Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tinerii șoferi profesioniști din UE au fost ținta unei campanii de siguranță eronate. Comisia pentru transport și turism (TRAN) a Parlamentului European oferă măsuri concrete pentru a aborda problema șomajului în rândul tinerilor și a deficitului de șoferi din UE, luând în considerare și abordând cu atenție aspectele legate de siguranța rutieră.

În contextul revizuirii în curs a Directivei UE privind permisele de conducere, este important să se facă distincția între realitate și ficțiune pentru a contracara mitul conform căruia toți tinerii șoferi profesioniști nu sunt în siguranță pe drumurile europene.

Înaintea unui vot crucial în plen asupra directivei care ar putea aborda o provocare importantă pentru sectorul transporturilor rutiere, și anume lipsa de șoferi, IRU a furnizat membrilor Parlamentului European fapte și cifre care demistifică prejudecățile îndreptate în prezent de anumite grupuri împotriva tinerilor șoferi profesioniști și a solicitat soluții imparțiale și pragmatice.

După cum a propus TRAN, Directiva revizuită privind permisele de conducere ar trebui:

Raluca Marian, reprezentantul IRU la UE, a declarat: “Tinerii din UE au fost ținta unei campanii de siguranță falimentare. IRU ar dori să atragă atenția în mod special asupra prejudecăților îndreptate împotriva tinerilor șoferi profesioniști sub pretextul deficiențelor de siguranță. Tinerii șoferi profesioniști și tinerii șoferi nu sunt același lucru. Șoferii profesioniști conduc pentru a-și câștiga existența. Aceștia sunt pe deplin motivați și instruiți timp de sute de ore pentru a conduce prudent pentru a-și menține mijloacele de trai.”

În prezent, în UE lipsesc peste 500.000 de șoferi profesioniști de autobuz și camion, un deficit exacerbat de numărul mare de șoferi care se pensionează în fiecare an și de afluxul scăzut de noi șoferi care intră în profesie. Versiunea revizuită a directivei propusă de TRAN oferă soluții eficiente pentru a atrage o forță de muncă nouă și sigură, inclusiv tineri, în profesia de șofer.“În vederea votului în plen din 27 februarie, solicităm parlamentarilor să susțină raportul TRAN, care prevede măsuri concrete pentru a aborda problema șomajului în rândul tinerilor și a deficitului de șoferi din UE, luând în considerare și abordând cu atenție aspectele legate de siguranța rutieră”, a conchis Raluca Marian.

sursa foto: IRU

Așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, Olanda se pregătește să primească pentru început 50.000 de refugiați ucraineni, dintre care cei mai mulți vor să lucreze acolo. Iar transportul și logistica sigur oferă numeroase oportunități pentru ei, dar există anumite aspecte la care posibilii angajatori sunt sfătuiți să fie atenți.

Concret, pe 1 aprilie în Olanda începe Programul Național, prin care refugiații ucraineni au acces mai ușor la piața muncii, ceea ce pentru companii reprezintă o oportunitate de a-i ajuta, dar și de a-și reduce criza de forță de muncă.

În afară de Programul Național, refugiaților de război din Ucraina li se aplică și Directiva pentru Protecție Temporară, prin care primesc această formă de protecție timp de un an, cu posibilitate de extindere de două ori, câte șase luni, timp în care guvernul le va pune la dispoziție documentele necesare pentru rezidență. Directiva le permite refugiaților și accesul la piața muncii și pentru ei se așteaptă ca vizele de muncă să nu mai fie obligatorii în Olanda de la 1 aprilie 2022. Persoanele Protejate Temporar pot să lucreze în această țară pentru a se putea întreține și pot fi atât angajați, cât și lucrători independenți, în condiții mai flexibile decât de obicei, dar nu pe o perioadă mai mare decât cea prevăzută de protecția temporară.

Însă firmele de transport care vor să angajeze șoferi ucraineni trebuie să știe că aceștia nu au permisul de conducere valid, ci trebuie să dețină unul valabil în UE, Cod 95. Ei pot primi poziții în logistică, deoarece aceste meserii nu au cerințe specifice, sau pot urma un curs de condus în Olanda pentru șoferi profesioniști.

TLN răspunde și la întrebarea „cum este posibil să lucreze totuși în această țară șoferi ucraineni, câtă vreme Ucraina nu este în UE?“: ei lucrează prin firme poloneze sau lituaniene, deoarece aceste două state membre UE au încheiat pe cont propriu un acord cu Ucraina prin care șoferii ucraineni pot aplica pentru un permis în cele două țări. Deci camioane poloneze cu șoferi ucraineni pot face transport în Olanda. În 2021 au fost eliberate aproape 75.000 de permise de muncă numai în Polonia, cele mai multe pentru ucraineni, iar pe baza acestora ei pot lucra legal în Olanda conform Directivei Detașării. Oricum, pe site-ul asociației există o secțiune unde firmele interesate se pot informa în legătură cu orice aspecte legale pe care trebuie să le știe pentru a angaja ucraineni.

TLN mai enumeră și posibilitățile prin care cetățenii sau firmele din această țară pot oferi sprijin refugiaților, în cadrul unor inițiative guvernamentale, ale societății civile sau ale unor persoane private.