În cadrul conferinţei Tranzit de la Suceava de pe 12 iunie, Gheorghe Vlase a vorbit despre influenţa unui şofer bine instruit şi cu conştiinţă în obţinerea unor costuri de exploatare reduse şi, implicit, în obţinerea de profit pentru compania la care lucrează.
Gheorghe Vlase a condus de-a lungul activităţii sale aproape toate mărcile de camioane şi crede că nivelul de dezvoltare tehnologică la care s-a ajuns în prezent este foarte ridicat la toţi producătorii, astfel că diferenţele în exploatarea unui camion sau a altuia sunt infime în prezent.
„Apreciez că diferenţele de consum între generația de camioane Euro 5 şi Euro 6 (prima serie apărută în 2018) sunt de circa 8%, iar între Euro 5 și Euro 6 Step D, de circa 14%. Eu fac un experiment pe flota mea de 11 camioane și de exemplu diferența între mine și următorul șofer cu cel mai bun consum este de circa 400 de litri de motorină, raportat la un parcurs de 10.000 de km. La o flotă de 10 camioane această diferenţă se transpune într-o economie (sau pierdere) de 48 de tone de motorină într-un an.”
De aceea Gheorghe Vlase atrage atenţia asupra importanţei instruirii şoferilor
„Accesul la profesia de şofer este prea facil: mulţi se trezesc peste noapte șoferi, anteprenorul român se mulțumește că are un șofer de camion, dar nu reușește să profite prea mult de munca lui și ajunge să se vaite că prețul e mic şi nu are eficiență, dar nu profită de tehnologia pe care o are la dispoziţie instruindu-şi şoferul corespunzător pentru a obţine rezultatele posibile.”
Managerul Gheorghe Vlase şi-a făcut o misiune din promovarea pregătirii profesionale a şoferilor profesionişti, cu convingerea că instruirea continuă a acestora ar aduce beneficii importante pentru afacerile de transport, avantaje financiare şi pentru şoferi şi ar creşte şi siguranţa rutieră.
„Consider că avem carenţe mare în ceea ce priveşte pregătirea profesională, nu avem unde să pregătim șoferii. Faptul că dăm examenul pentru atestatul profesional la cinci ani, iar la examinare o treime din întrebări nu mai are nimic comun cu realitatea transportatorilor și asta dă un mare semn de întrebare, ne duce în situaţia de a plăti tribut lipsei de viziune şi interes.”
De mai bine de 17 ani, Gheorghe Vlase s-a dedicat condusului de camioane şi vrea să convingă colegii de breaslă că se pot obţine performanţe uluitoare – economii de combustibil şi economii de costuri de exploatare mult reduse – dacă şoferii ştiu să opereze corect camioanele pe care le conduc şi o fac instruiţi, atenţi, motivaţi.
„Pot să răspund oricărei provocări pe care mi-ar ridica-o vreunul dintre colegii de breaslă și pot să merg la orice firmă să îi arăt că se pot obţine rezultate. Vă dau un exemplu: înainte de a fi implicat în proiectul cu Ford Trucks, am avut un camion Euro 5 pe care l-am predat la 850.000 kmi cu discurile și plăcuțele originale. Am avut un consum mediu de 28 l la 100 km pe toți cei 850.000 km, din care vreo 650.000 erau făcuți pe naţional, cu o medie de încărcare destul de mare, undeva la 28,3 t de încărcare. Deci se pot obține performanțe şi pe ţară, dar cetățenii care ajung șoferi în ziua de astăzi nu spun că nu sunt interesați, ci nu au niciun reper pentru a practica meseria asta și a face performanță.”
Iar în cadrul testului de anduranţă încheiat cu un camion Ford Trucks de serie, Gheorghe Vlase a aprcurs 100.000 km cu un consum mediu de 25,5 l la 100 km, numai pe transport intern, cu o încărcatură medie de 19,8 t. Şi asta în condiţiile în care nu s-au uzat deloc plăcuțele de frână, fiind înregistrate 237 de manevre de frânare timp de un an, la deplasări ale camionului de peste 60 km/h.
Gheorghe Vlase a atras atenţia şi asupra obiceiului extrem de periculos al şoferilor de camion de a se uita pe telefon în timp ce sunt la volan. „Imaginați-vă ce atenție poate să aibă un asemenea șofer când el stă tot timpul pe telefon, ați văzut și în cazurile de accidente cauzate de şoferi care stăteau cu telefonul în mână şi au observat prea târziu ambuteiajele sau alte pericole.”
Din experienţa proprie, de obicei șoferii sunt foarte receptivi la început, mai ales cei până în 30 de ani, însă interesul lor scade în următoarele două luni şi revin la modul de condus anterior procesului de instruire. „Şoferii tineri sunt şi foarte isteți, dar își folosesc istețimea la lucruri care nu au nimic în comun cu această meserie, iar lipsa lor de implicare se cuantifică în bani. Propunerea mea este ca examinarea pentru atestatul profesional să fie precedată de o săptămână de cursuri practice de condus şi teorie. Şoferii ar trebui să aibă scurte sesiuni de instruire la fiecare doi ani pentru a rememora tehnici de condus economic şi în siguranţă. Am văzut la firmele din străinătate pe care le-am vizitat că şoferii sunt trimişi la cursuri de instruire regulat ori de câte ori programul de condus devine mai lejer.”
Tocmai de aceea, Gheorghe Vlase speră ca reglementările privind pregătirea profesională obligatorie a şoferilor profesionişti să devină mai restrictive, iar şoferii să meargă la cursuri practice la institute de formare profesională mai des înainte de reînnoirea atestatului profesional.








