
Disputa juridică împotriva cartelului european al camioanelor continuă să se extindă în Germania. La sfârșitul lunii iunie 2025, furnizorul de servicii juridice Truck Reclaim, în parteneriat cu asociația transportatorilor Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL), a depus o nouă acțiune colectivă în numele a aproximativ 1.000 de companii de transport și logistică.
Noua acțiune vizează aproape 15.000 de tranzacții de achiziție de camioane efectuate în perioada 1997-2016. Valoarea totală a cererii de despăgubiri se ridică la aproximativ 85 de milioane de euro, sumă la care se adaugă dobânzi și costuri suplimentare.
Trei asociații profesionale se alătură procesului
Pe lângă BGL, inițiativa este sprijinită de alte trei asociații de profil: AMÖ – organizație care reprezintă firmele de mutări și transport intern, BWVL – asociația logisticii interne și a transportului de marfă și DSLV – asociația expeditorilor și a companiilor de transport rutier.
Acesta este al treilea val de acțiuni în instanță intentate sau sprijinite de BGL împotriva producătorilor implicați în cartel.
Un scandal cu rădăcini în 2016
Amintim că întreaga dispută își are originea în cartelul istoric sancționat de Comisia Europeană în 2016. Ancheta autorităților europene a dezvăluit o rețea de acorduri anticoncurențiale între marii constructori de camioane: MAN, Daimler, Volvo/Renault, Iveco, DAF și Scania.
Producătorii ar fi coordonat:
- prețurile de vânzare pentru camioanele medii și grele,
- modul de gestionare a costurilor aferente implementării noilor tehnologii de reducere a emisiilor poluante.
Cinci dintre companiile implicate și-au recunoscut responsabilitatea și au acceptat amenzi în urma acordului cu Bruxelles-ul. Singura excepție a fost Scania, care a contestat decizia și a declanșat un lung proces în fața instanțelor europene.
Daune de sute de milioane de euro
Primele două valuri de acțiuni colective inițiate de BGL au implicat:
- 3.200 de companii și aproximativ 85.000 de camioane, cu cereri totale de 600 de milioane EUR (primul val),
- 6.000 de companii și circa 100.000 de vehicule, cu despăgubiri solicitate de 630 de milioane EUR (al doilea val).
Noul val de procese confirmă că lupta pentru compensații continuă să fie o prioritate pentru transportatori și logisticieni, care încearcă să recupereze pierderile generate de prețurile artificial majorate timp de aproape două decenii.