APTUS Software a prezentat luna trecuta aplicatii software si echipamente de ultima generatie, care presupun o rata de recuperare a investitiei foarte ridicata. Accentul a fost pus pe avantajele implementarii unui sistem WMS:
managementul stocului in timp real, optimizarea personalului, reducerea numarului de inventare si a timpului de realizare a acestora, satisfacerea clientilor prin livrari corecte si la timp.
Compania de soft a prezentat o serie de solutii moderne de pick-by-voice, pick-by-light sau integrarea sistemului WMS cu tehnologia RFID sau cu sistemul de supraveghere video pentru aplicatiile in care se doreste manipularea mai rapida si urmarirea cu mai multa acuratete a stocurilor. Participantii au putut vedea si chiar testa terminalele mobile Intermec, iar Oszkar Bara, CTO APTUS Software, a evidentiat lejeritatea interconectarii tuturor activitatilor din cadrul unui depozit prin intermediul unei solutii WMS personalizate in functie de nevoile fiecarui client.
Una dintre cele mai interesante prezentari a aratat modul cum Interbrands si-a optimizat activitatea in urma implementarii solutiei WMS a APTUS, Made4Net.
Interbrands opereaza trei centre de distributie in Bucuresti, Timisoara si Bacau si 14 puncte de tranzit. Depozitul din Bucuresti are 14.000 m2 si o capacitate de 18.000 paleti. Saptamanal sunt procesate 10.000 de comenzi, cu aproximativ 130.000 de linii de comanda.
Analiza specificatiilor a inceput in mai 2010, iar startul a fost dat la inceputul lui februarie. Inainte de a porni activitatea folosind noua solutie s-a facut un inventar care a durat in jur de doua zile.
Pentru a opera cu succes acest sistem, personalul depozitului a trebuit sa treaca prin mai multe sesiuni de training, care s-au desfasurat cam in aceeasi perioada cu analiza de specificatii. S-au tinut circa cinci sesiuni de instruire in 2010, incepand din august. Urmarea logica a implementarii unui WMS e reducerea personalului, lucru care inca nu a avut loc la Interbrands, compania fiind deocamdata in perioada de tranzitie si de acomodare cu noul mod de lucru, dar se estimeaza ca, incepand de anul viitor, se va putea face o analiza corecta a necesarului de personal si atunci s-ar putea ca acesta sa fie redus cu 10-15%. „Dupa implementare, aplicatia nu a suferit modificari majore. S-au facut niste adaptari din mers, dar acestea sunt date de faptul ca Interbrands activeaza pe o piata foarte dinamica, cerintele sunt intr-o continua schimbare, iar avantajul acestei solutii este flexibilitatea: setarile dorite pot fi activate direct din interfata, nu este nevoie de interventia unor dezvoltatori. Acum avem circa 44 de politici de picking“, a aratat Iulian Radu, distribution center manager in cadrul Interbrands Marketing&Distribution. El a adaugat ca politica interna a companiei impune efectuarea unui inventar anual, insotit de audit, dar de cate ori este nevoie se fac inventare uzuale. „De la implementare, din februarie, in urma inventarelor s-a observat ca acuratetea stocului a crescut considerabil.“
Planificarea livrarilor se face cu ajutorul unei alte solutii, dezvoltate in-house, care a fost pusa in practica inainte de implementarea acestui WMS, iar cele doua sisteme au fost interfatate.
Punctele nevralgice vizate de noua solutie au fost modul de lucru invechit, care nu mai raspundea cerintelor activitatii, faptul ca procesele din depozit se desfasurau mai mult pe hartie, dificultatea verificarii stocurilor fizice, dupa atribute de stoc (loturi, date de expirare) si dupa locatie, lipsa operatiunilor automatizate de receptie, depozitare, realimentare zone de picking, pregatire, livrare, dificultatea urmaririi eficientei fortei de munca si lipsa de trasabilitate a produselor.
In urma implementarii, beneficiile obtinute au fost numeroase: managementul stocului in timp real (loturi, date de expirare etc.), optimizarea spatiului din depozit, optimizarea si coordonarea fortei de munca din depozit, cresterea gradului de satisfactie a clientilor prin imbunatatirea acuratetei comenzilor livrate. In plus, s-au obtinut iesiri de produse conform regulilor FEFO combinate cu regulile specifice de shelf life agreate cu clientii speciali, evitand situatiile de out of stock, dar si riscul de expirare a produselor din stoc. Sistemul de raportare avansat ofera o imagine de ansamblu asupra operatiunilor, ajutand la nivel decizional la o planificare mai buna a livrarilor.
Sistemul poate trimite comenzi individuale catre lucratori in functie de criteriile si prioritatile stabilite. Daca este necesar, seful de tura poate sa intervina si sa schimbe prioritatile, iar oamenii din depozit primesc imediat sarcinile in functie de situatia actualizata.
Si returnarile de la clienti pot fi verificate foarte usor in functie de documentatia de la receptie, cu ajutorul careia se poate verifica daca acestia au returnat marfa livrata de Interbrands sau nu.