Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Acord provizoriu între PE, CE și Consiliu cu privire la Directiva permisului de conducere

În urma unor negocieri încheiate zilele trecute, reprezentanții Parlamentului European (PE), Comisiei Europene (CE) și Consiliului European au ajuns la un acord provizoriu privind revizuirea directivei permiselor de conducere, așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN. De altfel, aceasta a și făcut lobby intens pentru dosarul respectiv și se declară foarte mulțumită de rezultatul negocierilor.

Acordul prevede că din 2030 va exista în toate statele membre UE un permis de conducere digital, care să poată fi accesat de pe orice telefon mobil – dar el nu este obligatoriu, ci folosirea lui este la latitudinea șoferului. Versiunea pe hârtie va rămâne valabilă, dar permisul de conducere digital va deveni noul standard. Cum va arăta exact acesta și cum vor fi utilizate datele nu a fost încă stabilit.
În plus, noua directivă ar urma să le permită tinerilor de 17 ani cu permis de conducere C să lucreze însoțiți de un șofer experimentat.

Iar masa maximă permisă pentru permisul de conducere B a fost mărită la 4.250 kg, deci politica Olandei de toleranță privind greutatea vehiculelor electrice are acum temei legal.
În această formă, Directiva ar rezolva parțial problema deficitului de șoferi prin faptul că ar facilita accesul la profesie al tinerilor, iar siguranța rutieră va fi îmbunătățită.

Directiva le va oferi solicitanților posibilitatea de a obține un permis de conducere înainte de a atinge vârsta minimă necesară, dar de a merge o vreme însoțiți de un șofer cu experiență. Schema va fi propusă pentru autoturisme în toate statele membre UE, iar ele pot alege să ofere această posibilitate și pentru camionete și camioane care fac transport național.

Acest lucru era deja posibil în Olanda, amintește TLN, dar acum vârsta minimă din UE pentru obținerea permisului de conducere C a fost redusă de la 21 de ani la 18 ani în toate statele. Iar codul-95 rămâne o condiție.

Permisul de conducere pentru camioane rămâne valabil cinci ani, dar statele membre pot decide să scurteze această perioadă pentru conducătorii auto mai în vârstă. În plus, vor exista cerințe medicale mai stricte, cum ar fi un test oftalmologic și evaluarea aptitudinii cardiovasculare a șoferului, pentru persoanele care doresc să obțină un permis de conducere pentru prima dată. Cu alte cuvinte, subliniază TLN, situația actuală din Olanda se va întâlni în toate țările UE. Acest acord provizoriu este un așa-numit trilog, la care a ajuns un grup restrâns de negociatori din PE, CE și Consiliu. Comisia pentru transporturi a PE trebuie să îl aprobe, după care se votează în plen. În numele Consiliului a condus negocierile Polonia, care deține în prezent președinția, și toți miniștrii de transport trebuie să aprobe acordul. Iar după aprobarea oficială a ambelor instituții autoritățile naționale vor putea transpune această directivă în reglementările naționale.

Sursă foto: TLN

Articole similare

Ad