astfel ca merg bine produsele din ciocolata si cosmeticele. Urmeaza pregatirea verii, cand creste productia de bere, racoritoare, apa si inghetata, si e nevoie de stocuri tampon. Dupa vacanta, cheltuielile se reduc, dar cresc iar inainte de inceperea anului scolar si incep sa aiba succes mai ales produsele in pachete mici, care se vand la chioscurile de langa institutiile de invatamant. Dar in 2011 inceputul verii nu a mai favorizat vanzarea cosmeticelor de sezon. Alte modificari in comportamentul cumparatorului au fost orientarea ori spre produse premium, ori spre produse ieftine – deci cele de mijloc nu s-au mai vandut bine – si faptul ca oamenii nu au mai fost la fel de receptivi la campanii si la sezonalitate, ci au achizitionat un produs cand au avut nevoie de el.
In acest context, Catalin Olteanu explica faptul ca „aplatizarea sezoanelor e buna in operatiunile noastre, ne ajuta sa le planificam mai bine, dar nu e buna cand duce la caderea volumelor. Din fericire insa, clientii nostri si-au mentinut volumele din 2010, sau chiar le-au crescut. Insa au grija sa-si controleze mai bine stocurile, sa nu expire marfa daca scad vanzarile.“
In afara de controlul mai bun al stocurilor, criza se mai vede si in incercarea clientilor de a scadea costurile „si pentru asta avem permanent discutii si facem mereu exercitii de imbunatatire. Foarte multa atentie acordam acuratetei stocurilor si am ajuns ca, pentru clientii din domeniul farmaceutic, sa ratam o singura cutie intr-un an, in timp ce in FMCG reusim ca, din rata de pierdere pe care si-o prognozeaza, clientii sa economiseasca si 70%, ceea ce le imbunatateste si relatia cu partenerii. Noi avem o rata de reclamatii foarte mica, in jur de 3% la 40.000-50.000 de paleti manipulati pentru un client, in conditiile in care, acum sase ani, o valoare acceptata in Romania era de 15%.“

IT-ul si solutiile noi, cheia succesului
Managerul pentru Europa Centrala subliniaza si el faptul ca in toate filialele FM se manifesta aceleasi preocupari, astfel ca, desi volumele scad, rotatia stocurilor este acum mai buna. „Este ca si cum ai avea o masina mai mica, dar care atinge viteze foarte mari. Asta inseamna sa fie insa o masina foarte buna, si de aceea investim mult in IT si in pregatirea personalului.“
Informatiile si fluxurile fizice sunt gestionate in cadrul FM cu ajutorul softului Opale NG, ce permite controlul in timp real si trasabilitatea tuturor activitatilor. Compania are si propria divizie IT, FM2i, iar recent a elaborat si o noua solutie de logistica, pooling, bazata pe consolidarea fluxurilor de transport ale producatorilor care opereaza in acelasi sector de activitate, in scopul reducerii costurilor. In Romania, de exemplu, exista un astfel de spatiu la Chiajna, pentru produse farmaceutice, care necesita conditii speciale, sisteme de comunicare, generatoare diferite s.a., ceea ce face cu atat mai atractiva folosirea aceluiasi spatiu de catre mai multi clienti, pentru reducerea costurilor. Si solutia se poate aplica si la transport, cand marfa a doi clienti concurenti este incarcata in acelasi camion.

Articole similare

Ad