Evoluția traficului în transportul rutier de mărfuri din Spania (în milioane tkm)
Upply a publicat recent un studiu despre piața spaniolă de transport terestru din 2024 (Spain: 2024 review of land freight transport), din care reiese că transportul rutier și cel feroviar din această țară au avut evoluții diametral opuse: primul și-a revenit clar după o perioadă slabă, iar al doilea și-a continuat declinul. Ambele însă sunt caracterizate, în opinia autorilor studiului, de dificultăți în implementarea unor reforme structurale reale.
În 2024, creșterea PIB-ului în Spania a fost de 3,2%, de două ori nivelul previziunii economiștilor făcute în ianuarie 2024 și de peste trei ori media UE, care a fost de 0,9%. Creșterea a fost generată în principal de consumul gospodăriilor și de investițiile interne, de imigrație și de servicii (în special turism).
În condițiile acestei economii sănătoase, transportul rutier de marfă a avut și el un an bun, după doi ani consecutivi de declin: activitatea a crescut cu 3,1% și a atins un nou record istoric, de 271,6 miliarde tkm, din care 94,7% transport pentru terți, care a crescut cu 2,8%.
Datele privind tonajul indică o tendință similară, adică o creștere de 2,6%, până la 1,64 de miliarde de tone, rămânând totuși foarte departe de recordul atins în 2007, de 2,4 miliarde de tone. Acest fenomen nu este specific Spaniei, ci se regăsește în întreaga Europă.
Iar datele din primul trimestru al lui 2025 sunt în concordanță cu cele din anul financiar 2024, traficul, exprimat în tkm, crescând cu 4,8% comparativ cu primul trimestru din 2024, iar tonajul, cu 6,6%.
Conform Observatorului Sectorial DBK de la INFORMA, o filială a companiei de asigurare de credit public Cesce, cifra de afaceri din transportul rutier de marfă din Spania a fost estimată în 2024 la 17,87 de miliarde de euro, în creștere cu 2,4% comparativ cu 2023, ceea ce indică o ușoară încetinire comparativ cu 2023, când creșterea față de 2022 a fost de 2,6%.
În același timp, transportatorii rutieri au avut parte de o creștere generală a costurilor de operare, începând cu costul anual al unui ansamblu camion+semiremorcă, de 158.685 de euro, mai mare cu 2% la 31 ianuarie 2025 decât la 31 ianuarie 2024.
Activitatea trimestrială din transportul rutier de marfă din Spania (în milioane tkm)













