Reforma propusă urmărește digitalizarea, reducerea costurilor și menținerea celor mai înalte standarde de siguranță rutieră
Germania a demarat un proces amplu de reformare a sistemului național de instruire a șoferilor, cu scopul de a face permisul de conducere mai accesibil, dar fără a compromite calitatea și siguranța formării. Sub egida Ministerului Federal pentru Digitalizare și Transport (BMDV), autoritățile federale au inițiat un dialog cu părțile interesate – asociații de profil, școli de șoferi și cluburi auto – într-o inițiativă intitulată sugestiv „Permis de conducere accesibil”.
Această reformă este în acord cu angajamentele coaliției de guvernare din Bundestag, care a inclus în agenda legislativă a actualului mandat simplificarea accesului la permisul de conducere, în paralel cu modernizarea conținutului și a proceselor de formare.
Reducerea costurilor prin creșterea calității formării
Unul dintre principalele obiective este reducerea numărului de examene de conducere repetate, care generează costuri ridicate pentru cursanți. În viziunea Consiliului german pentru siguranță rutieră (DVR), o formare mai eficientă și mai standardizată poate duce la rezultate mai bune încă de la prima încercare, diminuând astfel presiunea financiară asupra viitorilor șoferi.
Planul prevede îmbunătățirea curriculumului de bază, atât pentru pregătirea teoretică, cât și pentru cea practică. Autoritățile vor să introducă standarde minime obligatorii în procesul de instruire și să impună o revizuire periodică a formării continue pentru instructorii auto.
Standardizare, transparență și monitorizare a progresului
Pentru a uniformiza calitatea formării la nivel național, se va elabora un curriculum de referință obligatoriu, care să permită monitorizarea sistematică a progresului fiecărui cursant. Această abordare urmărește să ofere un parcurs educațional clar și măsurabil, eliminând diferențele mari dintre școlile de șoferi în ceea ce privește pregătirea practică.
Totodată, sistemul de supraveghere a școlilor de șoferi va fi consolidat, iar relația dintre conținutul formării și cerințele examenului de conducere va fi strâns armonizată.
Digitalizarea procesului educațional
Un pilon central al reformei este introducerea unor metode moderne de predare. Autoritățile susțin utilizarea pe scară largă a învățării hibride – combinarea lecțiilor față în față cu platforme online și conținut digital interactiv – pentru partea teoretică a instruirii.
De asemenea, se dorește integrarea simulatoarelor de conducere în formarea practică. Acestea ar putea pregăti elevii pentru scenarii dificile sau riscante – cum ar fi depășirile periculoase sau manevrele cu transmisie manuală – într-un mediu controlat, fără pericole reale.
Un echilibru între accesibilitate și siguranță
DVR avertizează că toate aceste măsuri trebuie să mențină un echilibru clar: ușurarea accesului la permis nu trebuie să compromită siguranța rutieră. Reforma vizează obiectivul strategic al Germaniei – „Vision Zero” – prin care autoritățile își propun eliminarea completă a accidentelor mortale sau grave din trafic până în 2050. Rezultatele acestui dialog vor sta la baza următoarei etape legislative, în care autoritățile federale vor propune modificări concrete pentru modernizarea sistemului de instruire auto. Acestea vor afecta milioane de viitori șoferi și vor avea implicații directe asupra siguranței pe drumurile din Germania și, posibil, asupra viitorului reglementărilor europene în domeniul educației rutiere.








