Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Românii au cheltuit anul trecut aproximativ 40 de miliarde de euro în marile rețele de retail, o creștere de 7,1% față de 2023

Potrivit studiului „România Retail Snapshot 2025”, realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, românii au cheltuit în marile rețele de retail aproximativ 40 de miliarde de euro în 2024, reprezentând o rată de creștere de 7,1% față de 2023. Deși ritmul de creștere în 2024 a încetinit față de 2023 (11,1% față de 2022), acesta a fost mai mare decât rata media a inflației. Studiul a inclus rezultatele financiare a 123 de companii active de retail din 13 segmente diferite din România.

Marile magazine alimentare au continuat să reprezinte cea mai mare parte a cheltuielilor, ridicându-se la 24 de miliarde de euro sau 60,3% din total. Cu toate acestea, vânzările din acest segment au crescut doar cu 5,2%, sub rata anuală a inflației de 5,6% în 2024.

Pe locul al doilea s-au situat magazinele de bricolaj (4,3 miliarde de euro, 10,9%), urmate de electro-IT (3,6 miliarde de euro, 9,1%) și de retail-ul de modă (2,5 miliarde de euro, 6,2%). Cele mai mici cheltuieli au fost în divertisment, segment inclus pentru prima dată în raportul realizat de Cushman & Wakefield Echinox. Bijuteriile (237 milioane de euro, 0,6%), încălțămintea (410 milioane de euro, 1%) și cosmeticele (569 milioane de euro, 1,4%) au fost și segmentele cu cea mai mică pondere a cheltuielilor din totalul cumpărăturilor din România în 2024.

Toate segmentele de retail au înregistrat o creștere anuală a vânzărilor în 2024, dar cele mai mari au fost înregistrate în cosmetică (24%), magazine specializate (20,6%), casă și decorațiuni (16%), încălțăminte (15,5%), alimente și băuturi (14,9%) și articole pentru copii (13,5%).

Cele mai slabe evoluții în 2024 față de 2023 și sub inflație au fost în divertisment (+2,1%), sport (+3,6%), bricolaj (+5%) și magazine alimentare (+5,2%). În special, nouă din cele 13 segmente analizate au raportat o creștere a vânzărilor peste inflația din 2024.

Cele 13 segmente care au generat creșteri au fost magazinele alimentare (principalele lanțuri de hipermarketuri/supermarketuri), de modă, de bricolaj, sport, de încălțăminte, cu articole pentru copii, de bijuterii, casă și decorațiuni, cu alimente și băuturi, de cosmetice, electro-IT, de divertisment și cele specializate. 123 de retailerii au peste 7.000 de magazine în România, în principal în centre comerciale, parcuri de retail și galerii comerciale.

Vlad Săftoiu, Head of Research în cadrul Cushman & Wakefield Echinox: “Rezultatele studiului nostru arată o schimbare în comportamentul de cumpărături a românilor din ultimul an. Deși cheltuielile pentru produse alimentare şi bunuri esenţiale rămân ridicate, ritmul de creştere a încetinit în favoarea segmentelor non-alimentare. Acesta este un semn pozitiv pentru piața de retail, mai ales că majoritatea segmentelor non-alimentare din studiul nostru au înregistrat o creștere de două cifre, ceea ce arată un potențial mai mare pentru operatorii care doresc să își extindă afacerile în România. În plus, țara a fost unul dintre statele membre ale UE care a înregistrat o creștere semnificativă a comerțului cu amănuntul la începutul anului, produsele non-alimentare urcând cu 5,8% în termeni reali. Pe baza acestor indicatori, dezvoltatorii continuă să își extindă portofoliile de retail, cu aproximativ 700.000 de metri pătrați de spații de retail în diferite stadii de dezvoltare, programate a fi livrate între 2025 și 2030. Sectorul de retail din țară se confruntă, de asemenea, cu o creștere semnificativă.

Creșterea cifrei de afaceri pentru marii comercianți cu amănuntul a fost realizată atât prin extindere, cât și prin eforturi proprii, datorită unei creșteri accentuate a vânzărilor în magazinele fizice și a prezenței online semnificative a majorității operatorilor.

Aceste extinderi sunt un rezultat direct al investițiilor dezvoltatorilor (în centrele comerciale și parcurile de retail), care au livrat aproximativ 340.000 mp de spații moderne de retail între 2024 și S1 2025, inclusiv construcții noi și extinderi/reabilitări majore ale proiectelor existente.

Articole similare

Ad