Jandarmeria franceză a găsit la un depozit din Quincey 35 de șoferi polonezi și slovaci care locuiau în barăci ce nu îndeplinesc condițiile minime pentru un trai decent. Aceștia fuseseră angajați între iulie 2014 și februarie 2018 de firme poloneze și slovace, dar în realitate munceau în Franța pentru Gefco, deoarece angajatorii lor lucrau aproape exclusiv pentru această companie, de la care obțineau circa 97% din veniturile lor. Pentru a evita contribuțiile la asigurările de sănătate din Franța, șoferii figurau ca fiind angajați ai unor companii poloneze sau slovace, dar, de fapt, ar fi trebuit să se supună regulilor de detașare din Franța. Afacerea funcționa din 2017, așa cum aflăm dintr-o știre publicată de UNTRR, din care mai reiese că URSSAF, instituția franceză care se ocupă de asigurările sociale, a înaintat un proces Gefco, pe care o acuză de fraudă, iar cazul s-a încheiat cu numeroase amenzi: 150.000 de euro pentru sediul central Gefco SA (care a devenit CEVA Logistics Europe), 300.000 de euro pentru filiala sa din Franța (care a devenit CEVA Logistics Ground și Rail France), 100.000 de euro pentru unul dintre manageri, considerat principalul organizator al fraudei (plus un an de închisoare cu suspendare, dar și interdicția pe viață de a mai ocupa funcții de conducere) și 50.000 de euro pentru un alt manager, din care 25.000 de euro cu suspendare. Plus amenzile de 15.000, 25.000 și 100.000 de euro date companiilor poloneze și slovace, dintre care unele au primit și interdicție de a mai activa cinci ani.
URSSAF a estimat pierderi de 853.000 de euro din cauza neplății contribuțiilor sociale, astfel că tribunalul din Vesoul, care a judecat cazul timp de patru zile în aprilie 2025, le-a obligat pe cele patru companii vinovate, la începutul lui iulie, să achite restul de 583.000 de euro. Una dintre firmele care lucrau pentru Gefco și au fost amendate cu această ocazie a anunțat că va face apel.
Din presa franceză (France Bleu și Est Republicain) aflăm mai multe detalii: Gefco a subcontractat angajarea acestor șoferi la patru companii (una franceză cu sediul în Alsacia, una slovacă și două poloneze) care nu plăteau contribuțiile sociale în Franța.
Încă din 2017, jandarmeria a descoperit aproximativ 30 de șoferi slovaci și polonezi angajați de companii străine, disponibilizați pentru Gefco Vesoul și găzduiți într-o bază logistică din Quincey (Haute-Saône), în condiții insalubre. Drept pentru care în 2021 patru manageri au fost puși sub acuzație pentru muncă nedeclarată.
Procesul – care a început în aprilie 2025 la tribunalul judiciar din Vesoul și a durat patru zile, după care a avut nevoie de trei luni de deliberări – este rezultatul unei anchete internaționale desfășurate de DREAL timp de trei ani, perioadă în care o echipă de investigație internațională formată din opt persoane a supravegheat discret transportatorul și a fost descoperită o rețea internațională formată din cele patru companii din Polonia, Slovacia și Alsacia care angajau șoferi străini care circulă în Franța cu camioane Gefco, fără ca Gefco să îi angajeze direct – îi subcontracta. Problema însă este că acești șoferi nu doar că locuiau în condiții improprii, dar nu erau declarați nici în Franța, nici în țara de origine.
Presa franceză citează asociația profesională OTRE, care vorbește de sclavie contemporană, salarii de mizerie pentru acești șoferi și dumping social și ridică și problema tarifelor mici pe kilometru pe care le oferă firmele de transport care apelează la astfel de soluții, și pe care transportatorii care lucrează legal nu le pot concura.
Explicație foto: Reamintim că Gefco a fost cumpărată în iulie 2022 de CMA CGM Group, iar acum este parte a CEVA Logistics, care a creat o divizie dedicată logisticii vehiculelor finite tocmai ca parte a integrării Gefco.
Sursă foto: CEVA Logistics











