Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Șoferii de TIR ar putea fi eliminați de pe lista profesiilor deficitare în Flandra

Profesia de șofer de camion, considerată de ani buni ca fiind „deficitară” în Flandra, riscă să fie exclusă din lista oficială a ocupațiilor pentru care angajatorii pot recruta lucrători din afara Uniunii Europene. Propunerea a fost înaintată de ministrul flamand al muncii, Zuhal Demir (N-VA), care invocă nereguli în utilizarea acestei facilități legale – inclusiv cazuri în care șoferii erau înregistrați ca lucrători în mutări pentru a evita restricțiile legale.

În contextul unui deficit de șoferi care se adâncește la nivel european, măsura propusă de guvernul flamand ar putea complica și mai mult eforturile industriei de a-și acoperi necesarul de personal. Înlocuirea migrației economice legale cu soluții mai puțin transparente sau cu un vid în ofertă riscă să afecteze nu doar funcționarea firmelor, ci și competitivitatea întregului sector de transport belgian.

Reacții de îngrijorare din partea sectorului de transport

Măsura a provocat o reacție rapidă din partea transportatorilor, care consideră că excluderea profesiei de șofer de TIR de pe lista ocupațiilor deficitare va agrava și mai mult criza forței de muncă din sector. Philippe Degraef, directorul Febetra, a avertizat că migrația economică bine gestionată este crucială pentru echilibrarea pieței muncii și nu ar trebui blocată din considerente politice. El susține că angajarea legală a șoferilor extracomunitari, în condițiile de muncă și de plată specifice legislației belgiene, este benefică atât pentru companii, cât și pentru societate, prin contribuțiile la sistemul de securitate socială și prin acoperirea unui deficit cronic de personal.

Sindicatele susțin angajarea legală a șoferilor străini

Interesant este că nici sindicatele nu se opun în mod fundamental angajării șoferilor din afara UE. Frank Moreels, președintele UBT (Federația Transportatorilor din Belgia), afirmă că nu există nicio problemă cu angajarea șoferilor străini, atâta timp cât aceștia beneficiază de contracte care respectă standardele naționale. El condamnă însă practicile ilegale sau semi-legale, cum ar fi utilizarea lanțurilor de subcontractare pentru a eluda legislația și a angaja lucrători în condiții precare.

În același timp, companii belgiene din domeniul transporturilor subliniază beneficiile aduse de forța de muncă străină, fără posibilitatea de a angaja străini, multe firme riscând să piardă oameni-cheie care fac diferența într-un sector competitiv.

De aceea, decizia finală asupra decretului ministrului muncii din Flandra va fi esențială pentru direcția pe care o va urma Belgia în ceea ce privește gestionarea pieței muncii din transporturi.

Articole similare

Ad