Adoptarea unei pozitii oficiale a Parlamentului European asupra Pachetul de Mobilitate 1 continua sa fie intarziata dupa reuniunea coordonatorilor din Comisia TRAN din data de 21 ianuarie, cat si dupa sedinta Comisiei din data de 22 ianuarie, cand nu s-a putut lua nici o decizie cu privire la urmatoarele etape ale celor trei dosare cuprinse in pachet. Se asteapta ca o decizie sa fie luata fie la finalul lunii ianuarie, fie pe parcursul lunii februarie.
Intarzierea procesului face extrem de dificil un trialog de amploare si semnificativ, chiar si in cazul unei decizii pozitive in cazul votului in plenul Parlamentului European cu privire la aceste trei dosare, considera UNTRR, care prezinta un rezumat al optiunilor potentiale analizate in prezent in cadrul Parlamentului European, asa cum apar dupa votul din 10 ianuarie al Comisiei TRAN:
a) sa se solicite Conferintei Presedintilor (compusa din liderii grupurilor politice si presedintele Parlamentului European – Antonio Tajani) sa reintroduca cele trei dosare pe ordinea de zi a sesiunii plenare;
b) sa se solicite Conferintei Presedintilor sa introduca pe ordinea de zi a sesiunii plenare pentru a se supune la vot numai dosarul privind accesul la piata de transport rutier de marfa / cabotaj, singurul care a trecut in cadrul reuniunii TRAN din 10 ianuarie 2019;
c) sa se lase cele trei dosare pentru urmatorul Parlament European (si viitorul Comitet TRAN, care va fi constituit dupa alegerile europene).
In opinia UNTRR, in cazul in care comisia alege varianta Conferintei Presedintilor, se preconizeaza ca acest for decizional va avea ultimul cuvant daca cele trei dosare vor fi supuse la vot si dezbatere sau numai la vot in sedinta plenara. „De asemenea, este de competenta Conferintei Presedintilor sa decida date specifice si sa stabileasca termene pentru amendamente. Totodata, este important sa mentionam ca un grup politic poate, de asemenea, solicita inscrierea dosarelor pe ordinea de zi a sedintei plenare, si stim cu certitudine ca este cel putin un grup politic care intentioneaza sa faca acest lucru“, arata UNTRR.
In ceea ce priveste amendamentele in plen, comisia TRAN poate depune amendamente numai la dosarul care a fost votat pozitiv pe 10 ianuarie 2019 (acces la piata / cabotaj). Comisia pentru ocuparea fortei de munca si afaceri sociale (EMPL) ar putea sa prezinte amendamente in sedinta plenara cu privire la celelalte doua dosare (timpii de conducere si de odihna si detasarea), deoarece acestea sunt cele doua dosare cu care este asociata EMPL. O alta varianta, sustine UNTRR, este ca un grup politic sau un grup de 38 de deputati europeni ar putea depune amendamente in sedinta plenara. „Este important sa reamintim ca, avand in vedere ca cele trei dosare au fost respinse in plen in iulie anul trecut, toate amendamentele care au fost luate in considerare inainte de aceasta data sunt considerate "respinse", insa un grup politic sau un grup de 38 de deputati europeni poate sa re-depuna (unele, o parte din) ele. Sa reamintim, de asemenea, ca, in cazul unui vot pozitiv in cadrul sedintei plenare a Parlamentului European privind cele trei dosare ale Pachetului de Mobilitate 1, aceasta decizie va deveni baza activitatii urmatorului Parlament European, dupa alegerile europene din aceasta vara“, mai arata Uniunea.