Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia, pe locul al doilea după Franța ca număr de firme mari de transport

Distribuția firmelor poloneze de transport cu licență comunitară în funcție de numărul de vehicule din flotă

Numărul companiilor poloneze de transport cu licență comunitară pentru internațional a fost în creștere, de la aproape 36.000 în 2018 la 44.500 în 2022 și la 45.600 la final de 2023, în ciuda recesiunii, arată raportul pe 2024/2025 al asociației poloneze de transport și logistică TLP. O parte din creștere se datorează faptului că până în 2021 vehiculele cuprinse în raportare aveau peste 3,5 t, iar din 2022 se începe de la 2,5 t. Însă și în 2023, în ciuda situației economice dificile, s-au adăugat 1.000 de companii cu licență comunitară. Apoi în 2024 creșterea s-a oprit, ba chiar în septembrie s-a văzut o scădere cu 300 de firme față de finalul lui 2023, cifră aflată în concordanță cu cea referitoare la restructurările și lichidările de firme de transport din această țară.

Numărul de companii mari, cu peste 250 de angajați, a crescut și el rapid, de la 98 în 2020 la 119, ceea ce plasează Polonia pe locul al doilea în Europa după Franța (cu 155), depășind pentru prima dată în istorie Germania. Este încă o dovadă că greutatea se mută spre jucătorii mari și că transportul este în proces de consolidare. În Germania, unde numărul a scăzut, sunt 109 astfel de companii, în Italia 69 și în Olanda 50. În Polonia există un singur domeniu unde sunt mai multe firme mari decât în transport, cel al produselor din plastic, și doar alte două domenii cu peste 100 de firme mari, producția de componente auto și producția de mobilă.

Însă Polonia nu are giganți ca Girteka din Lituania sau Waberer din Ungaria, deci nu a dus la apariția de mărci internaționale. Însă există potențial mai ales la intern să crească numărul operatorilor mari.

În țară există în total aproape 170.000 de firme de transport, expediții și logistică, de toate dimensiunile – dintre țările UE, doar Spania are mai mult, dar avansul este mic. Peste 60% (106.500) angajează până la o persoană, alte 50.000 au 2-9 angajați și puțin peste 10.500 au cel puțin 10 angajați. Rolul firmelor mici este în scădere, semn că piața se maturizează și companiile mari devin mai atractive în condițiile crizei de personal, oamenii preferând să se angajeze acolo datorită salariilor mai atractive și condițiilor mai bune. În 2009 15% din forța de muncă din T&L lucra în firme cu 10-49 de angajați, iar până în 2022 s-a ajuns la 28%.

Număr de firme de transport cu peste 250 de angajați (în 2022)

Articole similare

Ad