
Conform datelor publicate de Asociația Constructorilor de Automobile (ACAROM) din România și ACEA, înmatriculările de autoturisme noi în UE au scăzut cu 1,9% în T1 2025 comparativ cu T1 2024, datele din martie 2025 indicând o ușoară scădere de 0,2%, deoarece situația economică globală a rămas deosebit de dificilă și imprevizibilă pentru producătorii de automobile. La 15,2% în T1 din 2025, cota de piață a vehiculelor full electrice rămâne departe de așteptări. Modelele electrice hibrid continuă să fie cel mai popular tip de motorizare în rândul cumpărătorilor.
Vehiculele full electrice (BEV) reprezentau 15,2% din cota totală de piață a UE în martie 2025, în creștere de la un nivel scăzut de 12% în T1 din 2024. Vehiculele electrice hibride (HEV) au urcat la o cotă de piață de 35,5%, fiind alegerea preferată a consumatorilor din UE. Între timp, cota de piață a vehiculelor pe benzină și diesel a scăzut la 38,3%, de la 48,3% în aceeași perioadă a lui 2024.
În T1 2025, vânzările de vehicule full electrice noi s-au majorat cu 23,9%, ajungând la 412.997 de unități, reprezentând o cotă de 15,2% din totalul pieței UE. Trei dintre cele mai mari patru piețe ale UE au înregistrat o creștere puternică, reprezentând 63% din totalul înmatriculărilor de vehicule full electrice: Germania (+38,9%), Belgia (+29,9%) și Țările de Jos (+7,9%). În schimb, Franța a înregistrat o scădere de 6,6%.
Cifrele pentru T1 2025 arată, de asemenea, că înmatriculările noi de vehicule electrice hibride în UE au crescut cu 20,7%, datorită creșterii semnificative înregistrate pe patru piețe: Franța (+47,5%), Spania (+36,6%), Italia (+15,3%) și Germania (+10,5%). Astfel, numărul înmatriculărilor din T1 2025 se ridică la 964.108 de unități, reprezentând 35,5% din cota de piață a UE.
Înmatriculările de vehicule electrice hibride plug-in au crescut cu 1,1% în T1 2025, totalizând 207.048 de unități. Acest lucru s-a datorat în principal unei creșteri semnificative a vânzărilor pe piețe-cheie, precum Germania (+41,8%) și Spania (+30,7%). Ca urmare, vehiculele electrice hibride plug-in au reprezentat 7,6% din totalul înmatriculărilor de vehicule în UE, în creștere de la 7,4% în primul trimestru din 2024.
În martie 2025, vehiculele full electrice și vehiculele electrice hibride au crescut cu 17,1% și, respectiv, cu 23,9%, în timp ce vehiculele electrice hibride plug-in au crescut cu 12,4%.
Înmatriculările de autoturisme pe benzină au scăzut cu 20,6% până la finalul T1 2025, declinul înregistrându-se pe toate piețele importante. Cea mai puternică scădere a fost înregistrată în Franța, unde înmatriculările au scăzut cu 34,1%, urmată de Germania (-26,6%), Italia (-15,8%) și Spania (-9,5%).
Cu 779.817 de înmatriculări de autovehicule noi până în prezent, cota de piață a autovehiculelor pe benzină a scăzut la 28,7%, de la 35,5% în urmă cu un an. În mod similar, piața vehiculelor diesel a scăzut cu 27,1%, având o cotă de piață de 9,5% în primul trimestru din 2025. În ansamblu, majoritatea piețelor din UE au înregistrat scăderi cu două cifre.
În plus, vehiculele pe benzină arată o scădere de 20,7% în martie 2025, iar vehiculele diesel o scădere de 25,5%.
România se află pe poziția 13 în UE, cu un volum de 33.692 de autoturisme noi înmatriculate, generând o creștere de +1,4% față de perioada ianuarie-martie 2024. Dintre acestea, 2.161 de unități au fost full electrice (-36,4%) și 15.788 au fost cu motorizare hibridă (+40,4%).
Cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în Europa au fost reprezentate de grupul VW, înregistrând 875.875 de unități, în creștere cu +5,7%, urmate de grupul STELANTIS cu 525.283 de unități, în scădere cu -12,2%, și de Grupul Renault cu 344.519 de unități, în creștere cu +10% (din care DACIA: 153.382 de unități, în creștere cu +1,3% comparativ cu T1 2024). Autoturismele Ford au reprezentat 114.678 de unități noi înmatriculate în T1 2025, în scădere cu -1,9% față de T1 2024.