Conferința Tranzit de pe 6 iunie de la Iași va prilejui o discuție despre recentele controale din Belgia focusate pe îndeplinirea modificărilor aduse de Pachetul Mobilitate: întoarcerea camionului în țara de origine la maximum 8 săptămâni, întoarcerea șoferului la 3-4 săptămâni, precum și luarea pauzei de odihnă săptămânale de 45 de ore în cabina camioanelor.
Florin Gagea, fostul președinte al Euro Route Control, reprezentând ISCTR, va prezenta filmul evenimentului de control, relatat atât de colegi din ISCTR care au participat la controale, cât și de reprezentanți ai autorităților belgiene, care au precizat că descinderea polițiștilor belgieni a fost urmarea unei supravegheri cu drone a parcării pentru a vedea în care camioane sunt șoferi în perioada de repaus săptămânală, folosindu-se chiar senzori termici care să semnaleze prezența umană în cabinele camioanelor.
Reprezentantul ISCTR va lămuri informația legată de amenzi și dacă acestea au vizat cele 70 de cazuri de camioane care nu se întorseseră în țara de origine de mai bine de 8 săptămâni.
Iar Avocat Alina Meșinschi va explica cum pot evita transportatorii români acuzațiile de dumping social în Belgia, cu atât mai mult cu cât neîntoarcerea camionului în țara de origine la 8 săptămâni și schimbul șoferilor pe teritoriul Belgiei pot fi folosite ca pretexte pentru coordonarea activității de transport de pe teritoriul Belgiei, ceea ce este echivalent cu o acuzație de dumping social, soldată cu amenzi de sute de mii de euro și plata taxelor și impozitelor pe salarii și indemnizațiile de detașare și în România, și în Belgia.
Alte situații care produc tot mai multe probleme pentru transportatori români sunt controalele pe imigranți în Marea Britanie sau cazurile de găsire de substanțe interzise în camioane, tot mai numeroase, din Franța, fie cu complicitatea șoferilor, fie plantate de angajații expeditorilor de unde se încarcă marfa pentru Franța. Mai multe detalii pe www.traficmedia.ro – pagina de eveniment.
Controalele din Belgia de săptămâna trecută au făcut ravagii: amenzi de peste 250.000 de euro şi 9 camioane confiscate. S-au dat 70 de amenzi pentru neîntoarcerea camionului la 8 săptămâni în ţara de origine, deși reglementările referitoare la accesul la profesie din noul Pachet Mobilitate vorbește de controale la sediu efectuate de autoritățile din țara de origine, astfel că mulți operatori est-europeni erau convinși că pentru moment obligația întoarcerii camionului nu va fi aspru sancționată în caz de nerespectare.
Mai mult, autorităţile belgiene au anunţat începerea unei investigaţii în cazul unei firme din România bănuită că foloseşte parcarea din Noordelaan drept bază a operaţiunilor sale de transport în Belgia, ceea ce este cel puțin similar unei acuzații de dumping social.
Controalele de pe 20 mai derulate de poliţia belgiană cu participarea ofiţerilor de control rutier şi de muncă din România, Bulgaria, Polonia şi Lituania au dat o lovitură grea transportatorilor est-europeni, printre care şi mulţi români. La momentul controlului erau parcate 350 de autotractoare în truck parking-ul de lângă Anvers, însă cei peste o sută de poliţişti, care au primit suportul reprezentanţilor sindicatelor şoferilor din Belgia, au controlat pe loc 202 şoferi găsiţi la camioanele din parcare.
Au fost date în total 240 de amenzi: 135 pentru luarea pauzei săptămânale normale în cabina camionului, 35 pentru neîntoarcerea şoferilor în ţara de înregistrare a companiei la 3-4 săptămâni şi, surprinzător, 70 de amenzi pentru neaducerea camionului în ţara de origine la cel mult 8 săptămâni de lucru pe teritoriul altor state din UE. Deci o amendă medie de 1230 de euro, unele firme încasând mai multe amenzi per camion.
Deşi atât autorităţile române, cât şi reprezentanţii DG Move au explicat în multiple rânduri că aducerea camioanelor în ţara de origine se poate amenda numai în ţara de înregistrare a firmei de transport şi numai după un control la sediul firmei, iată că belgienii au găsit o modalitate de a sancţiona această nerespectare a Regulamentului privind accesul la profesie şi de a aduce fonduri însemnate la bugetul naţional.
Şi anunţul demarării investigaţiei contra unei firme româneşti de transport acuzată că folosea parcarea Noorderlaan ca bază a operaţiunilor sale este surprinzător şi grav, totodată, de regulă o astfel de învinuire finalizându-se cu acuzaţii de dumping social care merg până la taxarea salariaţilor găsiţi în parcare pe veniturile pe care ar fi trebuit să le încaseze dacă ar fi muncit în cadrul unui contract de muncă pe ramură în Belgia.
De-a lungul timpului, majoritatea dosarelor de dumping social nu au putut fi câştigate în instanţă, firmele româneşti care s-au confruntat cu astfel de acuzaţii fiind condamnate şi puse să plătească sume substanţiale la bugetul de stat belgian.
Chiar dacă în ultimii ani transportatorii români s-au confruntat cu mai puţine dosare de dumping social, autorităţile belgiene fiind ocupate cu amendarea neîntoarcerii şoferilor şi luarea pauzei de 45 de ore în cabina camionului, o dată cu înmulţirea personalului de control pe transporturi şi creşterea numărului de controale pe detaşare transnaţională, Belgia revine pe tema dumpingului social care le permite inspectorilor de muncă să taxeze munca şoferilor români în Belgia, la nivelul salariilor şi remuneraţiei soferilor din Belgia, în cazul în care există suspiciunea că activitatea firmelor incriminate este coordonată şi derulată de pe teritoriul Belgiei.
În lumina noilor evenimente, conferinţa Tranzit de la Iaşi de pe 6 iunie va lua în discuţie din nou situaţiile în care firmele româneşti pot fi acuzate de dumping social în Belgia, pentru a evita acţiunile care pot conduce la amenzi usturătoare şi chiar pedepse cu închisoarea pentru administratorul firmei.
De asemenea, cu avocaţi specializaţi pe Belgia şi reprezentanţi ai autorităţilor române vom încerca să lămurim cum au reuşit belgienii să amendeze neîntoarcerea camionului în ţara de origine, în pofida clarificărilor DG Move şi a reglementărilor europene şi dacă aceste amenzi au şanse de a fi anulate în instanţă sau nu.
Reamintim că neîntoarcerea camionului în ţara de origine este pedepsită nu numai cu amendă, ci şi cu suspendarea copiei conforme şi, în caz de abatere repetată, chiar cu anularea licenţei de transport. Iar exemplul belgian poate fi urmat fără prea multe urme de îndoială de autorităţile franceze, totdeauna gata de a adăuga la bugetul de stat fonduri suplimentare din amendarea transportatorilor est-europeni. Vă aşteptăm la Iaşi, pe 6 iunie, pentru a analiza noile amenzi cu care ne-au surprins autorităţile belgiene. Detalii despre programul complet al conferinţei puteți obține pe email de la andreea.matei@traficmedia.ro sau la telefon: 0732 131 353
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit