
AHK România a publicat rezultatele sondajului „AHK Business Survey” realizat în primăvara lui 2025, care arată că așteptările companiilor din comunitatea de afaceri româno-germană, privind situația economică din România, s-a deteriorat destul de mult față de anul trecut. Procentul firmelor cu o viziune pesimistă a crescut de la 38% în 2024 la 57% în 2025, marcând o creștere de aproximativ 20 de puncte procentuale.
În ciuda pesimismului legat de economia României, perspectivele rămân stabile în ceea ce privește propriile afaceri. Astfel, 38% dintre firmele intervievate nu și-au schimbat perspectivele, iar 37% întrevăd unele mai bune, un procent ușor mai mic față de 2024 (40%). Cele mai multe companii (62%) își evaluează situația actuală ca fiind „satisfăcătoare”, în timp ce numărul celor optimiști (28%) este în continuă scădere pentru al treilea an consecutiv. În 2024, 59% dintre companii considerau situația „satisfăcătoare”, iar 33% o descriau ca fiind „bună”.
Scădere a investițiilor și reducerea personalului: trend ascendent
În acest context economic, disponibilitatea companiilor de a investi este în scădere. În acest an, doar 38% dintre firme intenționează să investească, față de 46% anul trecut. Totodată, 30% dintre companiile chestionate prevăd scăderi ale investițiilor, față de cei 20% în 2024. Ca urmare a scăderii cererii și a presiunii costurilor, tot mai multe firme vor să reducă numărul de angajați și să crească productivitatea: 34% vor renunța la personal (față de 18% în 2024), în timp ce 41% dintre aceștia își vor menține același număr de salariați, proporție neschimbată față de anul anterior.
Scăderea cererii din piață și condițiile cadru politice și economice: cele mai mari riscuri pentru companii
În privința riscurilor pentru dezvoltarea afacerii, companiile au apreciat că scăderea cererii din piață, condițiile cadru economice și politice, precum și costurile cu forța de muncă sunt cele care le periclitează creșterea. Deși deficitul de personal calificat nu mai este perceput ca fiind principalul risc, rămâne totuși o problemă pentru 48% dintre firme. Pentru a-l combate, companiile mizează pe formarea continuă a angajaților, digitalizare și cooperare mai strânsă cu instituțiile de învățământ. Lipsa de personal calificat a generat efecte precum creșterea cheltuielilor mai mari cu salarizarea (20% dintre firme), reducerea activităților curente (15%) și reducerea investițiilor planificate (14%).
Avantajul României rămâne apartenența la UE, fiind apreciată ca amplasament investițional datorită disponibilității furnizorilor locali, infrastructurii și condițiilor pentru cercetare-dezvoltare. Totuși, companiile critică dificultatea accesului la ajutoarele de stat și la fonduri europene, nivelul și sistemul de impozitare, și, în special, lipsa de predictibilitate a politicilor economice. Alte aprecieri negative au vizat stabilitatea politică și socială, combaterea corupției, administrația publică, transparența licitațiilor publice, stabilitatea juridică și lipsa de personal calificat.
Alegerile prezidențiale din 18 mai au fost foarte importante pentru clarificarea viitoarei orientări politice a țării. Continuarea cursului proeuropean a devenit crucial pentru a asigura previzibilitate și stabilitate campaniilor.
„Cu toate acestea, provocările politice și economice nu s-au diminuat deloc. Comunitatea de afaceri așteaptă o agendă cuprinzătoare de reforme, astfel încât potențialul de creștere pe care România îl are în multe sectoare ale economiei să poată fi utilizat pe deplin, iar dezechilibrele economice existente să poată fi reduse. Creșterea competitivității și a economiei trebuie să fie principiile directoare ale politicilor economice ale noului guvern”, comentează Sebastian Metz, director general AHK România, rezultatele sondajului în contextul situației politice actuale.