
Perioada de probă obligatorie pentru șoferii începători
Uniunea Europeană a ajuns la un acord politic provizoriu privind revizuirea Directivei UE privind permisul de conducere, introducând măsuri esențiale pentru creșterea siguranței rutiere. Una dintre cele mai importante modificări este perioada de probă de doi ani, care va fi aplicată uniform în toate statele membre pentru șoferii începători. În această perioadă, sancțiunile pentru infracțiuni grave, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, vor fi mai severe. Scopul acestei măsuri este de a reduce numărul accidentelor rutiere în primii ani de experiență la volan.
Digitalizarea permisului de conducere
Un alt element-cheie al reformei este introducerea permisului de conducere digital, care va fi integrat în portofelul european de identitate digitală. Până în 2030, toți cetățenii UE vor putea opta pentru această variantă, care va fi recunoscută oficial în toate statele membre. Permisul digital va coexista cu varianta fizică, care va rămâne disponibilă la cerere. În plus, valabilitatea permisului pentru autoturisme și motociclete va fi extinsă la 15 ani, cu excepția cazurilor în care acesta este utilizat ca document de identificare, situație în care valabilitatea va fi de 10 ani.
Examinări medicale pentru siguranță sporită
Pentru a asigura o evaluare mai riguroasă a capacității de a conduce, reforma introduce cerințe standardizate privind examinările medicale în întreaga Uniune Europeană. Statele membre vor avea obligația de a implementa fie un examen medical formal, fie un chestionar de autoevaluare pentru a determina dacă o persoană este aptă să obțină sau să își reînnoiască permisul.
Șoferi profesioniști mai bine pregătiți
Reforma include și măsuri pentru a sprijini tinerii care doresc să obțină un permis pentru autoturisme (categoria B) sau camioane și furgonete (categoria C). Printr-un sistem de conducere însoțită, aceștia vor putea începe pregătirea încă de la vârsta de 17 ani, sub supravegherea unui șofer cu experiență. Această măsură urmărește atât creșterea siguranței rutiere, cât și reducerea deficitului de șoferi profesioniști în Europa.
Facilități pentru cetățenii mobili ai UE
O altă modificare importantă vizează persoanele care locuiesc într-un stat membru diferit de cel al cetățeniei lor. În baza noilor reguli, aceștia vor putea susține examenele și obține permisul de conducere în țara lor de origine, dacă întâmpină dificultăți din cauza barierelor lingvistice din statul gazdă.
Această reformă face parte dintr-un pachet mai larg de măsuri privind siguranța rutieră, aliniat la strategia UE 2021-2030, care urmărește reducerea la jumătate a accidentelor mortale și grave până în 2030 și atingerea obiectivului „Vision Zero” – eliminarea completă a accidentelor rutiere fatale până în 2050. Deși numărul deceselor în accidente rutiere a scăzut cu doar 1% în 2023 și cu 3% în 2024, atingerea obiectivului impune o reducere anuală de cel puțin 4,5%.
Acordul provizoriu trebuie acum aprobat formal de Comitetul Reprezentanților Permanenți (Coreper) al Consiliului UE și de Parlamentul European. După finalizarea procesului juridic și lingvistic, reforma va deveni oficială, iar statele membre vor începe implementarea noilor reguli.