Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

România, pe locul al patrulea printre flotele europene ca volume de transport internațional în 2023

Transport rutier de marfă international în Europa

Piața europeană de transport rutier de marfă a scăzut în 2023 cu 3,2%, până la un total de 1.893.282 de milioane de tone-kilometri, conform Eurostat, citat de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) în analiză activității diverselor flote naționale din UE din 2023.

Volumele de transport intern realizate de flotele naționale au scăzut cu 3,3% și au totalizat 1.170.803 milioane de tone-kilometri, adică 61,8% din cantitatea totală transportată în Europa, iar volumele de transport internațional au scăzut cu 3,1%, până la 722.476 de milioane de tone-kilometri, din care 234.601 în UE14, unde scăderea față de 2022 a fost de 5,98%.

Primele cinci țări în clasamentul volumelor de transport internațional realizate de flota proprie sunt Polonia, care a scăzut cu 0,8% față de 2022, până la 243.065 de milioane de tone-kilometri, și care își desfășoară 64,3% din activitatea totală de transport la internațional, urmată la mare distanță de Spania, cu 85.169 de milioane de tone-kilometri (-4,0%), adică 32,3% din activitatea totală a flotei este la internațional, Lituania, cu o creștere de 16,5% față de 2022, până la 58.923, și a cărei flotă își desfășoară 93,4% din activitate la internațional, România, cu 42.935, cu 1,4% mai mult decât în 2022, a cărei flotă își desfășoară 65,8% din activitate la internațional, și Cehia, cu 36.173, cu 3,3% mai mult decât n 2022, și cu o pondere a internaționalului de 55,8% din total. Urmează Germania și Olanda, Bulgaria, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Portugalia, Italia, Franța și Belgia.

Și aici vedem, ca și la transport național, că flotele din țările estice au mers mai bine, scăzând cu 1,5% față de 2022, în condițiile în care cele vestice au scăzut cu 6%. Dar și unele flote din est – a Bulgariei, Slovaciei, Ungariei, Sloveniei și Letoniei – au avut scăderi, unele chiar mari.

Flota Franței manifestă o tendință care amintește de începutul anilor 2000, scăzând cu 7%.

După o mică redresare în 2022, transportul bilateral, principala componentă a internaționalului, a pierdut 4,5% în 2023. Primele 12 flote naționale au scăzut – cu excepția României, care este pe locul al șaselea – uneori foarte puternic (cele din Italia, Slovacia și Portugalia). Creșteri au mai avut Lituania (6,1%) și Croația (3,2%).

Și în ceea ce privește volumele de transport terță-țară volumele au crescut semnificativ în ultimii 10 ani, dar în 2023 a fost o scădere de 0,5%. Dintre țările fruntașe, Polonia, Lituania și România (aflată pe locul al treilea) au crescut, în timp ce Bulgaria și Slovenia au scăzut mult.

Transportul terță-țară este realizat din ce în ce mai mult de flotele din țările estice, cu peste 88% din totalul transportului terță-țară din Europa.

Cabotajul a scăzut pentru al doilea an consecutiv și numai câteva flote din partea de sus a clasamentului au un volum semnificativ. Dintre țările din Top 5, Polonia și România (pe locul al treilea) stagnează, Lituania crește cu 20%, Spania scade cu 2,9%, iar Olanda crește cu 2,4%.

Articole similare

Ad