
O companie de transport rutier din regiunea Tirol, Austria, se află în centrul unui scandal major după ce o anchetă a poliției financiare (Finanzpolizei) a descoperit un sistem de fraudă care a vizat normele europene privind timpul de conducere și condițiile de muncă ale șoferilor. Deși numele companiei nu a fost făcut public, autoritățile au confirmat impunerea unei amenzi de 80.000 de euro și depunerea a nu mai puțin de 156 de plângeri oficiale.
Totul a pornit de la o sesizare anonimă, care a declanșat o serie de controale la sediul companiei și asupra flotei sale de 33 de camioane. Rezultatele au fost alarmante: investigarea tahografelor a arătat că șoferii utilizau mai multe carduri personale pentru a simula pauze fictive, astfel încât să conducă mult peste limitele legale. În paralel, anchetatorii au descoperit lipsa înregistrărilor de muncă, angajări ilegale și cazuri în care unii șoferi primeau în mod ilegal indemnizații de șomaj, deși lucrau în regim full time.
Printre cele mai grave încălcări documentate se numără:
- 107 cazuri de depășire a timpului legal de conducere;
- Utilizarea ilegală a cardurilor de tahograf aparținând altor persoane;
- Angajarea de șoferi fără permise de muncă, inclusiv un britanic și un turc;
- Fraude cu asigurări sociale și falsificarea de documente oficiale.
Reacția autorităților a fost rapidă și fermă. În paralel cu amenda administrativă, Finanzpolizei a solicitat retragerea licenței de operare a companiei. De asemenea, fondul austriac de asigurări de sănătate și autoritățile fiscale investighează prejudiciile cauzate bugetului public. Task Force-ul specializat în fraude sociale analizează cazurile individuale ale șoferilor implicați.
Oficialii guvernamentali au intervenit imediat în spațiul public. Secretarul de stat Barbara Eibinger-Miedl a declarat că acest caz „reprezintă un pericol direct pentru siguranța traficului”, punând accent pe problema oboselii la volan. La rândul său, ministrul Finanțelor, Markus Marterbauer, a felicitat echipa de investigație pentru descoperirea unei „scheme organizate de fraudare” și pentru colaborarea eficientă dintre instituții.
Cazul Tirol evidențiază din nou presiunea economică din sectorul transporturilor și tentația de a depăși granițele legalității pentru a menține competitivitatea. Dar, în același timp, ridică semne de întrebare cu privire la eficiența mecanismelor de control existente și la amploarea reală a practicilor ilegale în transportul rutier european.