
Pe fondul tensiunilor crescute în sectorul transporturilor rutiere, guvernul italian a adoptat pe 19 mai un pachet legislativ important menit să răspundă solicitărilor formulate de transportatori în ultimele luni. Aceste măsuri s-au aflat şi pe lista transportatorilor români care au organizat anul trecut cel mai lung protest care a avut loc în ţara noastră, fără succes, însă.
Timp de așteptare redus și despăgubiri automate
Una dintre cele mai așteptate măsuri se referă la reducerea timpului de așteptare nefacturat la încărcare și descărcare. Dacă anterior transportatorii nu aveau drept la compensații pentru primele 120 de minute, noua legislație reduce acest prag la 90 de minute.
După acest interval, se activează automat o compensație de 100 de euro pe oră de întârziere, un cuantum semnificativ care poate funcționa și ca descurajare pentru beneficiari care generează întârzieri sistematice.
O altă inovație majoră este introducerea răspunderii solidare între cel care comandă transportul și expeditor în privința plății acestor despăgubiri. În practică, acest lucru face ca transportatorul să nu mai fie nevoit să urmărească un singur debitor, ci poate obține despăgubirea de la oricare dintre cei doi parteneri contractuali. Este un pas esențial în echilibrarea relațiilor comerciale, în special într-un sector în care firmele mici sunt adesea la mâna clienților mai mari.
Măsuri împotriva întârzierilor la plată și a abuzurilor contractuale
Noua legislație intervine și asupra plăților întârziate, una dintre cele mai cronice probleme ale transportului rutier italian. Practicile comerciale incorecte, cum ar fi întârzierea sistematică a plăţii facturilor sau modificarea unilaterală a termenelor de plată (N.R: precum diferite clauze contractuale abuzive care prevăd creşterea termenului de plată cu 30 de zile faţă de scadenţă dacă CMR-urile nu sunt trimise în original în termen de 3 zile de la livrare!), vor putea fi sancționate mai eficient de către Autoritatea pentru Concurență. Aceasta va putea acționa în baza unei prevederi noi privind abuzul de dependență economică, concepută pentru a proteja companiile aflate într-o poziție contractuală vulnerabilă.
Această intervenție este considerată un pas necesar pentru o piață mai transparentă, în care relațiile dintre mandanți și transportatori să fie bazate pe reciprocitate și echitate, nu pe presiune economică.
Sprijin financiar pentru reînnoirea flotelor
Pe lângă reglementările juridice, guvernul italian a anunțat o măsură cu impact direct în planul sustenabilității: alocarea a 12 milioane de euro în următorii doi ani pentru reînnoirea parcului auto. Fondurile vor putea fi accesate de transportatori pentru achiziția de vehicule mai eficiente și mai puțin poluante – o direcție importantă în contextul eforturilor europene de decarbonizare a transporturilor.
Un echilibru mai just în lanțul logistic
Pachetul de măsuri vine ca rezultat al consultărilor intense dintre guvern și asociațiile profesionale din transporturi, desfășurate în ultimele luni. Este pentru prima dată după mult timp când autoritățile italiene intervin cu atâta claritate în favoarea drepturilor transportatorilor, consolidând poziția acestora într-un lanț logistic marcat de dezechilibre cronice.
Prin reducerea timpilor de așteptare, sancționarea întârzierilor la plată și stimularea reînnoirii flotei, Italia transmite un mesaj clar: transportul rutier de mărfuri este un sector strategic și trebuie tratat ca atare.