
Bruxelles-ul dă undă verde preliminară pentru subvenții destinate înlocuirii tahografelor. Transportatorii polonezi ar putea primi sprijin încă din toamnă, subvenția acordându-se și retroactiv pentru cei care deja au montat tahografe pentru a se conforma cu legislația europeană. O măsură similară este așteptată și de transportatorii români, care s-ar putea folosi de exemplul polonez pentru a-și recupera o parte din costurile mari cauzate de conformarea la legislația europeană.
După luni de presiuni venite din partea transportatorilor polonezi, Comisia Europeană a dat un acord preliminar pentru alocarea de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în vederea refinanțării costurilor cu înlocuirea tahografelor. Anunțul a fost făcut de ministrul polonez al Transporturilor și Infrastructurii, Dariusz Klimczak, într-o declarație considerată de industrie ca fiind un pas important spre echilibrarea presiunilor financiare impuse de reglementările europene.
Tahografele, un punct nevralgic pentru micii transportatori
Conform reglementărilor UE, vehiculele utilizate în transportul rutier internațional trebuie să fie echipate cu tahografe inteligente de generația a doua. Înlocuirea acestor dispozitive presupune însă costuri semnificative, mai ales pentru firmele mici și mijlocii, care domină peisajul transportului polonez.
Ministrul Klimczak a declarat în cadrul unei conferințe de presă că sprijinul financiar, cerut cu insistență de transportatorii polonezi, se va adresa în principal întreprinderilor mici și mijlocii, care constituie coloana vertebrală a acestui sector în Polonia.
Un aspect important al schemei propuse este posibilitatea de refinanțare chiar și pentru companiile care au făcut deja trecerea la tahografele de ultimă generație. Cu alte cuvinte, ajutorul financiar nu va fi limitat la cei care urmează să înlocuiască echipamentele, ci și la cei care au suportat deja costurile, un gest de echitate apreciat de transportatori.
Un regulament clar este în pregătire
Deși decizia finală a Comisiei Europene nu a fost încă luată, ministrul a anunțat că sunt deja în lucru condițiile de accesare a subvențiilor și că mai multe detalii vor fi comunicate în perioada următoare, etapa de selectare a dosarelor de finanțare urmând să înceapă cel mai probabil în toamna acestui an.
Acest demers vine în contextul în care transportatorii polonezi au cerut sprijin guvernamental încă din 2023, în cadrul protestelor organizate înainte de aplicarea obligațiilor impuse de Pachetul Mobilitate și de reglementările privind tahografele. Solicitarea a fost reiterată chiar săptămâna aceasta, în timpul protestelor organizate pe rutele către granița cu Ucraina.
Subvențiile pentru tahografe, dacă vor fi confirmate în forma propusă, ar putea aduce o ușurare reală pentru mii de companii poloneze care operează în transportul internațional. Este, totodată, un semnal că vocile protestatarilor au fost auzite, iar autoritățile naționale caută să ofere soluții practice în fața constrângerilor impuse de Bruxelles. Totul depinde, însă, de decizia finală a Comisiei Europene, așteptată în lunile următoare.
Succesul companiilor poloneze ar putea redeschide discuțiile și între transportatorii români și autoritățile române de transport, costurile de preschimbare a tahografelor digitale cu cele inteligente de generația a doua fiind cu greu absorbite și de firmele de transport românești, care se confruntă cel puțin cu aceleași probleme ca și cărăușii polonezi, ca să nu mai vorbim de faptul că economia românească oferă mult mai puține oportunități decât cea poloneză.