Creșterea tarifelor de transport maritim din 2024 a avut un impact pozitiv asupra cifrei de afaceri brute a principalilor expeditori globali, dar analizând rezultatele financiare ale celor care și-au publicat și marja brută de profit se observă o eroziune sau o creștere ușoară față de 2023, așa cum reiese din raportul Upply privind indicatorii financiari pe 2024 ai principalelor companii globale de transport și logistică (2025 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups).
Kuehne+Nagel rămâne lider în ceea ce privește veniturile și marja brută de profit, cu 11,98, respectiv 2,35 de miliarde de dolari, în creștere cu 6,1%, respectiv în scădere cu 10,6% față de 2023, în condițiile unui volum de 4,31 de milioane de TEU transportate (-0,6%). Asta după ce în 2023 și cifra de afaceri, și marja de profit scăzuseră, cu 51,8%, respectiv cu 33,3% față de 2022.
Pe locul al doilea este, ca și în 2023, DHL Global Forwarding, cu venituri de 7,15 miliarde de dolari și profit brut de 1,85 de miliarde de dolari, cu 16,4%, respectiv cu 1,7% mai mult decât în 2023. După ce în 2023 a avut scăderi de 49,5% ale veniturilor și de 21,6% ale profitului față de 2022.
În 2025 se așteaptă însă ca situația din vârful clasamentului să se schimbe pe fondul achiziției DB Schenker de către DSV, deoarece aceste două companii, ca volume adunate, depășesc Kuehne+Nagel.
În 2024 DSV a fost pe locul al treilea, cu venituri de 6,30 de miliarde de dolari (+3,5% față de 2023) și profit brut de 1,31 de miliarde de dolari (-9,3% față de 2023) și cu mai multe TEU manipulate, 3,31 de milioane, decât DHL, cu 2,68 de milioane.
Pe locurile al treilea și al patrulea ca cifră de afaceri și fără profit brut declarat se află Sinotrans și respectiv DB Schenker.
Consolidarea DSV-DB Schenker i-ar putea permite Ceva Logistics să urce în Top 5, dar Ceva, ca și Schenker, nu face publice detaliile despre veniturile sale din expedițiile maritime. Pe de altă parte, ca volume are un impact semnificativ pe piață, cu un total de aproximativ 1,9 milioane de TEU gestionate în 2024, în creștere cu 46,2% față de 2023, parțial datorată achiziției Bolloré Logistics.
Sfârșitul lui 2025 probabil va fi plin de evenimente: politica tarifară a SUA rămâne incertă, iar companiile de transport maritim se pregătesc să facă față unei creșteri suplimentare a costurilor pentru a-și deservi clienții din Statele Unite, din moment ce Donald Trump a anunțat o taxă pe navele construite în China sau deținute de companii chineze. Anul fiscal 2025 este probabil salvat de rezultatele din prima lui jumătate, sunt de părere analiștii Upply, dar a doua sa jumătate și în special 2026 se preconizează că vor fi perioade dificile.
Sursă foto: Kuehne+Nagel









