Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarife mai mari de transport maritim și aerian în 2024, cel puțin pe unele rute, datorită unor factori externi

Evoluția tarifelor medii de transport în 2024

În 2024, echilibrul între ofertă și cerere a fost destul de favorabil pentru transportatori, așa cum reiese din analiza anuală pe care o face Upply pieței de transport și logistică de la nivel global (2025 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups).

Pe anumite segmente de piață tarifele au început să crească din nou, dar acest lucru este explicat în principal prin factori externi. De exemplul, transportatorii au profitat inițial de instabilitatea creată de conflictul din Orientul Mijlociu, și mai ales de atacurile Houthi în Marea Roșie, care au perturbat lanțurile logistice și au obligat la un ocol în jurul Capului Bunei Speranțe, ceea ce le-a permis operatorilor maritimi să-și crească tarifele. Iar transportatorii aerieni au beneficiat și ei de această situație, deoarece durata mai mare a curselor maritime i-a determinat pe unii clienți să recurgă la calea aerului cel puțin până la stabilizarea lanțurilor de aprovizionare.

Companiile de transport aerian și maritim au profitat și de anunțurile făcute de președintele Donald Trump pe când era candidat, că va impune taxe vamale suplimentare, deoarece asta i-a determinat pe importatori să facă achiziții anticipate. Iar creșterea abruptă a tarifelor de transport maritim pe rutele Asia-Europe și Transpacific, în special în a doua jumătate a anului, ilustrează clar acest fenomen.

În transportul aerian mai există un factor care a contribuit la creșterea prețurilor: o cerere puternică legată de dezvoltarea comerțului electronic, în special pe platformele chinezești.

În schimb în transportul rutier de marfă din Europa tarifele au crescut ușor, fiind cu 4% mai mari decât în 2023 cele spot, datorită unei reveniri în a doua jumătate a anului, și cu 1% mai mari cele din contracte.

În Franța, piață pe care Uppy o analizează cel mai detaliat, tarifele de transport pe bază de contract au stagnat și cele spot au scăzut, deși costurile de operare au continuat să crească, în ciuda unei scăderi a prețului motorinei și a unei pauze în creșterile salariale. Iar dificultatea de a transfera creșterile de costuri în tarifele de transport se vede în creșterea numărului de falimente de firme de transport din Franța, cu aproape 30% în 2024 față de 2023.

Articole similare

Ad