Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele spot au crescut în T1 2025 pe mai multe relații decât tarifele din contracte

Tarife de transport spot între diverse orașe europene

Spre deosebire de tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract între orașele aflate pe principalele rute europene, care au scăzut toate în primul trimestru din 2025 față de trimestrul anterior, cu excepția celor de la Madrid la Paris, tarifele spot au crescut pe mai multe relații, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).

De la Madrid la Paris vedem o creștere cu 4,8 puncte, până la 138,5 puncte (de la 1,23 la 1,28 de euro/km), și tot cu 4,8 puncte și față de primul trimestru din 2024

De la Varșovia la Duisburg în schimb a fost o scădere importantă față de al patrulea trimestru din 2024, de 11,3 puncte, până la 143,3, adică de la 1,40 la 1,29 de euro/km, dar o creștere de 5,6 puncte față de primul trimestru din 2024, când prețul de transport era de 1,24 de euro/km.

De la Duisburg la Lille indicele tarifelor a scăzut cu 8,2 puncte față de trimestrul anterior (adică de la 2,39 la 2,25 de euro/km) și cu 8,5 puncte față de primul trimestru din 2024 (când tariful era de 2,40 de euro/km).

Pe ruta de la Lyon către Birmingham indicele a scăzut cu 4,1 puncte față de trimestrul anterior, până la 146,2 puncte (sau de la 2,31 la 2,24 de euro/km), dar comparativ cu perioada similară din 2024 au crescut cu 4,7 puncte (atunci erau de 2,17 euro/km).

În schimb de la Milano către Varșovia tendința este ascendentă, creșterea fiind de 6,3 puncte față de trimestrul anterior, până la 128,4 puncte (adică de la 1,25 la 1,31 de euro/km) și de 4,2 puncte față de primul trimestru din 2024 (când erau de 1,27 de euro/km).

Capacitate de transport există, subliniază autorii studiului, dar ea scade, ceea ce conduce la tarife spot ușor mai mari. Mai ales că și costurile sunt mari, și aceste două aspecte nu lasă prețurile de transport să scadă pe fondul scăderii cererii.

Pe piață se observă și o trecere de la curse pe bază de contract la curse spot, astfel încât beneficiarii transportului să aibă mai multă flexibilitate. Deci cererea de pe piața spot crește, deși volumele totale de mărfuri care trebuie transportate se mențin.

Performanța exporturilor franceze rămâne slabă, Carrefour raportând o scădere de 2,1% a veniturilor atât intern, cât și internațional. Iar creșterea raportată de Danone pentru primul trimestru din 2025 a fost limitată la 0,8%, deci cererea pentru produse alimentare este în continuare mică. În plus, potrivit Băncii Franței, rata de utilizare a capacității de producție pentru întreaga industrie a ajuns la 75,4% în martie (față de 75,2% în februarie), mult sub media sa pe termen lung, de 77,2%. Iar efectul acestei cereri scăzute se vede pe rutele Lyon-Birmingham și Duisburg-Lille.

În Germania, Oficiul Federal de Statistică a confirmat că economia a scăzut cu 0,2% în 2024, marcând al doilea an consecutiv de creștere negativă, determinată mai ales de costurile ridicate ale energiei, cererea redusă de export, intensificarea competiției globale și incertitudinea geopolitică și economică. Iar căderea guvernului a complicat și mai mult lucrurile. În aceste condiții, tarifele de transport spot de export au scăzut pe principalele rute din Germania, așa cum se observă între Varșovia și Duisburg și între Duisburg și Lille.

Articole similare

Ad