Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a demarat, împreună cu Inspecţia Muncii, o campanie de informare a românilor care lucrează în străinătate cu privire la modul de recrutare, condiţiile de muncă şi drepturile acestora, a anunţat, luni, ministrul de resort, Raluca Turcan.

„Am avut astăzi o primă discuţie cu ataşaţii pe probleme de muncă din ţările europene, reprezentanţii Ministerului în cadrul misiunilor diplomatice din străinătate, pentru a ne asigura că sezonierii din România care doresc să muncească în alte state o vor putea face în condiţii de siguranţă şi vor avea toate informaţiile de care au nevoie. Tocmai pentru a evita disfuncţionalităţile din anii trecuţi, la reluarea activităţilor sezoniere în ţările europene, am demarat deja împreună cu Inspecţia Muncii o campanie de informare cu privire la modul de recrutare, la condiţiile de lucru şi la drepturile pe care le au românii care lucrează în străinătate“, a transmis Raluca Turcan pe pagina sa de Facebook.

Ministrul a mai precizat că românii care se deplasează la muncă în străinătate vor avea acces la informaţii specifice şi în gări, aeroporturi şi puncte de trecere a frontierei.

„Vom încheia protocoale cu Ministerul Afacerilor Interne şi cu Ministerul Transporturilor pentru a asigura accesul la informaţii nu doar online, ci şi în zonele de tranzit – gări, aeroporturi, puncte de trecere a frontierei. I-am îndemnat pe ataşaţii de muncă să transmită constant informări cu privire la modul în care sunt respectate drepturile lucrătorilor români din ţările în care activează, dar şi la eventualele schimbări de legislaţie a muncii, pentru a-i putea informa în timp util pe cei care lucrează în ţările respective“, a punctat ministrul.

Dupa aproape 10 ore de negocieri, in jurul orei locale 6:45, reprezentantii celor trei institutii europene – Consiliu, Comisie si Parlament – au ajuns la un Acord pe Pachetul Mobilitate 1. Din nefericire pentru transportatorii romani si nu numai, principala prevedere legata de intoarcerea camionului a ramas si va fi implementata, modificandu-se doar perioada fata de propunerea lui Ismail Ertug de la 4 la 8 saptamani. Redam mai jos care sunt prevederile principale ale Acordului pe fiecare dosar in parte. Mai multe veti putea citi in numarul urmator al revistei Tranzit!


Regulamentul 561/2006 – Perioadele de conducere si odihna

Perioada de referinta:
Actuala perioada de referinta de 2 saptamani ramane ca regula generala, asta inseamna ca soferii pot lua o pauza saptamanala redusa de 24 de ore si una normala de 45 de ore la fiecare saptamana.
• Derogare pentru soferii care activeaza pe international (daca doua pauze saptamanale reduse sunt petrecute in afara tarii unde are sediul compania si in afara tarii de resedinta a soferilor) este posibil sa efectueze doua pauze saptamanale reduse in oricare doua saptamani consecutive cu repaus compensatoriu obligatoriu care precede direct perioada de odihna normala din cea de-a treia saptamana.
• Timp de conducere de maximum 90 de ore la fiecare doua saptamani consecutive ramane ca si in prezent
• Tahograful inteligent II
• Introducerea tahografului inteligent in transportul greu cel mai tarziu in 2025 (cu incepere din 2023 pentru modele mai vechi)
• Introducerea tahografului inteligent la vehiculele sub 3,5 tone cel mai tarziu in 06/2026
• Interzicerea efectuarii pauzei de 45h in cabina camionului
• Soferul se poate intoarce acasa (dar nu se precizeaza daca in statul de origine sau in adresa din buletin) inainte de sfarsitul fiecarei a treia saptamani.

Accesul la piata /Cabotaj (Regulamentul 1071/2009 si 1072/2009)

Tipul de cabotaj
• 3 operatiuni de cabotaj in 7 zile cu o perioada de 4 zile de
• cooling-off (fara operatiuni de cabotaj in acelasi stat membru)
• Incalcarea regulilor de cabotaj poate duce la pierderea bunei reputatii si, implicit, a licentei de transport

Transport combinat: Posibilitatea statului membru sa aplice limitele de cabotaj si la transportul combinat

Criterii de aplicare
• Aplicarea regulilor pentru transportul de marfuri si pe traseu international
Intoarcerea acasa a vehiculului: Vehiculul trebuie sa se intoarca in statul membru de origine cel putin la fiecare opt saptamani
• O legatura mai puternica intre tara de inmatriculare a vehiculului si sofer

Detasarea soferilor / Lex Specialis

Detasarea se aplica
• Cabotajului
• Transportului rutier combinat
• Transportului international (atat pentru tranzit, cat si pentru transportul bilateral (plus alte doua optiuni).

Detasarea intragroup: nu au fost admise exceptii
Probleme aparute intre cele trei dosare
• Necesara o mai buna aplicare
• Necesare reguli si instrumente de monitorizare mai bune (de exemplu tahograful inteligent, informatii mai multe in IMI [Instrumentele pietelor interne] si in ERRU [Registrul European al operatorilor de transport rutier])
• se impun obligatii mai stricte pentru colaborarea dintre statele membre (verificarea companiilor etc.)