
DB Cargo și-a publicat rezultatele financiare pentru 2024, care, deși marchează o îmbunătățire, rămân negative. În ciuda unui plan de restructurare radical, operatorul feroviar de marfă continuă să se confrunte cu pierderi semnificative, scăderea volumelor transportate și o cotă de piață tot mai mică în fața companiilor private.
O erodare continuă a poziției de piață
De-a lungul ultimilor ani, DB Cargo și-a pierdut dominația pe piața germană a transportului feroviar de marfă. Dacă în 2007 compania controla 80% din sector, în 2023 cota sa a scăzut la doar 39%, în timp ce operatorii privați au ajuns la 61%. Volumul transportului s-a contractat și mai mult în 2024, cu un declin de 9% față de anul anterior, până la 180 de milioane de tone.
Cauzele principale includ o economie slabă, declinul transportului intermodal, grevele și problemele persistente ale infrastructurii feroviare germane. Sectorele industriale mari, precum auto și siderurgia, au fost printre cele mai afectate.
Rezultate financiare mixte
În 2024, DB Cargo a reușit să își reducă pierderile operaționale (EBIT) la 357 milioane de euro, o îmbunătățire față de deficitul de 497 milioane din 2023. Totuși, cifra de afaceri a scăzut cu 3,2%, ajungând la 5,4 miliarde de euro. Pe de altă parte, EBITDA a fost pozitiv, la 66 milioane de euro, un semn că măsurile de restructurare încep să producă efecte.
Situația s-a complicat și mai mult după ce Comisia Europeană a decis ca Deutsche Bahn să nu mai subvenționeze pierderile DB Cargo. Astfel, compania trebuie să atingă profitabilitatea până la finalul lui 2026 sau să returneze ajutoarele primite, în valoare de 1,9 miliarde de euro.
Un plan de restructurare dur, dar necesar
Pentru a redresa situația, DB Cargo a implementat un plan de restructurare ce include:
- Reducerea a 5.000 de locuri de muncă, în special în landurile estice ale Germaniei;
- O reorganizare pe unități sectoriale, oferind diviziilor mai multă autonomie;
- Optimizarea rețelei de transport, concentrându-se pe rutele profitabile.
Un jucător-cheie în logistica europeană și asiatică
În ciuda dificultăților, DB Cargo rămâne un actor important pe piața logistică europeană, operând pe o rețea de 33.000 km, cu 78.000 de vagoane și 2.700 de locomotive. Compania joacă un rol esențial și în coridoarele feroviare dintre Europa și Asia, prin DB Cargo Eurasia, care menține legături regulate între China și marile orașe europene.
Cu toate acestea, dacă măsurile de restructurare nu reușesc să readucă DB Cargo pe profit în următorii doi ani, compania ar putea fi forțată să ia decizii și mai drastice pentru a-și menține activitatea.