Autoritatile franceze de trafic vor putea permite in curand soferilor sa revina la limita de viteza de 90 km/h pe drumurile fara spatii de separare a sensurilor de mers, in ciuda deciziei guvernului de a stabili limita de viteza la 80 km/h in Franta vara trecuta. Schimbarea care a fost urmata de proteste nationale, ca si decizia implementarii de camere video, au loc in ciuda statisticilor care au demonstrat o scadere a numarului de victime datorita noii limite de viteza.
Institutul francez de cercetare Cerema si Observatorul francez de securitate rutiera au spus ca intre iulie si decembrie 2018 s-au inregistrat cu 127 mai putine decese pe sosele in urma impunerii limitei de viteza la 80 km/h, comparativ cu media inregistrata in perioada 2013-2017 pe aceleasi drumuri.
Potrivit datelor colectate de Cerema pentru acelasi studiu, cresterea timpului de calatorie dupa implementarea acestei masuri a fost in medie doar de o secunda pe kilometru parcurs.
Decizia de a schimba limita de viteza a fost anuntata la inceputul acestei luni de primul ministru francez Edouard Philippe, care a sustinut initial introducerea limitei de 80 km/h. „Cu mai mult de 3.000 de morti pe drumurile franceze in fiecare an, guvernul francez a fost indreptatit sa reduca limita de viteza, principala cauza a deceselor de pe sosele. Decizia reprezinta un regres major al sanatatii si sigurantei publice bazat nu pe stiinta si date, ci pe emotii si pe considerente politice pe termen scurt“, a spus Antonio Avenoso, directorul executive ETSC.
Prin scaderea limitei de viteza la 80 km/h, Franta a urmat exemplul tarilor cu cele mai bune rezultate privind siguranta rutiera din Europa. Suedia are o limita de 70 km/h pe drumuri similare, Norvegia, Elvetia, Danemarca si Olanda au stabilit limita la 80 km/h. Nerespectarea vitezei este responsabila pentru 20-30% din toate accidentele rutiere fatale potrivit ultimelor cercetari cu privire la relatia dintre viteza si riscul de accidente.
Un raport publicat anul trecut de Forumul International de Transport OECD a analizat 11 cazuri din 10 tari care au schimbat de curand limita de viteza sau au introdus un sistem automat de control al vitezei folosind camere care masoara viteza in functie de distanta parcursa. Aceste analize au confirmat relatia foarte puternica dintre viteza si riscul de accidente, iar viteza este asociata cu cresterea numarului si severitatii accidentelor rutiere.
Un studiu realizat in Marea Britanie la inceputul lui iunie a aratat ca majoritatea soferilor britanici considera ca viteza maxima actuala de 97 km/h pe drumurile rurale fara separatoare intre sensurile de circulatie este nesigura.